• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (5)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (5)

31 juli 2019 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

De hitte in de sauna voelt vertrouwd aan. Hij prikt. Na enige minuten openen zich alle poriën van mijn lichaam. Tegelijk, lijkt het. Overal druipt het zweet. Ik sluit mijn ogen. Adem in door mijn neus, diep tot in mijn buik; adem uit.

De deur. Ik open in een snelle flits mijn ogen. Twee dames en een heer. Een aantal lange ogenblikken wordt de weldadige stilte doorbroken door het gestommel van houten hoofdsteunen op de houten banken. “Nee John, ik heb hem al omgekeerd. Nee-hee John, ik heb hem al omgekeerd”. De man verstart een fractie van een seconde in zijn ingezette beweging en mompelt: “sorry, had ik niet gezien” en strekt zich uit op zijn gespreide handdoek.

De weldadigheid keert terug. Enkel het sonore geblaas van de kachel en af en toe het klateren van water dat automatisch wordt opgespoten zijn rustige melodieën die de stilte vergezellen. Ik adem diep in, ik adem regelmatig. Adem in via mijn neusgaten tot diep in mijn buiken en adem uit. Ik volg de adem op haar weg naar buiten.

“Oh moedergodin, eeuwige geest, pranjaparamita, perfectie van wijsheid. Oh boeddha’s, bodhisattva’s, meesters, sjamanen en helpers, moge…” ik geef me over aan mijn gebed, mijn dagelijkse mantra waarmee ik mijn dagelijkse meditatie-beoefening start.

De sauna. Eén van de vele praktijkruimten op het pad dat ik bewandel. Boeddhistisch pad? Of gewoon levenspad?

Hoe is dit alles begonnen?

Ooit ergens heb ik ontdekt dat ieder mens als Boeddha wordt geboren. Als bewustzijn, nog onbewust van de weg en zijn heerlijkheden en hindernissen. Een bewustzijn dat ‘onbevlekt’ door deze wereld en deze tijd op pad moet. Of het wil of niet.

De geboorte van mijn pad in deze wereld vond ruim zeventig jaar geleden plaats. IK (wie zegt hier IK? Mijn ego dat zich vormde? Een andere stem?), ik kwam terecht op een plek vol grofheid, alcoholmisbruik, ruzie en geweld. Alles in mijn bewustzijn richtte zich op overleven. Dagdromen. Verzet. Vlucht. Afwijzing. Afwijzing van een wereld waarin de pijn van een wrede jeugd zich duizendvoudig herhaalde.

Na drie decennia weerzin, weerstand, afwijzing en vluchten koos een andere stem positie in mijn bewustzijn. Ik kende hem niet, wist wel dat hij bestond. De stem van acceptatie en vergeving, een stem die zich aandiende in dichterlijke bewoordingen. Hij was daar. Ineens. Drukte zich uit, manifesteerde zich, onder meer in het volgende gedicht:

Herboorte

Te kort leerde zijn jeugd
hem
als een kind te leven.

De jonge jaren
rafels,
als spinrag
in zijn brein.

Het kind in hem
leek
eeuwen gestorven reeds te zijn.

Maar stormen
bliezen spinrag, het rafelig gordijn.

Het kind
bleek niet gestorven,
verborgen slechts te zijn.

Met felle barensweeën,
met pijn en ademnood
wordt het kind in hem
herboren

’t is immers al zo groot.

Deze stem opende deuren naar nieuwe perspectieven. Hij hielp om de focus niet enkel te richten op het helledeel van deze wereld, maar ook op het goddelijke in dit zijn.

Het openen van de spirituele dimensie.

Een vakantie met een vriend in Finland, jaren geleden, bracht een volgende ommekeer. De Saami-man met zijn ‘vrijstaat’ en zijn hond (‘de minister van defensie’) en zijn vrouw ontvingen ons allerhartelijkst. In het ritueel dat hij ons aanbood, opende hij bij onze slaap onze spirituele dimensie. Pas later, achteraf begrepen, heb ik deze handeling gezien als meer dan een bijzondere vakantie-ervaring.

Boeken. Er zijn veel boeken die mij hielpen in het verder openen van het zicht op de spirituele dimensie. Het ‘inademen’ van het boek van Jos Stollman, ‘Zenmeester Jezus’ en een cursus meditatie openden mijn spirituele hart.

En dan die zaterdag. Zo’n vijftien jaar geleden. Mijn geliefde reikt me een kleine annonce aan uit de krant met de woorden ‘echt iets voor jou’. Een advertentie voor een reis naar Nepal en Tibet: ‘Discover Buddhism’. Een reis waarin ik bij het Tsurpu klooster in Tibet tijdens een meditatie op een heilige plek een boeddha ontmoette. Mijn angst evenwel nam de boeddha verschijning waar als een grote, zwarte hond. Als ik hem met angstige woorden verjaag en hij waardig het struikgewas in schrijdt, voegt hij me met heldere stem toe “wees niet zo bang, Wouter”.

De reis naar Nepal en Tibet kende een stevige voorbereiding. Ik las boeken over en van de Dalai Lama. Er waren kennismakingslessen bij het Maitreya Instituut. Maar het meest diepgaande effect en inzicht werd mij aangereikt door het ‘Tibetaanse boek van leven en sterven’. Een tekst die, ondanks de deconfiture van de schrijver, in mijn geest bewaard blijft als één van de meest verhelderende, diepgaande beschouwingen van de filosofie van het Tibetaans boeddhisme.

De afgang van de schrijver bevestigde mij in een inzicht dat ik al eerder op mijn pad opdeed: ‘Dood de Boeddha, dood de Goeroe-cultuur’. Een inzicht dat mij afstand doet houden van elke aardse sangha van leermeesters en volgelingen.

Alleen op de wereld en toch niet. Mijn weg is er één van onafhankelijkheid, in het volle besef dat ‘IK’, mijn bewustzijn verbonden is met alle verschijningen. Een weg van ongebondenheid en verbondenheid en openheid voor inzichten en spirituele beschouwingen van anderen. Een weg waarop dagelijks door mij wordt gebeden: “Moge mijn verrichtingen, mijn meditatie-beoefeningen en mijn mantrazang bijdragen aan uw oceaan van mededogen en aan het geluk van alle levende en voelende wezens. Moge, zolang er ruimte is en er voelende wezens zijn ook ik blijven bestaan om het lijden van deze wereld op te heffen.”

Mijn ego wandelt als partner mee op deze weg, als criticaster. Hij schept en zet zaken neer in deze wereld en hij vergaart. Mijn verbinding in het samenwerken met anderen baseer ik op de diepe wens om mijn karmische missie te vervullen ‘om via de gave van het woord bijdragen te leveren aan een wereld gebaseerd op geven en samenwerken en mensen te helpen hun bezieling te (her)vinden’. Ik dank dagelijks voor alles wat mij gegeven wordt: “Oh moedergodin, ik dank u voor het materiële welvaren dat van deze wereld is en waarover ik beschikken mag”.

Mijn praktijk, mijn weg, ben ik boeddhist? Ik voel me diep verwant. De kennismaking met boeddhistische zienswijzen heb ik ervaren als ‘spiritueel thuiskomen’. Ik zet mijn licht niet onder de korenmaat, noch laat ik overal het verlichte woord op schijnen. Wel spreek ik veelvuldig met mijn spirituele wezen. Bijvoorbeeld als ik in een ruzie uit mijn slof geschoten ben, of als ik mensen ontmoet die mij deelgenoot maken van intens en onvermijdbaar lijden. Of gewoon bij alledaagse zaken en gebeurtenissen.

En ik weet, ik ben wel in deze wereld, maar niet van deze wereld.

Ik houd van mijn spirituele wezen én ik houd van mijn strijdbare ego. Mijn verschijning vat ik soms samen als ‘RABO’: ‘Radicale Boeddhist’. Radicaal in het omarmen van deze wereld. Radicaal in het aanklagen van disproportionele ongelijkheid. Radicaal in het aanklagen van racisme, bekrompen nationalisme, gulzigheid en veelvraat ten koste van Moeder Aarde. Radicaal in het mij afzijdig houden van elke aardse boeddhistische sangha. Radicaal in het vermijden van elk radicalisme. Radicaal in het besef dat wij allemaal een Boeddhanatuur in ons dragen.

Ubuntu. Ik ben, omdat wij zijn.

Was getekend Wouter ter Braake. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners Tags: aflevering 5, angst, doeners en denkers, Nepal, serie, Tibet, Wouter ter Braake

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (2)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (4)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie – 15
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.