• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » “Forbidden memory”: Een boek dat de verschrikkingen van de culturele revolutie in Tibet onthult

“Forbidden memory”: Een boek dat de verschrikkingen van de culturele revolutie in Tibet onthult

7 augustus 2020 door gastauteur

Tsering Woeser vond en publiceerde op wonderbaarlijke wijze honderden foto’s van het meest beruchte decennium in de Tibetaanse geschiedenis. Over die tragische les kunnen we nu alleen maar mediteren.

door Massimo Introvigne

In 2011, toen ik in dienst was van de vertegenwoordiger van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa), waarvan het hoofdkwartier zich in Wenen, Oostenrijk, bevindt, voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en intolerantie en discriminatie van christenen en leden van andere religies, was ik aanwezig bij de opening van de tentoonstelling over de culturele revolutie in China in het Museum voor Volkenkunde van de Oostenrijkse hoofdstad. Ik had het gevoel dat het een groot deel van mijn mandaat was, aangezien sommige foto’s de wrede vervolging van christenen in dat roerige decennium 1966-1976 in beeld brachten, toen kerken, tempels, bibliotheken en talloze mensenlevens (schattingen lopen uiteen van honderdduizenden tot twintig miljoen) werden vernietigd. Aan de andere kant gaven de curatoren van de Weense tentoonstelling toe dat er helaas niet zoveel foto’s beschikbaar waren als wenselijk zou zijn voor buitenlandse geleerden. Veel foto’s werden vernietigd, en andere worden achter slot en grendel bewaard in ontoegankelijke CCP-archieven.

Dit geldt niet meer voor Tibet, een van de ergste plekken tijdens de Culturele Revolutie, dankzij een bijna wonderbaarlijke ontdekking door Tsering Woeser, een Tibetaanse dichter wier vader, Tsering Dorje (1937-1991) in deze jaren als fotograaf van het Volksbevrijdingsleger (PLA) fungeerde. In plaats van alle kopieën van zijn foto’s terug te geven aan de CCP-autoriteiten zoals de wet voorschrijft, bewaarde hij er honderden in een privé-archief dat door zijn dochter werd ontdekt.

In wat een goed onderwerp zou zijn voor een aparte roman, stuurde Tsering Woeser het materiaal in 1999 naar de Chinese dissident Wang Lixiong, die net een boek over Tibet had geschreven. Hij stuurde de foto’s terug met de mededeling dat ze van het Tibetaanse volk waren. De twee ontmoetten elkaar uiteindelijk, werden verliefd en trouwden. Wang hielp zijn vrouw met het publiceren van de foto’s en haar commentaar, gebaseerd op interviews met 70 Tibetanen die het decennium 1966-1976 hebben meegemaakt. Het boek werd in 2006 in Taiwan uitgebracht onder de titel Shajie (杀劫), het woord dat Tibetanen vaak gebruiken om de Culturele Revolutie aan te duiden. Hoewel Tsering en Wang beide bekende intellectuelen zijn, werd de publicatie die voor hen in Beijing, waar ze nog steeds wonen, jaren van precair leven inluidt, door de politie voortdurend in de gaten gehouden.

De in Taiwan uitgegeven uitgave had een beperkte internationale oplage, maar dit zal hopelijk niet gelden voor de herziene Engelse uitgave (veel meer dan een vertaling) die zojuist is uitgebracht door Potomac Books, een impressum van de Universiteit van Nebraska Press, onder de titel Forbidden Memory: Tibet tijdens de Culturele Revolutie. Zoals Robert Barnett, een Brits geleerde van Tibet en de redacteur van de Nebraska-editie, in zijn essay in het boek opmerkt, is Tsering Woeser niet de typische Tibetaanse activist. Ze is niet bijzonder religieus en heeft enigszins gemengde gevoelens over de Chinese Revolutie in het algemeen. Ze is ook niet zeker van de echte gevoelens van haar vader, wiens foto’s zijn genomen in opdracht van de PLA, maar onthult toch details die de huidige Chinese propaganda liever verbergt.

In dit verbazingwekkende boek van 400 pagina’s staan drie reeksen van belangrijke onderwerpen met commentaar. De eerste verwijst naar de vernietiging van het culturele erfgoed van Tibet tijdens de campagne om de “vier oude” uit te roeien: oude samenleving, oude cultuur, oude tradities en oude gewoontes. Talloze tempels, paleizen en culturele artefacten werden vernietigd. Trieste foto’s tonen vreugdevuren van middeleeuwse en vroegmoderne boeddhistische manuscripten, die voor altijd verloren zijn gegaan, de vernietiging van stupas en kloosters, en de aanval van de Rode Garde op de Jokhang in Lhasa, de meest heilige tempel van Tibet. Hoewel hij sindsdien is gereconstrueerd, zijn de meeste van zijn beelden en originele architectonische kenmerken verloren gegaan. Een iconische afbeelding toont een vrouw die het gouden dak van de Jokhang met een eg ontmantelt. Woeser vraagt zich af of de vrouw echt geloofde dat “het verleden in ruïnes veranderen een heldere nieuwe wereld zou baren”.

Een tweede hoofdreeks, en de meest verontrustende, toont de publieke vernederingen in “worstelende sessies” van monniken, nonnen, aristocraten, politici van het voormalige onafhankelijke Tibet, en rijke kooplieden. Ze waren gekleed in clownachtige gewaadjes, en paraderen rond de steden met hoeden met inscripties die hen demonen en vijanden van het volk noemen, terwijl de menigte werd aangespoord om op hen te spugen en stenen te gooien. De lezers moeten zich herinneren dat de foto’s zijn genomen door een officiële PLA-fotograaf en dat zijn foto’s bedoeld waren voor mogelijk propagandagebruik, niet als een document van de wreedheden. Toch zijn de gruwelijke details van de wreedheden aanwezig.

In feite werden sommige slachtoffers gedood, anderen pleegden zelfmoord en degenen die het overleefden waren voorgoed veranderd. Belangrijk is dat de auteur opmerkt dat dit pro-CCP Tibetaanse hoogwaardigheidsbekleders waren, die documenten hadden ondertekend waarin de Dalai Lama werd veroordeeld en de Chinese overname werd toegejuicht. Degenen die tegen de CCP waren, waren enkele jaren eerder naar India ontsnapt. De collaborateurs wisten niet dat de Culturele Revolutie zal komen en hen ook zal vernietigen.

Een derde reeks gaat over een van de meest verboden onderwerpen in China in de geschiedenis van de Culturele Revolutie, de interne strijd tussen de verschillende facties van de Rode Garde. Een aanzienlijk deel van de slachtoffers van de Culturele Revolutie, zowel in Tibet als elders in China, bestond uit Rode Gardes die zijn omgekomen in deze factiestrijd, waarvan het erfgoed vandaag de dag nog steeds van invloed is op de Chinese politiek in Tibet en elders.

Een belangrijk onderwerp dat Woeser openhartig heeft besproken is dat veel Rode Gardes die tijdens de Culturele Revolutie in Tibet wreedheden hebben begaan, geen Han-Chinezen waren. Sommigen waren Hui-moslims, die oude ruzies hadden tegen Tibetaanse boeddhisten, hoewel uiteindelijk ook hun moskeeën werden verwoest. Maar een behoorlijk contingent van de Rode Garde die in Tibet actief was, bestond uit Tibetanen. Woeser is in Tibet geweest en heeft velen geïnterviewd die Rode Gardisten waren en nog steeds in leven zijn. Ze merkt op dat, paradoxaal genoeg, verschillende voormalige Rode Gardisten die actief waren in het vervolgen van monniken en het vernietigen van tempels in hun jeugd, nu zeer vrome boeddhisten zijn, die proberen het slechte karma te compenseren dat zich tijdens de Culturele Revolutie heeft opgehoopt.

Waarom deden ze dan mee? Woeser concludeert dat sommigen echt geloofden in de nieuwe religie van voorzitter Mao, hoewel ze af en toe kritiek zouden hebben op de manier waarop deze door de lokale CCP-autoriteiten in Tibet werd geïnterpreteerd. Anderen werden geterroriseerd en geloofden dat ze geen keus hadden, omdat degenen die zich niet bij de Culturele Revolutie zouden aansluiten, er het slachtoffer van zouden worden. Tot slot was een aanzienlijk aantal Rode Gardisten vooral geïnteresseerd in het plunderen en stelen van oude artefacten. Sommige van hen werden, met de zegen van de CCP, uiteindelijk de meest succesvolle Tibetaanse zakenlieden in de zogenaamde Tibetaanse Autonome Regio.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/forbidden-memory-a-book-reveals-the-horrors-of-the-cultural-revolution-in-tibet/

Forbidden Memory

Tibet during the Cultural Revolution

Tsering Woeser

Translated by Susan T. Chen

Foreword by Wang Lixiong

448 pages
345 photographs, 2 glossaries, 1 appendix

Hardcover

April 2020

978-1-61234-969-5

$39.95

Massimo Introvigne (geboren op 14 juni 1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, culturele revolutie, Forbidden Memory, foto's, PLA, Rode Gardes, Taiwan, Tibet, Tsering Woeser

Lees ook:

  1. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten
  2. “Eat the Buddha”: Waarom Tibetanen zichzelf in brand steken
  3. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’
  4. China inzake Tibet – oproep om het communistisch bewind te aanvaarden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.