• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: Hiroshima

Sogenji desu: Hiroshima

9 augustus 2020 door Bertjan Oosterbeek

“Onze ogen zien allemaal precies hetzelfde. Pas wanneer ons denken – ons ego – ertussen komt, gaan we dingen verschillend zien. Dat is een inperking van ons gezichtsvermogen, omdat we niet meer kunnen zien wat we werkelijk zien. Het is daar waar onze verwarring ontstaat, waar ons leed ontstaat, waar alle leed ontstaat. Daarom beoefenen we zazen. Om te kunnen zien wat we werkelijk zien, wat alle levende wezens zien…”

Voordat ik in mei 2011 naar Sogenji vertrok, heb ik nog kort – een dag of tien – door Japan gereisd. Ik heb toen ook Hiroshima bezocht, de stad die op 6 augustus 1945 – om kwart over acht ’s ochtends – met een atoombom werd aangevallen. In een fractie van een seconde kwamen 78.000 mensen om. Tienduizenden anderen liepen zeer ernstige brandwonden op, dit als gevolg van een enorme radioactieve vuurbal (met een temperatuur van 4.000 ºC) die meteen na de explosie ontstond. Veel van hen stierven binnen enkele uren daarna.

Hiroshima Bertjan OosterbeekHet dodental als gevolg van het bombardement op Hiroshima stond eind 1945 op 140.000. Dat aantal zou als gevolg van de radioactieve besmetting uiteindelijk nog oplopen tot 240.000. Daarmee is ongeveer 70% van de inwoners van Hiroshima omgekomen.

De Hiroshima National Peace Memorial Hall for the Atomic Bomb Victims verzamelt en bewaart de ijzingwekkende ooggetuigenverslagen van het bombardement. Korte animaties verbeelden deze herinneringen. Ik heb er een aantal van kunnen bekijken.

Ik had me nooit gerealiseerd dat veel mensen het gewoon hebben ‘zien’ gebeuren, letterlijk. Tomiko Okabe (toen 23):

As soon as I stepped out, a B29 flew overhead. It was strange because there was no air-raid siren. Then 4 or 5 minutes later, it came back. This time it dropped a black box about so big, but I don’t know, it was pretty high up. It came falling with a little parachute attached to it. I thought, “What’s that?” and stared at it. When I looked at it, I wasn’t aware of the time or anything. I was mesmerized. It’s difficult to explain. My skin was pulling and I couldn’t move. Actually that was my skin burning and sticking together.

In de vuurbal die op de explosie volgde werden mensen levend verbrand. Hun huid werd eerst plakkerig, dan vloeibaar en liet tenslotte los. Mariko Yamamoto (18):

Then one after another, the people I met, most of them were naked. I could see they had pant strings or belts, but then their skin was draping from over that. Burnt skin. And their hands. You’d think they were wearing gloves, because the skin was detached.

Door het inademen van de kokendhete lucht waren veel mensen ook van binnen verbrand, dat wil zeggen: hun mond, tong, luchtpijp en longen. Dat gaf hen het gevoel een enorme, onlesbare dorst te hebben. Een dodelijke dorst. Kiyoshi Kagawa (19), een jonge dienstplichtige:

People were lying dead on their stomachs, after begging for water. It was very shocking. I felt especially sorry for the young boys and girls. “Give me water,” they would say. So I would give them my water bottle. But when they drank, they died. They knew they would die but they still begged. Grabbing onto someone’s legs or gaiters, they knew, but they drank and died.

De pijn van de brandwonden en de dorst dreef degenen die nog konden lopen naar de rivier. In de hoop daar verkoeling te vinden, om te kunnen drinken… maar uiteindelijk om massaal te sterven. Isano Tanabe (26):

Up on the bank I saw people that made our wounds look like scratches. Their arms and legs were falling off. Some, you could see their insides popping out as they held their stomachs. I looked in the river and it was full of dead bodies, all the way up Hirose River and into the river at Nakahiro. They were all charred, naked and bloated. Their arms and legs were straight. It’s hard to explain. You wouldn’t think they were people. They looked like logs rolling around…

Voordat ik ‘Hiroshima’ gezien had, geloofde ik toch wel dat er een bepaalde rechtvaardiging voor het bombardement te geven was. Dankzij de atoombommen is – door de onmiddellijke overgave van Japan na de tweede atoombom op Nagasaki – het leven van mogelijk duizenden militairen gespaard. En de oorlogsmisdaden begaan door het Japanse leger – in ‘Ons Indië’, en vooral ook in China – doen op geen enkele manier onder voor die van Nazi Duitsland, niet in aantal en ook niet in wreedheid. Dus is medelijden hier wel op zijn plaats?

Maar toch…

Als ik écht tot me laat doordringen wat de bewoners van Hiroshima is aangedaan, dan voel ik maar één conclusie: hiervoor is er geen enkele rechtvaardiging…

(De ooggetuigenverklaringen zijn te vinden op de website van de National Peace Memorial Hall for the Atomic Bomb Victims in Hiroshima and Nagasaki.)

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Hiroshima, Japan, klooster, levend verbrand, Nagasaki, roshi, Sogenji desu

Lees ook:

  1. Sogenji desu: Hiroshima
  2. Sogenji desu: KUYO
  3. Sogenji desu: KAIRO
  4. Sogenji desu: KANNON

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    10 augustus 2020 om 09:53

    Na dit gelezen te hebben is er meer realisatie en deel ik voor de eerste keer volmondig de conclusie: geen rechtvaardiging.

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens