• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu – megane-ya

Sogenji desu – megane-ya

3 oktober 2022 door Bertjan Oosterbeek

Alleen de mensen met een zogenaamde job hadden in Sogenji een eigen kamertje. Vooral omdat je met zo’n job best druk was. De tenzo bijvoorbeeld was verantwoordelijk voor alles wat er in de keuken gebeurde, maar ook voor de inkoop van voorraden en het ophalen van giften; de jishario had de leiding over de dagelijkse gang van zaken in en om de zendo; en zo waren er nog een aantal klussen die het kloosterleven draaiende hielden.

Niet dat zo’n kamertje nou heel veel voorstelde, maar toch… Want als je – zoals ik – geen vaste job had, dan hoorde je bij de zogenaamde donai en sliep je samen met de andere donai in de zendo. Aan het einde van de dag rolde je dan je net iets te dunne matrasje uit achter de kussen waarop overdag gemediteerd werd en legde je je lekker dikke deken – dat dan weer wel – daar bovenop. Gemiddeld sliepen we met zo’n man of acht in de zendo, dus veel privacy was er niet. Maar gek genoeg wende ik daar best snel aan, zoals aan zoveel dingen. Als je ergens geen probleem van maakt, dan houdt het vaak al gauw op een probleem te zijn. Op een gegeven moment stoorde zelfs het harde snurken me niet meer – en geloof me, we hadden een aantal grote ’talenten’ onder ons. Omdat ik wíst dat het ook weer zou ophouden, maar dat je daar niet op moest gaan liggen wachten.

Wat wel wennen was, was dat als je dus geen eigen kamertje had, je voortdurend al je spullen op moest ruimen. Je kon namelijk niet ergens even iets laten liggen. Iedereen had daarvoor twee grote opbergvakken voor z’n kleren ter beschikking, twee kleinere voor de dingen die je dagelijks nodig had – tandenborstel, zeep, pen, papier, dat soort dingen – en dan nog twee vakken waarin je je schoenen kwijt kon. Dat was niet echt veel ruimte en zeker in het begin was het proppen om al m’n spullen erin gepast te krijgen.
En wat je dus zeker niet moest doen – daar zou ik heel snel achter komen – was als je voor het slapen gaan nog even snel je gezicht wilde wassen, je brilletje ergens op een ongedefinieerde plek in één van die opbergvakjes duwen. Ik hoor nu nog het knerpende geluidje toen mijn bril op de harde betonnen vloer eronder viel en waarbij het rechterglas in tweeën brak. ‘Oh fuck‘ ontsnapte uit m’n mond en ik realiseerde me meteen dat dat voor in een zenklooster misschien niet de meest gepaste reactie was. Maar wat wil je? Een licht gevoel van wanhoop overviel me. Ik was nog geen week in Sogenji en nú al lag m’n brilletje in stukken op de grond. Wat stond me in hemelsnaam de rest van het jaar nog te wachten?
Nou bleek het uiteindelijk allemaal geen grote ramp te zijn. Japan is een modern land en op nog geen 5 minuten fietsen van Sogenji was er een megane-ya (opticien) met een 1-uursservice. En ook al had ik pas twee dagen later tijd om een nieuw glas in mijn bril te laten zetten, mijn ogen waren nou ook weer niet zo slecht dat ik zonder bril niks meer zag. Alles werd hooguit een beetje wazig. En misschien móest er eerst wel iets breken voordat ik weer scherp zou kunnen zien. Misschien was het wel Buddha himself geweest die mijn brilletje op de grond had gegooid. Want de verrassing kwam toen ik de middag erop toevalling in de sewing cura belandde – het schuurtje waarin een klein naaiatelier was ingericht. De enige plek in Sogenji waar een manshoge spiegel stond en waarin ik plotseling mijzelf – zonder bril en met mijn kale kop –weerspiegeld zag.
En wat zag ik? Twee grote blauwe ogen die me nieuwsgierig aankeken… met misschien wel de vriendelijkste blik die ik ooit gezien had… en het was die van mij! Zo puur en direct had ik mijzelf nog nooit gezien. En opeens wíst ik dat ik me met zo’n blik nergens meer zorgen om hoefde te maken. Alles zou goed komen.

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Japan, klooster, Sogenji, spiegel, zendo

Lees ook:

  1. Sogenji desu – megane-ya
  2. MEGANE-YA|
  3. Sogenji – teihatsu
  4. Sogenji – teihatsu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.