• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Het jaar 2020 – dag 59 – zennltandpastabeker

Het jaar 2020 – dag 59 – zennltandpastabeker

28 februari 2020 door Joop Ha Hoek

Ik vertelde laatst tegen zich boeddhisten noemende vrienden dat ik een beker van zen.nl in de badkamer van de Kloosterbunker gebruik om er mijn tandenborstel en tandpasta in te zetten en niet om er slurpend slokjes Japanse thee uit te drinken. Ze waren geschokt, dat doe je toch niet met boeddhistische attributen.

Ik kreeg de beker uit handen van Rients Ritskes, de oprichter van zen.nl.  de multinational in zen, nadat ik hem bij hem thuis geïnterviewd had voor het BD. Dat was nog voordat Ritskes door onder andere zijn Japanse leraar Sokun Tsushimoto roshi beschuldigd werd van titelfraude. Sokun zei in december 2016 in deze krant dat Rients Ritskes valse claims maakt over zijn status als leraar.

De Japanse leraar: ‘‘Rients Ritskes, leider van zen.nl, leidt al jarenlang mensen op tot zenleraar of zenmeester zonder dat hij zelf enige autorisatie heeft. Alle autorisaties van zen.nl zijn daarmee formeel zonder waarde.’

Sokun Tsushimoto Roshi stelde in een verklaring naar aanleiding van het besluit van Ritskes om met hem als zijn Japanse leraar te breken: ‘Ritskes maakte valse claims over zijn status op zijn website en in interviews en gesprekken. Hij beweert dat hij in 1999 als zenmeester is geautoriseerd door (mij) Sokun Tsushimoto Roshi, (een Japanse zenmeester die momenteel (2016) arts in Londen is). Ritskes noemt zichzelf ‘Zen Master’, ‘Dai Osho’ en ‘Roshi’. Sokun Tsushimoto Roshi stelt: ‘Hij (Ritskes) incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd. Op veel andere plaatsen op internet is deze nog wel te vinden. Ik (Tsushimoto Roshi) heb ook aangedrongen op een publieke verklaring waarin Ritskes de waarheid vertelt.’

Tsushimoto Roshi over de termijnen en de bedragen die zen.nl aan studenten vraagt om een opleiding te mogen volgen: ‘Je kunt zen niet kopen. Het is totale nonsens om te stellen dat je zenleraar of zenmeester kunt worden binnen een bepaalde tijd, ook al moet je daarbij aan een aantal voorwaarden voldoen. Zen is individuele beoefening waarbij je zoekt naar je ware zelf, dat niet-zelf is. Een echte zenmeester of leraar vraagt geen hoge geldbedragen voor cursussen en zentraining.’

Het is duidelijk, Ritskes is ondanks zijn slabbetje en indrukwekkende gewaden gelukkig maar een gewone man en zijn beker een gewone beker. Ritskes is oprichter van een commerciële organisatie die met zen omzet genereert en voor alle problemen in de wereld wel een oplossing dreigt te hebben als je de uitgezonden berichten mag geloven. En in schouwburgen voorstellingen organiseert met gasten.

Binnenkort zal Ritskes wel met een oplossing voor het coronavirus komen, verwacht ik.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek, Zen Tags: beker, niet bevoegd, Rinets Ritskes, Sokun Tsushimoto Roshi, tandpasta, titelfraude, Zen.nl

Lees ook:

  1. Joop Romeijn: Zen.nl. Franchise maar ook kartel?
  2. ‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’
  3. Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert
  4. De Waarheid is absoluut relatief!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    28 februari 2020 om 19:30

    Rien Ritskes is een mens. Sokun Tsushimoto Roshi ook. In mijn blik zie ik commerciële capaciteiten bij de ene (en wellicht leugentjes: dat kan ik niet beoordelen) en kinnesinne bij de ander, hetgeen ik evenmin kan beoordelen. Wel heb ik van Ritskes zijn boek gelezen. Aanbevelingswaardig boek.

    Ritskes organiseert ook filosofische lezingen over Zen, Boeddhisme en aanverwanten in samenwerking met mensen van diverse pluimage.

    Wat goed dat er door zijn gedoe zo veel aandacht komt voor het Boeddhisme en voor meditatie. Sokun Tsushimoto Roshi zal ongetwijfeld ook op dat gebied verdiensten hebben.

    Laat hen kibbelen en laten wij geen olie op het vuur gooien of partij kiezen. Het is kiezen voor het ene of het andere onvolmaakte schepsel. Door niet te kiezen erkennen we onze eigen onvolmaaktheid.

    • G.J. Smeets zegt

      29 februari 2020 om 12:10

      “Laten wij geen olie op het vuur gooien. Het is kiezen voor het ene of het andere onvolmaakte schepsel.”

      De feiten moeten gewoon bij hun naam genoemd worden, dat heeft met kiezen niet te maken. Je verzet de doelpalen, beste Wouter ter Braake, als je ‘de menselijke onvolmaaktheid’ erbij sleept. Het gaat niet om ‘onvolmaaktheid’, het gaat om valse claims (leugens) in een c.v. En dat kun jij net als ieder ander gewoon checken.

    • Shika zegt

      29 februari 2020 om 12:13

      Joop beschrijft precies de situatie van Rien Ritskes.
      Duizende euro’s vragen voor een opleiding tot zenmeester.Dat riekt toch wel naar oplichting.
      Sexuele mistanden of in dit geval oplichting bagitaliseren daar is boeddhisme zeker niet bij gebaat.

      • Wouter ter Braake zegt

        29 februari 2020 om 17:00

        Los van de beweringen, waar of niet waar, wie vrij is van ego werpe de eerste steen.

      • Wouter ter Braake zegt

        29 februari 2020 om 17:21

        Citaat uit stuk van Joop:

        ‘Ritskes is oprichter van een commerciële organisatie die met zen omzet genereert en voor alle problemen in de wereld wel een oplossing dreigt te hebben als je de uitgezonden berichten mag geloven’.

        Dat riekt voor mij niet naar oplichting, maar naar ondernemerschap. En wie bagatelliseert seksuele misstanden?

        Mijn Boeddha niet. Mijn Boeddha ruikt onbevangen de enorme geuren rijkdom van deze wereld.

        • Shika zegt

          1 maart 2020 om 05:49

          Iemand die die duizenden eurootjes voor een opleiding zenmeester vraagt en zichzelf presenteert als zelfbenoemde zenmeester is inderdaad een gehaaide ondernemer.Daar heeft u helemaal gelijk in.
          Dat riekt naar oplichting zit het in het stuk dat Rien helemaal geen zenmeester is (wat hij in het verleden wel probeerde aan te tonen met valse claims) en het totale onzin verhaal dat je zenmeester wordt na een aantal jaar opleiding bij zen.nl.
          Dat bagatelliseren van sexuele wantoestanden doen sommige volgelingen bij andere boeddhistische organisaties net zoals u naar oplichting riekende praktijken van zen.nl bagatelliseert als goed ondernemerschap.

          • Wouter ter Braake zegt

            1 maart 2020 om 11:47

            Als zelfbenoemd Boeddhist is voor mij benoeming door welke ‘hogere’ instantie dan ook niet aan de orde. ‘Mogen’ benoemen is macht. Daarin handelen zelfbenoemde Boeddhistische Zen kloosters zich als monopolist.

            Wat betreft uw opmerking ‘ Dat bagatelliseren van sexuele wantoestanden doen sommige volgelingen bij andere boeddhistische organisaties net zoals u naar oplichting riekende praktijken van zen.nl bagatelliseert als goed ondernemerschap‘: ik wist niet dat er nu ook al een vorm van ‘Boeddhistische inquisitie’ bestond.

  2. Zeshin zegt

    29 februari 2020 om 19:24

    Ik ben een tijd ingetreden geweest in een Japans klooster. Ik heb daar nooit iets hoeven te betalen, sterker nog, toen mijn leraar een grote donatie kreeg heeft hij die verdeeld over alle kloosterlingen.
    Boeddha ruilde zijn kleren met een bedelaar en hier is het een statussymbool als je de lessen kunt betalen die bij zen-centra van Zen.nl worden gegeven, de kwantiteit aan leerlingen wordt als succes gezien. Dit businessmodel is precies het tegenovergestelde wat het boeddhisme beoogt.
    Dit wil niet zeggen dat boeddhistisch onderricht gratis is, je betaalt met je gedrevenheid en inzet op je training en met je verbondenheid aan de tempelsangha.

    • Wouter ter Braake zegt

      1 maart 2020 om 09:53

      Mooi

  3. Wouter ter Braake zegt

    1 maart 2020 om 10:44

    Kleren ruilen met of geven aan een bedelaar is als verhaal te vinden in diverse religies. De Griekse god Zeus testte zelfs vermomd als bedelaar rijke mensen op hun mededogen en vrijgevigheid. Niet enkel in het Boeddhisme worden mededogen en vrijgevigheid als heilzaam gedrag beschouwd. Het zijn mijns inziens gedragingen om (on)bewust altruïsme te beoefenen. mijn spirituele uitdaging is om me niet voor te laten staan op vrijgevigheid, altruïsme of inzet. Een hele uitdaging merk ik als ik geef. Een uitdaging die ik graag aanga om ‘Boeddhistische hoogmoed’ te voorkomen.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    1 maart 2020 om 17:04

    Het is feitelijk absurd dat een mens zichzelf “Zen-meester” noemt.
    Het is even absurd dat een mens, een ander mens als Zen-meester (be)noemt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens