Ha!. Een volgens uitgever Karnak uiterst verrassend out of the box boek zowel in vormgeving als inhoud. ‘Persoonlijk, direct, ongewoon, literair, poëtisch, confronterend en creatief. Volstrekt anders dan je ooit gezien en gelezen hebt. Gedrukt in vier kleuren, harde kaft, genaaid en gebonden.’
De creatieve exploratie van de volle intensiteit van leven in de onmiddellijkheid van het ervaren, door een unieke interactie van taal en beelden. Rbrt Hrtz is een afkorting van de succesvolle auteur Robert Hartzema die achttien boeken over het boeddhisme heeft gepubliceerd, waarvan enkele in het Engels en Duits werden vertaald.
Vanaf zijn vijftiende ging de auteur op zoek naar vrijheid. Twintig jaar later kwam hij in aanraking met een verborgen kennistraditie die binnen het Tibetaans boeddhisme behouden is gebleven [dzokchen]. Daarnaast volgde hij opleidingen in de westerse lichaamsgerichte therapie en werkte als therapeut en trainer. Inmiddels geeft hij al tientallen jaren les aan een kleine groep studenten.
Zijn ongewone manier van schrijven is geen literatuur, geen poëzie, geen wetenschappelijke verhandeling, geen autobiografisch verhaal en geen kunstwerk. Het is een kleur/beeld/vorm/taalexperiment om de gelaagdheden van het proces van bewustwording en bevrijding creatief vorm te geven.
De kleurrijke taalbeelden, verhalen en inzichten roepen het verlangen op naar echtheid en spontaniteit. Ze maken je bewust van de gelijktijdigheid van de rauwe scherpte en transparante lichtheid van het bestaan. Zo ontdek je talloze kantelmomenten waarin je vrij bent om te kiezen voor de sleur van herhaling, of het exploreren van nieuwe mogelijkheden en ervaringen.
Op de website van Karnak staat ook de eerste korte experimentele film [10 min.] op basis van een meditatietekst van de beroemdste Tibetaans boeddhistische leraar Longchenpa. De schitterende tekst is gratis te downloaden via de website. Andere films over boeddhistische psychologie verschijnen in de loop van dit jaar.
kees moerbeek zegt
Dank voor deze promo. Mijn keuze zal dit boek niet zijn, omdat het te dik aangezet trendy en commercieel is. BD is toch geen Happinez?
Joop Ha Hoek zegt
Het BD is een krant, maakt keuzes uit het aanbod van uitgeverijen die wekelijks binnenkomen. Het heeft er niks mee te maken of wij dit boek zelf zouden kopen, al lijkt het me wel interessant, zeker in combinatie met de video. We bieden de verschijning zonder oordeel aan aan de lezers, die zich zelf dan een oordeel kunnen vormen, na lezing. Dat is de taak van een krant.