• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: Hiroshima

Sogenji desu: Hiroshima

9 augustus 2020 door Bertjan Oosterbeek

“Onze ogen zien allemaal precies hetzelfde. Pas wanneer ons denken – ons ego – ertussen komt, gaan we dingen verschillend zien. Dat is een inperking van ons gezichtsvermogen, omdat we niet meer kunnen zien wat we werkelijk zien. Het is daar waar onze verwarring ontstaat, waar ons leed ontstaat, waar alle leed ontstaat. Daarom beoefenen we zazen. Om te kunnen zien wat we werkelijk zien, wat alle levende wezens zien…”

Voordat ik in mei 2011 naar Sogenji vertrok, heb ik nog kort – een dag of tien – door Japan gereisd. Ik heb toen ook Hiroshima bezocht, de stad die op 6 augustus 1945 – om kwart over acht ’s ochtends – met een atoombom werd aangevallen. In een fractie van een seconde kwamen 78.000 mensen om. Tienduizenden anderen liepen zeer ernstige brandwonden op, dit als gevolg van een enorme radioactieve vuurbal (met een temperatuur van 4.000 ºC) die meteen na de explosie ontstond. Veel van hen stierven binnen enkele uren daarna.

Hiroshima Bertjan OosterbeekHet dodental als gevolg van het bombardement op Hiroshima stond eind 1945 op 140.000. Dat aantal zou als gevolg van de radioactieve besmetting uiteindelijk nog oplopen tot 240.000. Daarmee is ongeveer 70% van de inwoners van Hiroshima omgekomen.

De Hiroshima National Peace Memorial Hall for the Atomic Bomb Victims verzamelt en bewaart de ijzingwekkende ooggetuigenverslagen van het bombardement. Korte animaties verbeelden deze herinneringen. Ik heb er een aantal van kunnen bekijken.

Ik had me nooit gerealiseerd dat veel mensen het gewoon hebben ‘zien’ gebeuren, letterlijk. Tomiko Okabe (toen 23):

As soon as I stepped out, a B29 flew overhead. It was strange because there was no air-raid siren. Then 4 or 5 minutes later, it came back. This time it dropped a black box about so big, but I don’t know, it was pretty high up. It came falling with a little parachute attached to it. I thought, “What’s that?” and stared at it. When I looked at it, I wasn’t aware of the time or anything. I was mesmerized. It’s difficult to explain. My skin was pulling and I couldn’t move. Actually that was my skin burning and sticking together.

In de vuurbal die op de explosie volgde werden mensen levend verbrand. Hun huid werd eerst plakkerig, dan vloeibaar en liet tenslotte los. Mariko Yamamoto (18):

Then one after another, the people I met, most of them were naked. I could see they had pant strings or belts, but then their skin was draping from over that. Burnt skin. And their hands. You’d think they were wearing gloves, because the skin was detached.

Door het inademen van de kokendhete lucht waren veel mensen ook van binnen verbrand, dat wil zeggen: hun mond, tong, luchtpijp en longen. Dat gaf hen het gevoel een enorme, onlesbare dorst te hebben. Een dodelijke dorst. Kiyoshi Kagawa (19), een jonge dienstplichtige:

People were lying dead on their stomachs, after begging for water. It was very shocking. I felt especially sorry for the young boys and girls. “Give me water,” they would say. So I would give them my water bottle. But when they drank, they died. They knew they would die but they still begged. Grabbing onto someone’s legs or gaiters, they knew, but they drank and died.

De pijn van de brandwonden en de dorst dreef degenen die nog konden lopen naar de rivier. In de hoop daar verkoeling te vinden, om te kunnen drinken… maar uiteindelijk om massaal te sterven. Isano Tanabe (26):

Up on the bank I saw people that made our wounds look like scratches. Their arms and legs were falling off. Some, you could see their insides popping out as they held their stomachs. I looked in the river and it was full of dead bodies, all the way up Hirose River and into the river at Nakahiro. They were all charred, naked and bloated. Their arms and legs were straight. It’s hard to explain. You wouldn’t think they were people. They looked like logs rolling around…

Voordat ik ‘Hiroshima’ gezien had, geloofde ik toch wel dat er een bepaalde rechtvaardiging voor het bombardement te geven was. Dankzij de atoombommen is – door de onmiddellijke overgave van Japan na de tweede atoombom op Nagasaki – het leven van mogelijk duizenden militairen gespaard. En de oorlogsmisdaden begaan door het Japanse leger – in ‘Ons Indië’, en vooral ook in China – doen op geen enkele manier onder voor die van Nazi Duitsland, niet in aantal en ook niet in wreedheid. Dus is medelijden hier wel op zijn plaats?

Maar toch…

Als ik écht tot me laat doordringen wat de bewoners van Hiroshima is aangedaan, dan voel ik maar één conclusie: hiervoor is er geen enkele rechtvaardiging…

(De ooggetuigenverklaringen zijn te vinden op de website van de National Peace Memorial Hall for the Atomic Bomb Victims in Hiroshima and Nagasaki.)

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Hiroshima, Japan, klooster, levend verbrand, Nagasaki, roshi, Sogenji desu

Lees ook:

  1. Sogenji desu: Hiroshima
  2. Sogenji desu: KUYO
  3. Sogenji desu: KAIRO
  4. Sogenji desu: KANNON

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    10 augustus 2020 om 09:53

    Na dit gelezen te hebben is er meer realisatie en deel ik voor de eerste keer volmondig de conclusie: geen rechtvaardiging.

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens