Waarom voeren mensen oorlog? Er is geen lol aan, het geeft een hoop rommel en het is erg ongezond. In een recent verschenen boek – Waarom we vrede willen maar oorlog voeren – proberen een archeoloog, een historicus en een evolutiebioloog een antwoord te vinden op deze zeer actuele vraag. Er zijn in het verleden trouwens wel eens eerder suggesties gedaan voor een antwoord. Zo zou oorlog in de menselijke genen zitten of een manier zijn van de evolutie om de zwakkeren geen nakomelingen te laten krijgen, of een soort straf van God. Al deze suggesties zijn echter niet gebaseerd op feiten en dus vonden de schrijvers het hoog tijd voor een wetenschappelijk onderzoek.
B’eter Bublanina: Tsjechische bubbelcake
Dit verhaal begon in juli, toen een vriendin een bakje zelf in het bos geplukte bramen kwam brengen. Ik bedacht dat ik er een Tsjechische lekkernij mee zou maken, bublanina of bubbelcake. Eigenlijk gewoon een soort vruchtencake waar het fruit tijdens het bakken in zakt – of waar het beslag boven het fruit uit bubbelt. Ik zocht even naar recepten voor een plantaardige versie, want traditioneel gaan hier roomboter, melk en eieren in. Ik vond niet meteen wat ik zocht, en besloot toen mijn kruidkoekrecept als basis te nemen. Het kruidkoekrecept van mijn oudtante Mářa dat ik uit mijn hoofd ken en talloze keren heb gemaakt, maar nu zonder cacao en kruiden. Het recept is supersimpel en het resultaat was lekker.
Gesprekjes: WWBD of zoiets
Onkruid bestaat vooral in de vermeende wijsheid van lieden die denken dat het tot een bol of spiraal knippen van een struik of zelfs boom natuurlijk is. In de hele straat waar ik doorheen loop, zie ik tuinen die allesbehalve natuurlijk zijn. Dit is in mijn ogen de enige natuurlijke tuin. Distels, klaver, klaprozen, korenbloemen, allerlei hoge en kortere grassoorten, mossen, en nog veel meer. En daarboven zie ik hommels, bijen, zweefvliegen, sluipwespen en libelles, want die laatsten houden wel van water en dát is er ook, in de vorm van een kleine, bijna dichtgegroeid vijver.
‘Nederland tekent doodvonnissen door medische evacués uit Gaza te weigeren’
De laatste stemming in de Tweede Kamer over medische evacuaties uit Gaza dateert van 27 augustus. Een motie van Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) en Jimmy Dijk (SP) om kinderen uit Gaza met de hoogste medische nood naar Nederland te halen, haalde het net niet: 73 Kamerleden stemden voor – drie te weinig voor een meerderheid.
Twee dagen later stierf Jud Awad, vijftien maanden jong, in Gaza aan leukemie. Een huisarts uit Leerdam had zich ingezet om het meisje naar Nederland te krijgen, waar ze te behandelen was geweest. Maar de grens bleef gesloten.
Geen dood, geen vrees (35) – Het is goed, wat de uitslag ook is
Rust is mijn anker en is daarom essentieel voor me. Te veel invloeden van buitenaf putten me snel uit en maken me erg moe. Bijwerkingen van mijn ziekte en medicatie helaas. Het is niet anders, het is aan mij te leren er mee om te gaan. Zelfs in mijn dromen ben ik bezig en daar vinden creatieve concepten vaak hun oorsprong.
Dagopening
good morning sunshine
Hoe onze neus ons (on)gelukkig maakt
Je zal maar niets zijn.
Het jaar 2025 – dag 248 – kapper
AI en de hond van de kapper.
Somewhere over the rainbow skies are blue.
Take care out-there.
Sangha of sekte? Ook in het boeddhisme kan men verwachten dat sektes in negatieve zin bestaan
Het woord ‘sekte’ heeft (evenals de Engelse tegenhanger ‘cult’) pas sinds enkele decennia een negatieve klank gekregen. Het is afgeleid van het Latijnse woord voor snijden en betekende een afsplitsing van een geestelijke stroming.
Na langdurige detentie – Tibetaanse lama Tulku Palden Wangyal overleden in Chinese gevangenis
Uit rapporten blijkt dat hij meedogenloos werd gemarteld, terwijl oproepen tot zijn vrijlating onbeantwoord bleven. Er werden strenge beperkingen opgelegd aan elke vorm van communicatie of bezoek, waardoor zijn volgelingen in angst verkeerden. In 2025 werd Tulku Palden Wangyal overgebracht naar de provincie Gansu, waar zijn lijden voortduurde. Op 19 juli stierf hij terwijl hij nog steeds in hechtenis zat.
Vrijdag Zindag – Vals spel in tijd van zuchten
Een check up van de patiënt laat zien dat allerlei delen van het sociale lichaam verziekt zijn. Diagnose: wat incidenteel leek, blijkt structureel te zijn. Er lijkt zelfs een globaal autocratisch plan achter te zitten, zo alomtegenwoordig is de misère. Machthebbers spelen vals op vele velden. Terwijl het anders had gekund.
VS – Ouders klagen OpenAI aan voor zelfmoord zoon na contact met ChatGPT
De advocaat van de ouders, Sarah Kay Wiley zegt dat Adam ChatGPT eerst gebruikte bij zijn huiswerk. “Maar in een relatief korte tijd, we hebben het over maanden, trok ChatGPT hem de duisternis in en gaf hem uiteindelijk specifieke instructies die tot zijn dood leidden. ChatGPT ging zelfs zo ver dat hij Adam instrueerde hoe hij met alcohol van zijn ouders zijn overlevingsmechanisme kon onderdrukken.”
Historische ontmoeting benadrukt langdurige samenwerking tussen Tsjechië en Tibet
Deze historische eerste officiële ontmoeting van een buitenlands staatshoofd met Tibetaanse leiders in India vormt de afsluiting van een maand vol feestelijkheden voor Tibetanen en Tibetanen wereldwijd. De CTA heeft dit jaar uitgeroepen tot een “Jaar van Compassie” en ICT draagt hieraan bij via haar “Compassion Rising World Tour”.
Boeken – niet moeder
Wat betekent het om vrouw te zijn zonder kinderen, in een samenleving waar moederschap de norm is? In het boek Niet moeder laat Fiona Fortuin zien hoe diep die norm verankerd is – in taal, beleid en het alledaagse leven – en wat dit betekent voor wie niet in dat plaatje past.
Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken
Als we beseffen dat we alles zijn, ebt onze vrees weg. We hebben een diepgaand inzicht in de definities van ruimte en tijd. Maar om echt vrij te zijn van angst dienen we diep te kijken naar de uiteindelijke dimensie van geen-geboorte, geen-dood. We zullen ons moeten ontdoen van het idee dat we ons lichaam zijn en dat we sterven. Dan komen we aan op de plek waar angst niet bestaat.
Dagopening
good morning sunshine
Hoe lichaam en geest ons (on)gelukkig maken
Wat meester Nitwit nou toch weer heeft gehoord…
Het jaar 2025 – dag 247 – grafpraat
Artis, Tibet en de burgertruttige graven in Beekbergen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
CHRD bekritiseert Xi Jinpings bezoek aan Tibet als ‘geënsceneerd spektakel’
Xi, vergezeld door hoge leiders van de Communistische Partij, waaronder Wang Huning, bracht op 20 augustus een bezoek aan de Tibetaanse hoofdstad. De staatsmedia presenteerden het bezoek als een uiting van ‘zorg en genegenheid’ voor het Tibetaanse volk, waarbij Xi’s nadruk op ‘politieke stabiliteit’, ‘etnische eenheid’ en ‘religieuze harmonie’ werd benadrukt.
Premier van boeddhistisch Bhutan prijst de ‘Nalanda-geest’ als een tijdloos baken
De Bhutanese premier Tshering Tobgay benadrukte woensdag dat de ‘Nalanda-geest’, geworteld in het oude kenniscentrum in Bihar, India, moet blijven bloeien, en bevestigde dat Bhutan zal bijdragen aan de verspreiding en koestering ervan.
CD met soetra’s – ingaan tot het hart dat luistert
In de traditie van Maha Karuna Ch’an spelen het zingen van sutra’s een belangrijke rol. Het resultaat is de prachtige cd “Ingaan tot het hart dat luistert“, uitgegeven in eigen beheer in 2003.
Natuurmeditatie
Ik heb dan al gebeden tot de beekgod om, stroomafwaarts, al mijn zorgen mee te nemen. Want al dat loslaten, de Panta Rhei, de wetenschap dat alles verandert en niets hetzelfde blijft, en vooral dat je niet tweemaal in dezelfde rivier kunt stappen, is me even te gecompliceerd.
Boeken – Liever moe dan lui
Artificiële Intelligentie (AI) is een wereldwijde hype. Maar is het goed voor je hersenen? En voor je lijf? Nee! Erik Scherder noemt AI daarom Afnemende Intelligentie. We zitten massaal voor een scherm, worden mentaal en fysiek steeds minder uitgedaagd – en we genieten ervan! We zijn liever lui dan moe. Moet dat niet andersom? Moeten we niet juist moeite blijven doen? Het antwoord is volmondig ja! Is het tij nog te keren?
Geen dood, geen vrees (33) – De kracht van bidden
Toen ik vijf jaar geleden hoorde dat ik ziek was kwam het bidden langzaam weer in mijn leven. Maar keer op keer wees ik het af omdat ik het erg hypocriet van mezelf vond om nu ik ziek was wel te gaan bidden voor mijn genezing.