• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – vertrouwen 2 (niet)

Dick – vertrouwen 2 (niet)

24 januari 2021 door Dick Verstegen

Ik schreef gisteren een column over het onderwerp vertrouwen. Het stukje eindigt aldus:

Als we de dood als onderdeel van ons leven zien, dan verdwijnt de tegenstelling. Wij zijn gewend vertrouwen te koppelen aan (voort)leven, verwondering, vreugde en vrede en een dergelijk vertrouwen wensen we iedereen toe. Maar vertrouwen lijdt niet per definitie een nederlaag als iemand weloverwogen de eigen dood kiest.  Ook dat is een sprong in het diepe.

 Niet dat ik veel wil afdingen op dat slot, maar het laat me niet los. Er zit iets lastigs in, makkelijk en moeilijk tegelijk, waar ik nog steeds niet helemaal de hand op kan leggen. Vandaag op de fiets vroeg ik me af: als het in ons leven gaat om levensbeaming om niet, zoals de filosoof Otto Duijntjer het uitdrukt, hoe kan je zelfgekozen dood daar dan bij horen? Is je overgeven aan je leven zoals het is, niet in alle opzichten strijdig met zelfdoding en is zelfdoding niet in alle opzichten strijdig met vertrouwen?

Maar het cruciale probleem is nu juist dat mensen die een touw bij de doehetzelf-winkel kopen niet meer bij dat vertrouwen kunnen komen. Bij dat op niets gebaseerde vertrouwen dat ons gewoonlijk op de been houdt. Ze willen wel, maar ze kunnen het niet. Misschien missen ze een stofje in de hersens of is er kortsluiting. Maar het lukt gewoonweg niet. En dan? Gaan we die staat van zijn dan in onze hovaardij uitsluiten van leven zoals het is?

Zojuist kreeg ik weer een goeroe-uitspraak in mijn postvakje: Stop met jezelf genezen, met jezelf verbeteren of wakker te worden. Er is niks mis met je pijn, je verdriet, je twijfel, je diepste verlangen, je angstige gedachten; ze vragen niet om genezen te worden. Ze vragen onder ogen te worden gezien. Hier, nu, zachtjes rustend in de liefdevolle armen van je huidige bewustzijn. Deze is van advaita-goeroe Jeff Foster. Een prima quote, maar wie in de dallas zit kan er niet veel mee.

Tegelijkertijd realiseer ik me dat we ‘er niet uit kunnen vallen’, wat er in ons leven ook aan de hand is. We bevinden ons altijd ìn Gods hand, de werkelijkheid zoals die is. Zenmeester Ton Lathouwers heeft daar indringend over geschreven en gesproken. In een interview op Mahakarunachan.nl zegt hij dat de jarenlange doodsangst voor eeuwige verwerping in één grote wanhopige en opstandige explosie zijn greep op hem verloor. ‘De ban was gebroken. Het was uiteindelijk de ervaring van de waarheid van Masao Abe’s woorden vijftien jaar eerder: “Je bent aanvaard, precies zoals je bent, precies hier en nu”. Als ik het nu achteraf toch in woorden zou moeten uitdrukken, dan is het enige woord dat in me opkomt: vertrouwen. Een grenzeloos vertrouwen dat tegelijk veel meer is dan vertrouwen. Het is zekerheid. Een onverklaarbare, door geen enkel weten’ gedragen zekerheid.’

Dat je er niet uit kunt vallen, geldt voor iedereen, ook en misschien wel juist voor degene die alle vertrouwen kwijt is. Wanneer wij zo het oog laten vallen op de wanhopige die zijn eigen dood regisseert, dan gebeurt er iets heel anders. Dan kunnen wij het vertrouwen schenken dat de ander ontbeert. Iemand kan in het diepe van de dood springen door gebrek aan levensbeaming en vertrouwen in het eigen leven. Maar die sprong kunnen wij vervolgens begeleiden en dragen met òns vertrouwen.

‘Je kunt er niet uitvallen’ gaat veel verder dan het vertrouwen dat de zelfdoder mogelijk stelt in een persoonlijke oplossing in de dood. ‘Je kunt er niet uitvallen’ is universeel, geldt alles en iedereen, maakt geen enkel onderscheid, stelt geen voorwaarden en kijkt zelfs over de grens van leven en dood heen.

Volgende week zaterdag en zondag: vertrouwen 3 en 4.

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: dood, leven, Ton Lathouwers, vertrouwen, zelfdoding

Lees ook:

  1. Dick – Vertrouwen (3)
  2. Keurslijf
  3. Het jaar 2020 – dag 174 – trainingsdood
  4. Vrijdag Zindag – stijgen en overstegen worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    24 januari 2021 om 19:42

    Geweldig liefdevol en wijs, ook deel 1. Geen dogma’s, maar de zinvolle twijfels over wat is, zich aandient en wat wel of niet goed is. Zo vanuit mededogen geschreven. Ik voel jouw teksten resoneren in mijn hart. Kijk uit naar deel 3 en 4.

    Maar hiervoor al hartelijk dank.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    25 januari 2021 om 09:41

    Is suïcide niet de allerheftigste manier manier om uit je denken te willen vallen? Wanneer je die wens hebt, wanneer je uit je lijden verlost wil worden kan alles op alles gezet worden om te leren dat je “het denken” kan stoppen. Vertrouwen, leven/dood, zelfdoding, doodsangst etc.; het zijn allemaal ‘slechts’ denkconstructies.
    Z’on quote van Jeff Forster bestaat ook uit bedachte woorden. Het is niet meer dan dat. Z’on prachtig artikel van Dick is het ook. Wat ik hier nu opschrijf is het ook.
    Er zijn manieren om voorbij het denken te komen. Dat weten we toch?
    Nu niet gaan denken dat ik er gering over denk.

  3. Rob de Klerk zegt

    25 januari 2021 om 09:54

    Ik ken de uitdrukking “in de dallas zitten” niet. Vanuit mijn interesse voor taal zou ik graag willen weten hoe je daar aan komt. (ik kan wél invullen wat het betekent).

    Ik houd mij de laatste maanden ook bezig met het onderwerp “vertrouwen”.
    Voor mij werd er veel duidelijk toen ik er op uitkwam dat vertrouwen geen “object” kent.
    Ook geen negatief object, waardoor het eigenlijk onzinnig wordt om te zeggen dat je een einde aan je leven maakt omdat je “er” geen vertrouwen meer in hebt.
    Het woord vertrouwen benoemt iets wat wij (eigenlijk) niet kunnen benoemen net zoals liefde bijvoorbeeld. Ik denk dat we met het vermogen om te vertrouwen en lief te hebben (óók zonder object) geboren worden. Door het gebruik van woorden ervoor trekken wij het binnen de “werkelijkheid” van de taal (die werkelijkheid die de taal van “het onbenoembare” maakt) en daarmee scheppen wij een andere werkelijkheid dan de werkelijkheid die voorbij ons denken ligt.
    Taal beschrijft niet maar doet gewoon mee aan de activiteit van ons denken.

    Ik interpreteer het “schuren” waar je het over hebt als het resultaat van onvoldoende duidelijkheid over de vermenging van die twee “werkelijkheden”.

    Ik kijk uit naar aflevering 3 en 4. Lekker gezond dat fietsen!

  4. G.J. Smeets zegt

    25 januari 2021 om 15:29

    Beste Dick Verstegen

    Ter overweging een paar opmerkingen n.a.v. je stukje.

    “Je kunt er niet uitvallen” lijkt me een even grote platitude als “Het is zoals het is” of “Alles rust in de hand van God”. Het is tegeltjes wijsheid om de onbegrijpelijkheid van de existentie te bezweren.

    Met vertrouwen heeft zelfdoding m.i. niets te maken maar alles met de vraag: is mijn onbegrijpelijke leven de moeite waard om voort te zetten? Ieder weldenkend mens stelt zich vroeg of laat die vraag. De meerderheid van ons besluit door te gaan, koste wat het kost. Bij een minderheid valt de kostencalculatie anders uit.

    Onder zelfdoders zijn er vele maten en soorten: jong en oud, met en zonder psychiatrische aandoening, met en zonder een sociaal vangnet, met en zonder traumatisch verleden, met en zonder acute aanleiding, met en zonder religieuze overtuiging, met en zonder … vul maar in.

    Op Wikipedia staat een lijst van (on)bekende mensen die er een punt achter hebben gezet zonder fysieke aftakeling met de dood als gevolg af te wachten. Zij hebben niet “…over de grens van leven en dood heen gekeken” (daarmee eindigt je stukje) maar zijn bij die grens blijven stilstaan en hebben net als jij en ik een ander besluit genomen.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.