• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Riding the dragon

Riding the dragon

27 juni 2020 door Zeshin van der Plas

Tijdens een sesshin moet je je vastbijten in je training, je koan tussen je tanden klemmen en niet versagen.  Dan komt iemand een week na de sesshin met zijn gedachtenkronkels op papier en ik grinnik.

Wat heb ik gedaan in Japan? Precies hetzelfde, ik heb ook de prismazeepbelkleuren van mijn hersenschimmen beschreven. Ik was nog steeds onderweg waar geen weg is, dus kan ik alleen grinniken om de mooie kleuren van andermans zeepbellen.

Riding the dragon

 Aantekeningen, heimelijk gemaakt tijdens de sesshin die te Suiren-Ji werd gehouden. Een sfeerbeeld …

Vooraf

Sesshin is zwaar, tot nu toe moeilijk te combineren met privé (vrouw en drie kinderen). Maar het kan wel deze keer. Thuis voor oefenen tot 40 minuten zitten; heb er zin in. Collega vraagt waar ik het voor doe, het lijkt hem heel spannend. Waar doe ik het eigenlijk voor? Ik weet het niet. Vind het ook spannend. Heel spannend. Hoe zwaar is ‘t wel niet? Fysiek. Mentaal. Maar heel spannend wordt na vertrek richting sesshin minder.

Begonnen

4.50 uur. Wakker op zafu met een pets op mijn schouder met de kyosaku. Wakker!!

Ben begonnen. Waarmee? Met loslaten: neerzetten; gehoor geven aan wat roept. Da’s moeilijk want ik hou nog iets vast. Goed doen, perfectie daardoor steeds afleidende gedachten. Bovendien pijn in rug. Raak het maar niet kwijt. Maar er komt plots vanuit het niets kracht. Het zitten gaat na een lange ochtend en middag makkelijker, meer flow. Minder pijn.

Juist dan dokusan met Leraar. Daar is dan Mu! Niet hebbende, niet zijnde. Op concentreren als lezen boek. Mu laten zakken in buik. Dat geeft focus en energie! Maar niet for ever, het gaat gewoon weer pijn doen, nu ook m’n knieën.

Goeie teisho: Waar niets is verschijnt het pure. Ah. Het dagende niets! Als mogelijk-maker voor het nuttige.  Kom op, geef gehoor aan wat roept. Zo wordt het niets gevonden. Ik geef gehoor-aan het ‘roepen’ van de brandblusser: stof mij af! Doe het gewoon. Niet talmen.

Het zitten blijft pijn doen. In mijn rug. In mijn knieën. Doe er van alles aan: anders zitten, anders ademen, verzitten, andere zafu. Helpt niet. Johannes van het Kruis zei (ongeveer) dat je – om te komen waar geen lijden is – moet gaan langs waar wel lijden is. Moeilijk zitten is dus de bestaansvoorwaarde voor mu. Duister is de bestaansvoorwaarde voor licht. De lotus bloeit op stinkend vieze modder. Ja hoor, en love will tear us apart. Leuke ideeën maar helpen niet. Nog niet?

Voortgaan

Teisho: niet pleasen! Hebben we genoeg gedaan. Is valkuil van gehoor geven aan. Doen wat er aan toe is,  da’s niet van een ego afhankelijk! Al die drukte en stress is toch gewoon please-ego (van anderen, mezelf). Laat je door iets anders roepen; door Niets! Joshu was vriendelijk, hij ontdekte mu, waar we nu nog mee bezig zijn. Hij was een rare grappenmaker. Doe je oefening, overal, altijd.

Maar mijn koken als Tenzo en Mu gaan dus niet samen; geen tijd voor Mu! Zeshin: Haha, geen tijd!! (bedoelt ie “altijd mu-tijd”?).

Sesshin is zware rit bergop, gaat nu bergaf. Makkelijker. Pijn minder/draaglijker. En een kracht! Sudden realization: maar makkelijker gaat ook wel weer voorbij! Laat moeilijk of makkelijk toch los; ze duren toch niet voort! Overstijg ze! Mu! Geef gehoor aan wat roept.

Makkelijker ja, makkelijk nee. Maar nog 6 shu (meditatieperioden)te gaan. Bijten. Overstijgen. Ook aftellen helpt niet. Valt op dat vaak combies met anderen geheel vanzelf gaan. En goed. Valt me meteen daarna op. Geinig. In de keuken direct de goede stap opzij, zodat ander er zonder stoppen langs kan, iemand liefdevol even laten bukken bij openen kastje (pas op hoofd!), geen talmen bij afdrogen natte deksel; laten afdruipen nu (ook al stoort het)! Allemaal flow.

Dokusan met de vraag: “waar woont mu?” “Ik heb zijn huis nog niet gevonden.” Tringeling.

OK maar toch shit. Betere antwoorden naderhand in m’n hoofd: overal en nergens, over de berg waar geen tijd is, in dit kussen waar ik hem in duw, plat in mijn buik, Mu heeft geen huis en is het ook niet; allemaal vast fout! Concentreer op mu.

Sesshin betekent ‘1 geest’. Bij laatste banka (tempeldienst) gaan alle buigingen van iedereen geheel tegelijk! Steeds weer. Het gaat om flow. Die komt als je loslaat. Maar t’ is meer. Ik draai bij het klaarzetten voor het eten het steelpannetje vanzelf naar de ophaler toe met het handvat. Word vrolijk als ik het direct merk. Zeshin zegt, als ik het vertel, daar hebben ze een woord voor!? Oh? Da’s Mu. En jij weet ook niks. Inderdaad. Het avondeten gaat ook in zo’n 1-geest-flow.

Laatste Teisho: roshi sama in Bukoko-Ji geeft niks geen kyosaku weg, buigen voor roshi sama, wat kun je anders? MUUUUUUUUH!!!!

Dan roffelende trommels. De kat schrikt zich rot. Ik niet. Hartsutra.

Riding the dragon, oktobersesshin Suiren-Ji achter de rug. Mu voor de boeg. Nothing changes.

Voorbij

Het was prachtig. Niks satori of kensho maar Mu en de realisatie-op-weg-naar-vermogen om makkelijk en moeilijk te overstijgen, het nut van moeilijk te zien en te weten. Het inzicht dat alles verandert, ook goed en slecht, echt waar. Dus waarom vasthouden? Overstijg! Om te gaan naar waar geen lijden is moet men gaan langs waar leiden (!) is. J Sesshin is dus niet zwaar. Lijden helpt je naar verlichting. Met dit inzicht kan ik het prima!

De trein brengt me terug naar mijn vrouw en kinderen. Hij trekt op in Woerden voor zijn laatste shu; ik zie aan beide kanten van wagon door de ramen perronlampjes vertrekken! Weird.

Utrecht CS ‘s avonds; bomvol mensen, overal. Ze krioelen kriskras door elkaar.

So weird. So weird.

Buigen. Wat kan je anders?

Tenzo Seppo Schotel

(Hoe kun je geen tenzo zijn als je schotel heet)

 

 

Categorie: Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, deelnemer, dokusan, Mu

Lees ook:

  1. Op zoek naar je zelf
  2. Zeshin – De routine in een zencentrum
  3. HO MU, zen onzin
  4. Dick – Alles is mogelijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.