• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Goudenregenproject

Goudenregenproject

16 mei 2020 door Zeshin van der Plas

Alles is in beweging ondanks dat we denken dat de economie bijna stil staat. Mijn motto is ‘beweeg mee’ ‘kijk’, zie, de mogelijkheden bieden zich gewoon aan.

Zoals veel zencentra zijn wij gesloten onder het mom van ‘beter voorzichtig dan dood’. Dus laat ik mijn dagelijkse bezigheden als een paar afgetrapte schoenen vallen. Net zo als de goudenregenboom die drie jaar geleden gewoon omgevallen is. Drie jaar heeft zij als afscheiding tussen de tuin van het centrum en de grond van Rijkswaterstaat gelegen. Na drie jaar zijn de meeste mineralen wel uit de boom verdwenen en is het hout goed te bewerken. Drie jaar heeft de goudenregen op haar tweede leven moeten wachten en als er geen corona was geweest zou haar tweede leven compost geworden zijn. Maar mijn handen vinden haar en gewapend met een kettingzaag maak ik hapklare brokken van haar stam. Ook is er 2 jaar terug een tak van de Hemelboom afgewaaid, ik heb daar toen een bankje voor in de tuin van gemaakt. Maar daar zijn nog flinke stukken van over gebleven. En geraniums, nee die zijn hier niet dus zal ik het met de goudenregen- en de Hemelboom moeten doen.

Hoewel, ik had ook nog een heel lelijk beeld van ebbenhout en daar heb ik ook de zaag in gezet.

Het eerste wat er uit mijn handen kwam is een ‘nyoi’ wat zoveel betekent: ‘ Zoals gewenst; zoals [u] wenst’. Een nyoi is een gebogen decoratief object dat dient als een ceremoniële scepter in het Japanse en Chinese boeddhisme. Het is een verfraaid exemplaar van de gewone ceremoniële staf. (Voor kenners ‘de Kotshu’) Omdat onze tempel ‘De Waterlelie tempel’ heet heb ik een nyoi met een waterlelieblad met twee waterlelieknoppen gemaakt. Daarna een paar simpele kleppers, twee ceremoniële kwasten (Hossu), een Kotshu (staf met krul) en een stokje voor acupressuur.

Er zijn veel personen die mij na aan het hart liggen, een vriend van mij is theemeester en zijn broer is een meester in het kalligraferen. Voor beiden heb ik een ‘Chashaku gomei’ gemaakt, Chashaku betekent theelepel. Alle theemeesters gebruiken ze in de theeceremonie. Het is gebruikelijk om chashaku poëtische namen te geven. Deze namen moeten aan de chashaku worden gegeven door een chajin (theemeester) een priester of een monnik. Chashaku met namen hebben een tsutsu (bamboekoker) waar de naam in So stijl op geschreven is , en een doos om de tsutsu in te bewaren. Deze doos bevat vaak ook de naam van de chashaku en de naam en titel van degene die hem de naam geeft.

De gedichten die ik voor de chashaku’s gemaakt heb.

睡蓮寺

今は良い時代です
反映する時間
太陽が輝く鳥が歌う
そして誰もが中にいる
自然はそれ自体を聞かせる
すべてのバランスをとる
室内でお茶を飲む
茶の湯は光

Nu is een goede tijd

Een tijd om te bezinnen
De zon schijnt vogels zingen
En iedereen blijft binnen
De natuur laat van zich horen
Brengt alles in evenwicht
Blijf binnen drink thee
Chanoyu geeft licht

Bemmel 27-03-2020

De andere Chashaku is van zwart ebbenhout waarbij ik het de volgende haiku gemaakt heb

月のない空

闇に包まれて

行くことなく来ることなく

みんなここにいます

 

Maanloze hemel

Door duister omhult
Zonder komen zonder gaan
Is Iedereen hier

Bemmel 8-04-2020

 

We waren ook aan een nieuwe kaihan toe, een kaihan is een houten klankbord waarop ’s avonds na de meditatie geslagen word en de volgende tekst word gereciteerd

生死事大

無常迅速

光陰可惜

時不待人

TSUTSU SHINDE TAISHUNI MOSHU

SEI SHIWA DAIJI NARI

HITOTSU TO SHITE EIEN NARU WANASHI

ONO ONO YOROSHI KU SHOGAKU SHUBESHI

TSU TSU SHIMITE HO ITSU SURUKOTO NAKARE

Vertaling sutra:

Iedereen die het pad beoefent, luister: Geboorte en dood zijn de enige .zaken die van belang zijn.

Niets is eeuwigdurend, tijd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wijd je aan je training en verspil je tijd niet.

Om deze woorden kracht bij te zetten word op de kaihan een reeks slagen met een houten hamer gegeven.

Wijd je aan je training en verspil je tijd niet: Training omvat meer dan meditatie, aandachtig en zorgvuldig leven, kijken naar wat voor handen is, niet jezelf vooropstellen maar de ander zien als jezelf, “only giving, only doing”

Het boomblad met de rups is het blad van de Ficus Religiosa, de boom waaronder Boeddha verlichting bereikte. Het bijgaande gedicht is:

HELLA AURELIA

Aurelia leefde levenslang
In de Ficus religiosa.
Oud en bejaard
Kreeg ze nesteldrang,
ze spon zichzelf een nest.
als monnik in een kluis
verbleef ze in contemplatie
Gevolgd door realisatie,
om uit te breken uit de waan
Van het lijdend coconbestaan
In de Ficus religiosa
Verheft zich nu van bloem tot bloem
In een wereld van pretiosa

De verdere creaties zijn een kyosaku, slabestek, mini blokfluitjes, handvaten voor ínkin en hossu, pedestal voor een Kwan Yin beeld en een houten wierookvat voor makkō wierook.

Veel mensen hebben mij gevraagd waarom wij alles in het Japans doen ,waarom wij zen-kleding dragen en niet op bankjes of stoelen zitten.

Ik heb nog niemand horen vragen waarom bij Judo, Aikido, Karate, Kydo, alle kata’s  in het Japans zijn,  waarom ze Japanse kleding dragen en de leraar moeten groeten voor en na de les. Waarom in Aikido  een simpele bezemsteel een ‘jo’ heet. Zen is een Japanse tak van zowel geestelijke als lichamelijke sport die ook wel religie word genoemd. Ze omvat dan ook veel meer dan dom naar een muur staren. Theeceremonie, Ikebana, Shodo, Kyudo, Raku, enz. zijn allemaal uitingen van zen in actie, ook houtbewerking. Ik heb een vraag voor de lezer, Wat doe je als je zenbeoefenaar bent? Kom je naar de zendo om iets te leren of om iets te halen? In het bos kun je ook rust vinden –  in een zendo wordt soms geschreeuwd  en geslagen, verre van rustig. Rust is geen toestand van niet gestoord worden, zo van laat mij met rust. Rust is in harmonie zijn met alles om je heen, rust is jezelf vergeten, wie is er dan nog om onrustig te zijn. Een leraar reikt je de leerstof aan om niet uit balans te raken, en als je iets wilt leren dan is er ook sprake van een leraar die les geeft in kijken, proeven, voelen, horen en luisteren. Dan vind je als vanzelf wel een gevallen boom in het bos.

Categorie: Columns, Geluk, Zen Tags: gouderegen, houtbewerking

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.