In zenkloosters zijn er twee intensive trainingsperioden per jaar. De eerste begint 1 april en eindigt op de langste dag 21 juni. Tijdens deze trainingsperiode is er elke eerste week van de maand een sesshin, een zevendaagse training die als 1 dag gezien word, een week in volledige stilte.
Gedurende de hele periode staan werkzaamheden op een laag pitje en in plaats van werk is er meditatie. Het woord ‘Ango’ laat zich het best vertalen als ‘In vrede wonen’. De beginperiode van een Ango valt wel mee, maar tijdens de tweede sesshin begin je als een gevangene streepjes op de muur te zetten. Tijdens de laatste sesshin begin je te hallucineren en staat je hele realiteit op losse schroeven. Niets is meer wat het lijkt en de deuk in je ego is onherstelbaar.
Nu zit ongeveer de hele wereld in Ango, dit het antwoord van de natuur aan de mensheid, het is tijd om je te bezinnen. En zo als bij een Ango in het klooster, zo word ook deze wereld-Ango steeds onbuigzamer. De politie patrouilleert met de kyosaku (in de vorm van een bonnenboekje) over straat en werpt je onverbiddelijk op jezelf terug. Niks geen gesocialiseer maar terug naar het isolement van je vreedzame woning waar de muren aan je tenen beginnen te knagen. Het zelf, de totale wereld, dat die je bent, laat niet met zich spotten. Vanuit het universum kijkt ze nu in het diepste van je ziel en vraagt wie ben je, wat heb je jezelf aangedaan? Ben je er klaar voor, klaar voor onderwater? Het is haast wel zeker dat dit een hele lange Ango wordt.
G.J. Smeets zegt
De vergelijking van ‘Ango’ met ‘sociale afstand houden’ is zoiets als appels met aardbeien vergelijken. Het is allemaal fruit maar daarmee houdt de overeenkomst dan ook op.
Jezelf vrijwillig in een klooster ‘opsluiten’ is echt iets anders dan gedwongen binnenblijven op straffe van een boete. De wereld zit niet in ‘Ango’, de wereld heeft een pandemie aan de broek.
Zeshin, je ……(woord verwijderd door censor). In 1953 tijdens de waterramp in NL kregen dominees het klaar om het volk te bestoken met introspectie: waar zijn we afgeweken van gods pad? En nu tijdens de corona-pandemie kom jij aan met “Wat heb je jezelf aangedaan?” Tja.
Zeshin zegt
En wat is dat ‘jezelf’? Iets soliede wat je kunt laten zien? Het algemeen beeld van een zelf is een soort kapstok waar we van alles aan hangen, vooral ik, mij, mijn wat we als de grootste schat vastklampen
Maar dit is niet meer dan de persoon in kwestie en dit zelfbeeld komt nu op losse schroeven te staan, tijd om je te bezinnen om te ontdekken wat werkelijk van jou is, wat je niet kunt verliezen van je gestolen kan worden of kwijt kunt raken. Vertel me maar wanneer je het gevonden hebt
G.J. Smeets zegt
Zeshin,
wat ik je heb voorgelegd is dat het oude rituele ‘Ango’ onvergelijkbaarbaar is met het recente wettelijk voorgeschreven ’social distancing’. Daar ga je niet op in. Is genoteerd en ik laat het rusten.
Shika zegt
De dominees en het verhaal van de auteur met elkaar te vergelijken, dat noem ik pas aardbeien met appels vergelijken.
G.J. Smeets zegt
Zeshin,
en nog iets. Viroloog M. Koopmans die het RIVM en de Europese Commissie bijstaat laat weten [https://decorrespondent.nl/11051/viroloog-marion-koopmans-beantwoordt-de-prangendste-vragen-over-corona-de-nederlandse-aanpak-en-wat-je-nu-kan-doen/779015402352-a0fedac2] dat het wel een jaar kan duren tot het dagelijkse leven weer ‘normaal’ wordt. Een jaar is dus geen ‘Ango’ van 3 maanden. Lees je effe in voor je vergelijkingen gaat maken.
Laat ik er kort en duidelijk over zijn: je stukje hierboven is een schoolvoorbeeld van een orthodoxe protestante preek gehuld in Japans jasje: “Ben je er klaar voor, klaar voor onderwater?”
(Het politbureau greep in en verwijderde een onnodig kwetsende zin uit deze reactie)
Ongevraagd advies: informeer je terdege over de pandemie en laat je pre-occupaties met zen effe rusten.
Shika zegt
Bij het Boeddhistisch Dagblad hebben we ook niets met betweters, muggenzifters, mierenneukers, kokerkijkers, of met mensen die zaken naar hun hand willen zetten.
Piet Nusteleijn zegt
Hoe je het wendt of keert, je moet naar binnen en voorlopig binnenblijven. Laten we het aan elkaar vertellen wat er “gevonden” wordt.
Marianne kakuon Fokkema zegt
Goedemorgen, voor veel mensen is dit een periode van onzekerheid. Voor mij is het een periode om te bezinnen.Wat nog een beetje duidelijk was is weg gevallen. ik gebruik deze periode om stil te zijn. Probeer woorden die je niet bevallen niet groter te maken dan ze zijn, het gaat om de intentie. ik wens u veel goeds.
Henk van Kalken zegt
Helemaal mee eens, Marianne. Wij moeten elkaar niet zo hard mogelijk de oren wassen en met woorden fileren, we moeten er gewoon voor elkaar zijn.
Wulf zegt
Een vergelijk maken wil niet zeggen dat je met een microscoop naar ieder woord of komma gaat speuren of de vergelijking wel klopt. Dat is bij wiskunde. En heel wat anders dan wanneer je iets symbolisch en/of metaforisch associeert.