• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » After Batchelor – Erik Hoogkarspel met ‘Het boeddhafenomeen’

After Batchelor – Erik Hoogkarspel met ‘Het boeddhafenomeen’

16 april 2016 door Jules Prast

Twee boeken komen tot dezelfde conclusie: boeddhisme kan zonder karma en wedergeboorte. Een bespreking.

Dezer dagen las ik met een zucht van verlichting het begin dit jaar verschenen boek van Erik Hoogkarspel uit, Het boeddhafenomeen. Naar een westers boeddhisme. Met een zucht van verlichting omdat de auteur, een filosoof, twee niet gemakkelijke zaken voor elkaar krijgt. In de eerste plaats slaagt hij erin om de leer van de Boeddha in heldere begrippen te analyseren en na te vertellen. Dit doet hij in het eerste deel van het boek. In het tweede deel plaatst hij de leer van de Boeddha in de context van de Westerse filosofie. Ook hier weet hij de lezer mee te nemen in begrijpelijke taal.

Het boeddhafenomeen Erik Hoogkarspel boekomslagEén van de stellingen van Hoogkarspel is dat karma en wedergeboorte zijn meegekomen met de vedische wereld waaruit de Boeddha voortkwam, maar niet behoorden tot de kern van zijn leer. Dit doet denken aan een ander boek, vorig jaar verschenen, After Buddhism. Rethinking the Dharma for a Secular Age door Stephen Batchelor. De Britse auteur beweerde al in 1997 in zijn bestseller Buddhism without Beliefs. A Contemporary Guide to Awakening dat boeddhisme zonder karma en wedergeboorte toekan. De grondlijnen van zijn boek nu (After Buddhism) gaan terug tot een artikel uit 2012, ‘A Secular Buddhism’. Het artikel wordt in het boek uitgewerkt en met argumenten omkleed; ik las in het boek persoonlijk dan ook weinig echt nieuws.

Het grote verschil tussen Hoogkarspel en Batchelor vind ik dat de eerste filosofisch-systematisch te werk gaat en de laatste historisch-speculatief. Batchelor probeert het boeddhisme bij de tijd te brengen. Hoogkarspel laat zien op welke punten boeddhisme al sinds mensenheugenis tot dezelfde bevindingen komt als de Westerse filosofie, van de antieke oudheid tot de eenentwintigste eeuw. Als je Hoogkarspel leest, dan ga je je bijna afvragen waarom het boeddhisme toch in vredesnaam bij de tijd zou moeten worden gebracht. Het is een vreemde paradox dat Westerse boeddhisten de doctrinaire uithoeken van hun leer beter schijnen te kennen dan de corresponderende beginselen van de filosofie van hun eigen cultuur.

Het voordeel van Hoogkarspels boek is dat je een coördinatenstelsel krijgt aangereikt dat je de voor- en nadelen van verschillende filosofische interpretaties laat zien die je op boeddhisme kunt loslaten. Het nadeel van Batchelors boek vind ik dat zijn boeddhisme zo naadloos bij onze tijd past dat het onze leefwijze als het ware legitimeert en de mogelijke boeddhismekritiek hierop van zijn scherpe kanten ontdoet. After Buddhism is modieus en modern-vriendelijk. Het past helemaal binnen de kaders van het debat in academische kring over modernisme en secularisme.

Ook Het boeddhafenomeen is ontvankelijk voor een gelijksoortige kritiek. Dat er filosofie bestaat die vindt dat metafysica en het transcendente bij het mens-zijn horen, tref je bij Hoogkarspel niet aan. In religie, ja, in religie is alles mogelijk, schrijft hij ergens, alsof het gaat over gedrag van vreemde diersoorten. Dit verraadt een zeker filosofisch vooroordeel, terwijl fenomenologie nota bene juist ook voor religie van betekenis is gebleken. Vreemd genoeg heeft Batchelor juist hier over geschreven in een boek van ‘lang geleden’, Alone with Others. An Existential Approach to Buddhism (1983). Dit lijkt inmiddels een vergeten perspectief.

after buddhism stephen batchelor boekomslagWanneer boeddhisme en postmoderne filosofie elkaar gaan vinden, is voorlopig afwachten. Als het met dit tempo gaat, dan kan het misschien nog wel een eeuw duren. Dat is jammer, want mogelijk hebben we er iets bij te winnen wanneer de waarachtigheid van narratieve structuren in kleinere betekenisgemeenschappen de toon gaat aangeven. Dan blijkt boeddhisme zijn tijd misschien wel ver vooruit te zijn geweest toen het in het oude India al in ieder dal zijn eigen dhamma had.

Nu baseren beide auteurs zich, met alle mitsen en maren vandien, hoofdzakelijk op de oudste bronnen over de Boeddha. Zen (Son bij Batchelor, op zijn Koreaans) wordt wel genoemd, maar in het voorbijgaan, in de anekdotische sfeer. Dat is jammer, want je kunt in je analyseniveau nog een tandje dieper schakelen. Of zou je dan als auteur naar je gevoel de dampkring verlaten en in de ijle sfeer van die vermaledijde religie dreigen terecht te komen? De vraag is of het voor de conclusie veel zou uitmaken.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking Tags: Erik Hoogkarspel, filosofie, Stephen Batchelor, westers boeddhisme

Lees ook:

  1. Edel Maex – niets bijzonders
  2. Boekpresentatie – ‘Uitzonderlijke goedheid. Een filosofische ontmoeting tussen Oost en West’
  3. Saskia Kalb: De schoonheid van angst
  4. Boeken – Het pompeblêd en de lotus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paula zegt

    16 april 2016 om 11:42

    Heldere boek-bespreking, waarvoor dank.

  2. ananda zegt

    16 april 2016 om 16:29

    De Boeddha leert slecht twee dingen, het lijden en de opheffing van het lijden. Er zijn al bibliotheken vol geschreven ” over ” het boeddhisme. De Boeddha zelf heeft nooit één woord geschreven. Het pad en de praktijk zijn eenvoudig en duidelijk uiteengezet en heel kort samen te vatten. We hebben allemaal de perverse eigenschap om eenvoudige dingen heel erg ingewikkeld te maken. Als dat ons lijden zal verminderen is maar de vraag.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.