• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)

7 mei 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Als kind al lag ik uren op mijn rug in het gras naar de sterren te kijken. In de winter – dan was het ’s nachts helder. Gerold in een paardendeken – om warm te blijven. En turend door een zelfgemaakte telescoop. De onmetelijke onmacht om iets van dit alles te begrijpen maakte me klein. Heel klein. De behoefte om mezelf een plek te geven in die machtige kosmos werd steeds groter. Wat doe ik hier? Waarom ben ik hier? Kan iemand me dat vertellen?

De kerk van mijn familie had het antwoord niet. De verklaringen vanuit de kerk, het wereldbeeld – het riep voor mij alleen maar meer vragen op…

In 2013 kwam ik voor mijn werk als reisjournalist in Sri Lanka. Ik maakte een reportage over de gezondheidszorg, de Ayurveda. Het werd een overweldigende ervaring. Het boeddhistische land opende mijn ogen. De holistische benadering van de gezondheidszorg, de achteloze manier waarop mijn chauffeur me inwijdde in het alom tegenwoordige boeddhisme, de literatuur die ik belangeloos te lezen kreeg, en vooral de vele gesprekken die ik er over kon voeren – het was een soort thuiskomen.

Eenmaal weer thuis ging ik lezen. Heel veel lezen. Dagelijks nieuwe bronnen. Niet het boeddhisme verklaard door westerlingen, maar door ‘oosterlingen’. Ik maakte voor een Singaporees-Maleisische monnik een Nederlandse vertaling van een introductie in het theravada boeddhisme (T. Y. Lee, Just be Good). Ik las en studeerde heel veel. Steeds meer antwoorden en minder vragen.

Tijdens een volgende reis kwam ik in contact met een Qigong meester. Hij leerde mij mediteren op een voor mij toegankelijke manier – in de vrije natuur, door het aanspreken van, letterlijk, al mijn zintuigen. Het paste in mijn groeiproces. Het kwam op het goede moment. Ik ging ook thuis mediteren. En ik deed Qigong. Allemaal heel serieus.

En toen, na drie jaar… werd ik ineens lichtelijk depressief van het mediteren. Van de leegte die het mediteren me opleverde. De grond viel ineens weg. Ik zat helemaal klem tussen mijn ‘roots’ – kennelijk de restanten van een soort houvast aan een vaderfiguur, een god – en mijn nieuwe ‘geloof’ in het persoonlijke lot, het geloof in de leegte die alles kan worden, het langzaam ‘oplossen’ van mijn eigen ego, het verdwijnen van een ‘ik’. Mijn houvast tot dan toe.

Ik stopte met mediteren. Ik ging wandelen, de natuur in. Anderhalf uur lopen naar mijn werk. Vogels horen, ontzag hebben voor de wijze bomen om me heen, me afhankelijk voelen van elke grasspriet. Als reisjournalist zag ik veel andere culturen en telkens werd onze westerse cultuur voor mij vreemder, onpersoonlijker, onmenselijker. Oosterse culturen, Arabische culturen, de zonnewende bij Stonehenge, de saamhorigheid op de woeste Faeröer eilanden – alles kwam dichter bij mijn persoonlijke waarden dan het westerse economische model.

Inmiddels ben ik veel ‘reflectie-jaren’ verder. Het boeddhisme blijft mijn spiegel, mijn voorbeeld, mijn wereldbeeld. Ik schreef er boeken over (filosofische reisverhalen die het oosterse gedachtengoed heel praktisch en tastbaar maken voor westerlingen), ik mediteer weer, ik lees dagelijks boeddhistische teksten, ik heb geen vaderfiguur meer nodig maar geef me over aan de krachten van de kosmos. En de leegte is het mooiste en volste dat bestaat. Weer zoals toen ik als kind met respect en ontzag de kosmos bekeek.

Het boeddhisme is voor mij een persoonlijke tocht. Ik weet dat dit niet wordt aangeraden, maar ik kan niet zo veel met bijeenkomsten. De meditatie-ochtenden en weekend-retraites die ik heb bezocht, leverden mij vooral ‘ongeloof op – over starre interpretaties en rituelen, met weinig ruimte voor gesprek. Daar zit bij mij ongemak: het doet me te veel aan het kerkverleden van mijn familie denken. Maar mijn persoonlijke tocht is heerlijk. Het geeft mij de rust die ik zoek. En de bijkomende relativering van onze westerse waarden is voor mij van levensbelang. Het steunt me, want die waarden vond ik altijd al erg vreemd.

In de boeken die ik nu uitgeef, staat de relativering van de westerse benadering centraal. ‘Als Boeddha Darwin kende’ verenigt de westerse en de oosterse benadering in één beeld van de mens gestuurd door zijn Boeddha-natuur én zijn Darwin-natuur. Deel twee, ‘De dag dat Boeddha lachte’, gaat in op de westerse mythe van de maakbaarheid. Het boek stelt de oosterse acceptatie van het leven (als basis van eigen handelen), als oplossing voor de meeste van onze huidige westerse problemen. Boeddhisme als spiegel, als referentie. Om daarmee onze westerse uitdagingen in een diametraal ander perspectief te plaatsen.’

Was getekend Arjan Mulder. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Pakhuis van Verlangen Tags: 29, Arjan Mulder, Boeddhistische doeners en denkers, persoonlijke tocht

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (27)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (26)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
  4. Gratis boek – ‘Koeien denken niet’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.