• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: OSESSHIN

Sogenji desu: OSESSHIN

25 juli 2020 door Bertjan Oosterbeek

osseshin bertjan oosterbeekInmiddels was het halverwege de derde dag van mijn eerste osesshin in Sogenji. Het zitten ging eigenlijk best goed, zelfs al had nog ik net voordat de osesshin begon mijn linkervoet erzwikt. Hij was nog wat dikkig en blauw, maar gelukkig ik kon er toch goed mee zitten. Want vooraf had ik me daarover natuurlijk wel wat zorgen gemaakt.

Een osesshin is een intensieve meditatieperiode die precies een week duurt en die helemaal in het teken van de zentraining staat. Voordat de week begon nam Marloes het programma tot in het kleinste detail met me door. ‘Neem maar een opschrijfboekje mee,’ had ze gezegd, ‘want het luisterde allemaal erg nauw.’ Het kwam ongeveer op het volgende neer:

3:30 Kaijo (opstaan)
4:00 Choka (sutra’s in de hondo, de hoofdtempel)
5:00 Zazen (meditatie) en sanzen (persoonlijk onderhoud met de Roshi)
7:00 Ontbijt met rijstgruwel: genmai-rijstepap met miso en goma
7:30 Outside cleaning (park aanharken en opruimen)
8:00 Inside cleaning (zendo en toiletten schoonmaken)
8:15 Koffiepauze
8:30 Zazen en sanzen
12:00 Lunch en afwassen
13:00 Pauze
14:00 Teisho (lezing van de Roshi in de hondo)
15:30 Zazen en sanzen
16:30 Supper en macha (Japanse groene thee, met véél cafeïne)
17:00 Zazen, long kinhin (loopmeditatie buiten) en sanzen
20:45 Sarei (theeceremonie)
21:00 Yaza (individuele zazen buiten)
22:30 Kentan (controleronde van de Roshi, waarna je naar bed mocht)

Eigenlijk moest je de zeven dagen die een osesshin duurt ervaren als één lange dag, legde ze uit. Bij een osesshin was alles gericht op je training – zazen en sanzen – en al het andere werd daaraan ondergeschikt gemaakt. De choka werd ingekort (ook al duurde die altijd nog een uur) en ook het schoonmaken moest gebeuren in de helft van de tijd die er normaal voor stond. En ook niet douchen. Alleen op de middelste dag was er een moment ingelast waarop je jezelf even tien minuutjes mocht onderdompelen in het heerlijke hete water van de ofuro, het grote gemeenschappelijke bad waar je met z’n twaalven tegelijk nét inpaste.

Ik kwam er al snel achter dat ze geen woord te veel gezegd had. Omdat je bovendien óók nog eens 10 minuten voordat zazen begon al op je kussentje klaar moest zitten, bleek het allemaal nog krapper dan dat het schema deed vermoeden. De koffiepauze ’s ochtends bijvoorbeeld was zo kort dat je meestal de helft van je nog loeihete koffie door de gootsteen moest spoelen,
want de volgende periode zazen stond alweer op het punt om te beginnen.

‘No gaps,’ zei de Roshi, ‘don’t waste your time with unnecessary thinking.’ En daarom zat het schema zo strak in elkaar. Ieder moment dat je even niks te doen had, liep je het risico dat je gedachten weer alle kanten opgingen. En door jezelf daarvoor geen ruimte te gunnen, zou je dat kunnen voorkomen. Natuurlijk probeerde ik te doen wat de Roshi had gezegd, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Uit alle macht probeerde ik me te focussen om mijn ademhaling, om mijn handen netjes in een mudra voor mijn buik te houden, goed rechtop te zitten. Maar een oneindige en onafgebroken stroom van gedachten sleepte me steeds weer mee naar heel andere plekken dan waar ik was: mijn kussentje in de zendo.

Zo zat ik met m’n tollende hoofd urenlang in de zendo. Vaak ook alleen, omdat ik als nieuweling als enige nog niet naar sanzen mocht. En ’s avonds tijdens yaza, wanneer de Roshi z’n laatste controleronde liep, was ik steevast al in slaap gevallen, uitgeput van het lange zitten en het lawaai in mijn hoofd. Niet dat ik daarin de enige was.

Toch was er die week een moment dat alles stil viel, alles ‘zwart’ werd. Een moment zonder bewuste gedachten, sterker nog: een moment zonder wat voor gedachten dan ook. Zelfs geen ‘wauw’, geen ‘dus dit is het om dood te zijn’, geen ‘is dít het nou?’ Helemaal niks meer. En dat was ook best wel beangstigd. Na een tijdje – ik heb geen idee meer hoe lang – schrok ik en
kwam in me op ‘…maar ik zal toch nog wel gewoon kunnen dénken?!?’
Zodra ik dát in mezelf hoorde, kwamen – alsof er in mijn hoofd van twintig radio’s tegelijk de volumeknop omhoog gedraaid werd – al mijn gedachten weer terug. Opeens was ‘ik’ er weer. Of was het omgekeerd en was ‘ik’ weer weg?

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, Osesshin, serie, zenklooster

Lees ook:

  1. Sogenji desu – Koban
  2. Sogenji desu: KUYO
  3. Sogenji desu: SANZEN
  4. Sogian Desu: NENGE MISHO

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    26 juli 2020 om 10:04

    Achteraf besefte je het:
    Die zwarte ‘out’ periode. Achteraf, terugdenkend, herinnerend, kan je dan constateren:
    ik heb momenten meegemaakt dat ik niet sliep, volledig aanwezig was en het zwart was. Ik zag niets en kennelijk heb ik ook geen gedachten gehad. Ik heb niets meegemaakt. Er was niets.

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens