Ik schreef gisteren een column over het onderwerp vertrouwen. Het stukje eindigt aldus:
Als we de dood als onderdeel van ons leven zien, dan verdwijnt de tegenstelling. Wij zijn gewend vertrouwen te koppelen aan (voort)leven, verwondering, vreugde en vrede en een dergelijk vertrouwen wensen we iedereen toe. Maar vertrouwen lijdt niet per definitie een nederlaag als iemand weloverwogen de eigen dood kiest. Ook dat is een sprong in het diepe.
Niet dat ik veel wil afdingen op dat slot, maar het laat me niet los. Er zit iets lastigs in, makkelijk en moeilijk tegelijk, waar ik nog steeds niet helemaal de hand op kan leggen. Vandaag op de fiets vroeg ik me af: als het in ons leven gaat om levensbeaming om niet, zoals de filosoof Otto Duijntjer het uitdrukt, hoe kan je zelfgekozen dood daar dan bij horen? Is je overgeven aan je leven zoals het is, niet in alle opzichten strijdig met zelfdoding en is zelfdoding niet in alle opzichten strijdig met vertrouwen?
Maar het cruciale probleem is nu juist dat mensen die een touw bij de doehetzelf-winkel kopen niet meer bij dat vertrouwen kunnen komen. Bij dat op niets gebaseerde vertrouwen dat ons gewoonlijk op de been houdt. Ze willen wel, maar ze kunnen het niet. Misschien missen ze een stofje in de hersens of is er kortsluiting. Maar het lukt gewoonweg niet. En dan? Gaan we die staat van zijn dan in onze hovaardij uitsluiten van leven zoals het is?
Zojuist kreeg ik weer een goeroe-uitspraak in mijn postvakje: Stop met jezelf genezen, met jezelf verbeteren of wakker te worden. Er is niks mis met je pijn, je verdriet, je twijfel, je diepste verlangen, je angstige gedachten; ze vragen niet om genezen te worden. Ze vragen onder ogen te worden gezien. Hier, nu, zachtjes rustend in de liefdevolle armen van je huidige bewustzijn. Deze is van advaita-goeroe Jeff Foster. Een prima quote, maar wie in de dallas zit kan er niet veel mee.
Tegelijkertijd realiseer ik me dat we ‘er niet uit kunnen vallen’, wat er in ons leven ook aan de hand is. We bevinden ons altijd ìn Gods hand, de werkelijkheid zoals die is. Zenmeester Ton Lathouwers heeft daar indringend over geschreven en gesproken. In een interview op Mahakarunachan.nl zegt hij dat de jarenlange doodsangst voor eeuwige verwerping in één grote wanhopige en opstandige explosie zijn greep op hem verloor. ‘De ban was gebroken. Het was uiteindelijk de ervaring van de waarheid van Masao Abe’s woorden vijftien jaar eerder: “Je bent aanvaard, precies zoals je bent, precies hier en nu”. Als ik het nu achteraf toch in woorden zou moeten uitdrukken, dan is het enige woord dat in me opkomt: vertrouwen. Een grenzeloos vertrouwen dat tegelijk veel meer is dan vertrouwen. Het is zekerheid. Een onverklaarbare, door geen enkel weten’ gedragen zekerheid.’
Dat je er niet uit kunt vallen, geldt voor iedereen, ook en misschien wel juist voor degene die alle vertrouwen kwijt is. Wanneer wij zo het oog laten vallen op de wanhopige die zijn eigen dood regisseert, dan gebeurt er iets heel anders. Dan kunnen wij het vertrouwen schenken dat de ander ontbeert. Iemand kan in het diepe van de dood springen door gebrek aan levensbeaming en vertrouwen in het eigen leven. Maar die sprong kunnen wij vervolgens begeleiden en dragen met òns vertrouwen.
‘Je kunt er niet uitvallen’ gaat veel verder dan het vertrouwen dat de zelfdoder mogelijk stelt in een persoonlijke oplossing in de dood. ‘Je kunt er niet uitvallen’ is universeel, geldt alles en iedereen, maakt geen enkel onderscheid, stelt geen voorwaarden en kijkt zelfs over de grens van leven en dood heen.
Wouter ter Braake zegt
Geweldig liefdevol en wijs, ook deel 1. Geen dogma’s, maar de zinvolle twijfels over wat is, zich aandient en wat wel of niet goed is. Zo vanuit mededogen geschreven. Ik voel jouw teksten resoneren in mijn hart. Kijk uit naar deel 3 en 4.
Maar hiervoor al hartelijk dank.
Piet Nusteleijn zegt
Is suïcide niet de allerheftigste manier manier om uit je denken te willen vallen? Wanneer je die wens hebt, wanneer je uit je lijden verlost wil worden kan alles op alles gezet worden om te leren dat je “het denken” kan stoppen. Vertrouwen, leven/dood, zelfdoding, doodsangst etc.; het zijn allemaal ‘slechts’ denkconstructies.
Z’on quote van Jeff Forster bestaat ook uit bedachte woorden. Het is niet meer dan dat. Z’on prachtig artikel van Dick is het ook. Wat ik hier nu opschrijf is het ook.
Er zijn manieren om voorbij het denken te komen. Dat weten we toch?
Nu niet gaan denken dat ik er gering over denk.
Rob de Klerk zegt
Ik ken de uitdrukking “in de dallas zitten” niet. Vanuit mijn interesse voor taal zou ik graag willen weten hoe je daar aan komt. (ik kan wél invullen wat het betekent).
Ik houd mij de laatste maanden ook bezig met het onderwerp “vertrouwen”.
Voor mij werd er veel duidelijk toen ik er op uitkwam dat vertrouwen geen “object” kent.
Ook geen negatief object, waardoor het eigenlijk onzinnig wordt om te zeggen dat je een einde aan je leven maakt omdat je “er” geen vertrouwen meer in hebt.
Het woord vertrouwen benoemt iets wat wij (eigenlijk) niet kunnen benoemen net zoals liefde bijvoorbeeld. Ik denk dat we met het vermogen om te vertrouwen en lief te hebben (óók zonder object) geboren worden. Door het gebruik van woorden ervoor trekken wij het binnen de “werkelijkheid” van de taal (die werkelijkheid die de taal van “het onbenoembare” maakt) en daarmee scheppen wij een andere werkelijkheid dan de werkelijkheid die voorbij ons denken ligt.
Taal beschrijft niet maar doet gewoon mee aan de activiteit van ons denken.
Ik interpreteer het “schuren” waar je het over hebt als het resultaat van onvoldoende duidelijkheid over de vermenging van die twee “werkelijkheden”.
Ik kijk uit naar aflevering 3 en 4. Lekker gezond dat fietsen!
G.J. Smeets zegt
Beste Dick Verstegen
Ter overweging een paar opmerkingen n.a.v. je stukje.
“Je kunt er niet uitvallen” lijkt me een even grote platitude als “Het is zoals het is” of “Alles rust in de hand van God”. Het is tegeltjes wijsheid om de onbegrijpelijkheid van de existentie te bezweren.
Met vertrouwen heeft zelfdoding m.i. niets te maken maar alles met de vraag: is mijn onbegrijpelijke leven de moeite waard om voort te zetten? Ieder weldenkend mens stelt zich vroeg of laat die vraag. De meerderheid van ons besluit door te gaan, koste wat het kost. Bij een minderheid valt de kostencalculatie anders uit.
Onder zelfdoders zijn er vele maten en soorten: jong en oud, met en zonder psychiatrische aandoening, met en zonder een sociaal vangnet, met en zonder traumatisch verleden, met en zonder acute aanleiding, met en zonder religieuze overtuiging, met en zonder … vul maar in.
Op Wikipedia staat een lijst van (on)bekende mensen die er een punt achter hebben gezet zonder fysieke aftakeling met de dood als gevolg af te wachten. Zij hebben niet “…over de grens van leven en dood heen gekeken” (daarmee eindigt je stukje) maar zijn bij die grens blijven stilstaan en hebben net als jij en ik een ander besluit genomen.