• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Monniken en mystici als ‘ordinary people’

Monniken en mystici als ‘ordinary people’

6 augustus 2015 door Paula Kuitenbrouwer

Paula Kuitenbrouwer woont in Ierland en combineert het ontdekken van het prachtige land met stille uren in haar studio voor tekenen, schilderen en schrijven. Ze doet van drie boeken verslag. Zo komt zij de term ‘New Monasticism’ in Ierland tegen. Wat is dat, vraagt ze zich af. Worden er nieuwe kloosters opgericht? En dat in deze tijd waarin de katholieke kerk diep in de problemen is gekomen? Ze moet daar meer van weten en daarom bestelt ze ‘Embracing Solitude, Women and New Monasticism’ van Bernadette Flanagan. Tevens ontvangt ze van een Amerikaanse vriendin ‘Ordinary People as Monks and Mystics’ en valt bijna gelijktijdig ‘Cave in the Snow, a Western Woman’s Quest for Enlightenment’   in haar brievenbus. De boeken blijken naadloos op elkaar aan te sluiten.

‘Embracing Solitude, Women and New Monasticism’ gaat over wat vrouwen gedaan hebben en doen wanneer zij hun spirituele behoefte aan alleen-zijn vorm geven temidden van de hectiek van het huwelijkse- of gezinsleven of een werkend bestaan. Flanagan meent dat deze spirituele behoefte aan ontwikkeling meer is dan een ‘down-time’ waarin je even tot jezelf komt. Het is dus niet het bezoeken van een wellness-centrum om je even te laten verwennen met zalfjes en massages. De behoefte om je terug te trekken, om naar binnen te keren en om je te wijden aan je spirituele ontwikkeling moet ruimte krijgen, maakt Flanagan duidelijk. Maar daarvoor hoef je in deze tijd niet meer in een klooster te treden. Flanagan vertelt een aantal vergeten verhalen van o.a. Amma Syncletia (270-350 n.Chr.), Mary of Oignies (rond 1200) en Angela Merici (1474-1540). Het zijn inspirerende verhalen van vrouwen die gestalte geven aan hun spirituele ontwikkeling door maatschappelijk actief te zijn én zich terug te trekken in het hart van de vrouw zelf.

‘New Monasticism’ is geen nieuwe kloosterorde maar het uiting geven aan een contemplatief leven. Zo verkoopt Amma Syncletia haar huis en gaat buiten de stad leven en wordt Mary of Oignies een begijn. ‘Embracing Solitude’ verwijst ook naar de boeddhistische non Tenzin Palmo.

Afgezonderde grot

‘Cave in the Snow, a Western Woman’s Quest for enlightenment’, is geschreven door Vicky Mackenzie is een biografie van Tenzin Palmo, geboren als Diane Perry in Londen in 1943. Tenzin Palmo sluit zich twaalf jaar op in een afgezonderde grot hoog in de Himalaya nadat ze als jonge vrouw jarenlang het door mannen gedomineerde kloosterleven in India heeft meegemaakt. Ik lees dit boek met interesse omdat het prachtig aansluit bij ‘Embracing Solitude’. Tenzin Palmo is een dappere vrouw door gehoor te geven aan haar onstuitbare innerlijke drang tot spirituele ontwikkeling. Sterker nog, ze wil verlicht raken en laat geen kans liggen om dat op haar manier te bereiken. Ze betreedt daarvoor eerst een door mannen gedomineerde wereld waaronder ze lijdt. Want in haar tijd in India en Tibet maken uitsluitend Tibetaanse monniken spirituele carrière en zoals in andere religies worden vrouwen uitgesloten zolang mannen hun projecties en behoeften niet onder controle hebben. En dat duurt al eeuwen en zal helaas nog een hele tijd duren. Tenzin Palmo laat zich daardoor niet intimideren, houdt vol en daarover gaat ‘Cave in the Snow’ over.

Boeken OrdinaryPeople‘Ordinary People as Monks and Mystics: Lifestyles for Spiritual Wholeness’ van Marsha Sinetar gaat over gewone mensen met een spirituele roeping. Sinetar omschrijft op een treffende wijze deze ‘ordinary people’ waarin monniken en mystici schuilgaan en hoe zij onopvallend in onze samenleving functioneren, zonder dat zij herkend of erkend wensen te worden. Wie kent niet iemand die uitzonderlijk wijs of eigenwijs is, stilletjes en koppig naar door zijn of haar levensfilosofie midden in onze samenleving leeft? Of iets daarbuiten, op een boot, in een Tiny Home, of zich terugtrekt in een tuinhuisje om te mediteren?

Stilletjes breien

Embracing Solitude maakt duidelijk dat vrouwen zich prima redden door hun eigen gang te gaan, hetgeen Tenzin Palmo deed in een grot in het Himalaya gebergte. Nano Nagle (1718-1784) ging haar eigen weg in Ierland toen ze de ‘Sisters of the Presentation of the Blessed Virgin Mary’ oprichtte. Gewone vrouwen, die geen geschiedenis hebben geschreven, streven spirituele ontwikkeling na op minder opvallende wijze. Wat nu mindfulness heet, was voor onze oma’s een uur stilletjes breien en mijmeren wanneer de kinderen in bed lagen. Of de aardappelen schillen met verhoogde aandacht.

Boeken Cave in the snowElke samenleving kent ‘low profile’ wijzen, monniken en mystici. Soms is dat een fietsenmaker of een burgemeester of een lerares. Zij treden niet in in kloosters en hebben geen volgelingen. Veel moderne monniken en mystici wensen geen geprofileerde spirituele carrière te maken binnen godsdienstige organisaties maar blijven onopvallend kostwinner voor hun gezin. Of zij blijven hun klanten bedienen, software ontwerpen, of als boswachter of dierenarts werken. Wat hen kenmerkt is dat zij voor een bepaalde tijd (van de dag) zich in zichzelf terugtrekken met als doel ’to embrace solitude’, aldus Sinetar. Om zodoende een plek in zichzelf te creëren waar geen ‘geluiden’ van buitenaf in doordringen en waar ze even niet geleefd worden door de waan van de dag, maar waar zij zich kunnen richten tot de ’the Spirit’, aldus Bernadette Flanagan. Deze ‘gewone-mensen-monniken-en-mystici’ hebben een spiritueel leven nodig maar vinden het ook vaak fijn met een aantal deelgenoten in contact te staan. Dat is het ‘New Monasticism’ van Flanagan. Een klooster is geen geografische plaats meer, maar soms een netwerk, vaak een intentie, een naar binnen gerichte energie en vooral een plek in jezelf waar je van tijd tot tijd naar terugkeert voor verstilling en spirituele ontwikkeling.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking Tags: afzondering, Ierland, Ordinary People as Monks and Mystics, Paula Kuitenbrouwer, Tenzin Palmo

Lees ook:

  1. Monniken en mystici als ‘ordinary people’
  2. Natuurmeditatie
  3. De Vesak-lotus van Paula Kuitenbrouwer
  4. ‘Eerste Tibetaans boeddhistische tempel in 2019 in Ierland geopend’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marloes zegt

    10 augustus 2015 om 08:32

    Dank je. Ik zou “Embracing solitude” en “Ordinary people as monks & mystics” wel willen lezen, maar helaas niet beschikbaar in voor mij toegankelijke leesvorm.
    In het verlengde hiervan een goed artikel over de “waarheid” van de stem van de witte man en een pleidooi voor het lezen van meer vrouwelijke schrijfsters:
    http://m.huffpost.com/us/entry/55c26542e4b0f1cbf1e37e86?section=arts

Trackbacks

  1. Publications | Arts Books Crafts by Paula Kuitenbrouwer schreef:
    8 augustus 2015 om 16:13

    […] Here is my latest ‘summer reading’ book review (Dutch) for the Dutch Buddhist Magazine. […]

Primaire Sidebar

Door:

Paula Kuitenbrouwer

Paula Kuitenbrouwer (1963) studeerde wijsbegeerte en woonde met haar man en dochter in Azië, Oost- en Midden-Europa en Ierland. Haar website is paulakuitenbrouwer.com 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.