• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – Zie er maar mee om te gaan

Zeshin – Zie er maar mee om te gaan

13 januari 2018 door Zeshin van der Plas

Zo’n 2500 jaar geleden was er een prins die geconfronteerd werd met ziekte, ouderdom en dood en in die tijd was het geen pretje om te sterven. De pijn van een stervende waar je mee geconfronteerd werd was hartverscheurend. De toekomstige Boeddha vroeg zich af: ’Wat is de zin van het leven als we telkens weer geconfronteerd worden met ziekte, ouderdom en dood’, hij werd er depressief van. Nu is het algemeen bekend dat depressieve mensen de wereld objectiever zien dan positieve mensen. Maar een positieve kijk draagt je beter en verder door het leven dan een depressieve beschouwing.

In het boeddhisme wordt de wereld als ‘samsara’ beschreven, in het christendom als ‘aards tranendal’. De voedselkringloop, daar word je ook niet vrolijker van. Laatst kwam mijn kat voor de honderdste keer weer met een muis aan zetten, mijn kat is gek op muizen. Met veel gekraak was de muis in een paar happen weg en kwam de poes voldaan spinnend op mijn schoot zitten. Ik weet nog steeds niet hoe ik hier mee om moet gaan. Misschien zeg je: ’dat is de natuur’, ga dan onmiddellijk je mond met zeep spoelen. Een leeuw die een gazelle oppeuzelt is de natuur, maar een leeuw die een mens oppeuzelt, daar wordt onmiddellijk jacht op gemaakt.

Ja, een positieve kijk geeft een veel beter houvast dan een depressieve kijk, maar een positieve kijk ligt mijlen van de waarheid. We steken graag onze kop in het zand, werken hard aan een vreedzame wereld. Maar alle wereldverbeteraars ten spijt het is nog niemand gelukt om een vreedzame wereld waar te maken. Zelfs de grootste optimist raakt een keer boos of op zijn minst teleurgesteld. En hoe lovenswaardig het ook is van die boeddhistische monnik Bhante Buddharakkhita die met mindful meditatie de criminaliteit in Jamaica wil beteugelen, ik ben bang dat dit geen vreedzame wereld zal opleveren. Het is zo iets als de splinter en de balk, als er sprake van schuld zou zijn dan ben jij de schuldige.

Waarom?

Vertel me: ’Wie beziet de wereld?’ jij toch, waar was die wereld voor je geboorte?

Jij was er niet, tenminste als je er vanuit gaat dat je de wereld vreedzaam kunt maken.

Als jij er niet bent is er niemand om deze wereld te ervaren, waar zou dan de oplossing liggen- bij jou toch? Als jij er niet bent is er ook geen wereld, met andere woorden ‘buiten jou, jezelf, is er niets te vinden’. Zolang je een oplossing in de buitenwereld zoekt blijf je achter een illusie aan hollen, de oplossing ligt in jou.

Ik ben vorige week naar de nieuwste film van ‘Beertje Paddington’ geweest met 2 kleine meisjes en hun vader. Ik kan je de film van harte aanbevelen, hij is echt geweldig. Maar waar heb ik naar zitten kijken, wat flakkeringen van licht op een wit doek. Ik kon het niet vastgrijpen, af en toe zat er een kindje te snikken omdat het heel zielig was dat beertje Paddington onschuldig naar de gevangenis moest. Waar zit de lach in de film, het sentiment, de ontroering. Waar hebben we naar gekeken?

De Hartsutra begint met:

‘Toen de Boddhisatva Avalokitesvara in diepe meditatie was zag hij duidelijk dat de vijf condities van onze zintuigen van nature leeg zijn. Door dit inzicht werd hij verlost van alle rampspoed en pijn’.

Volgens de legende heeft Boeddha 6 jaar onder een boom gezeten, Boddhidharma negen jaar met zijn gezicht naar de muur om door deze illusie door te breken. De illusie (film) van ziekte, ouderdom en dood.
Net als een film projecteren we onze ideeën over leven en dood, goden en duivels op de eeuwigheid, zonder het maar in twijfel te trekken nemen we onze projectie voor werkelijk aan.

Oké, we zitten in de bioscoop en de film draait, je weet toch dat de film straks afgelopen is?
Iedereen weet dat de film binnenkort afgelopen is maar we blijven als motten om het flakkerende licht van onze projectie dansen. We verzinnen van alles om de realiteit voor ons uit te schuiven.
De film wordt totale werkelijkheid voor ons, wat een ramp als zij afgelopen is.

‘Toen de Boddhisatva Avalokitesvara in diepe meditatie was zag hij duidelijk dat de vijf condities van onze zintuigen van nature leeg zijn. Door dit inzicht werd hij verlost van alle rampspoed en pijn’.

Er is geen tijd van komen
er is geen tijd van gaan
Tijd is een droom
gevangen in een waan
Van geboorte en dood
heb je makkelijk praten
tot je er voor komt te staan

Alles wat je ziet
overal waar je bent
alles is een droom
waar ieder het zijne in herkent
het is makkelijk gezegd
als je de pijn van een ander
niet werkelijk kent

Alles is illusie
en in de spiegel van de ziel
klimt het tijdloze
onverbiddelijk omhoog
samsara dooft
waar nirwana binnenviel

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Beertje Paddington, depressieve kijk, nirvana, Positieve kijk, samsara, Zehin

Lees ook:

  1. Een feest der herkenning waardoor je meteen de weg kwijt bent
  2. De problemen met seks binnen het boeddhisme
  3. Paul Van hooydonck – de andere oever
  4. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur
  • Simpel en waar: drie nieuwe boeken van uitgeverij Samsara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens