Ik kreeg een reactie op de tekst ‘Jizo san’ waarin men mij vroeg: ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen? Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan?’
Lang geleden stelde ik de zelfde vraag aan mijn meester die net een auto ingezegend had. Ik vroeg hem wat voor zin heeft het om een auto in te zegenen? Het antwoord was verrassend simpel, hij antwoordde:
‘First he was afraid for accident, now car is blesed, now he drives without fear very safe no accident.’
Misschien zeg je: maar dat is toch geen garantie tot schadevrij rijden? Nee, maar de bestuurder rijdt een stuk zekerder dan voor de auto gezegend was.
Help het als je een glaasje water aan een stervende geeft? Krijg je je baby terug door water over een jizobeeldje te gieten?
Nee, maar het geeft je misschien de houvast om niet volledig van het pad te raken en uit verdriet en wanhoop dingen te doen die nog veel meer leed veroorzaken.
Maar om op je vraag in te gaan: ‘’Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan.’
Wat is je eigen geest? en wat is überhaupt geest? Wij zijn in de veronderstelling dat er een scheiding is tussen ons en de buitenwereld, maar wij zijn volledig afhankelijk van die buitenwereld. Alles wat je weet alles wat je bent heb je van buiten af gekregen, je moeder heeft je te eten gegeven. Op school kreeg je les uit boeken door anderen geschreven, je draagt kleren die door anderen gemaakt zijn. Alles wat je weet en alles wat je bent heb je van buitenaf gekregen. Wij scheiden ons af van dat waar we afhankelijk van zijn- een wereld die ons alles geeft. Je wordt in deze wereld geboren.
Volgens geschiedenisboeken moet die buitenwereld er al veel langer zijn dan dat jij bestaat. Maar dat staat ook maar in een boek, jij hebt die wereld van voor je geboorte niet meegemaakt. Met jouw geboorte kreeg je een heel universum in je schoot geworpen of anders gezegd; met jouw geboorte is er een totaal nieuw universum geboren.
Wie beziet de wereld, waar zou je moeten zijn als er geen universum was, je bent er volledig een mee. Om op de vraag ‘wat is geest ‘ terug te komen, alles is uit geest voortgekomen, dus wat zou je geen geest kunnen noemen. Iets ontstaat in de geest. Bijvoorbeeld, je wilt een huis gaan bouwen met een mooie tuin op het zuiden. Je hebt het al helemaal bedacht, of verzonnen. Met het maken van de tekening kom je al de eerste moeilijkheden tegen en na veel inspanning overleg en tegenslag staat er een verzonnen huis.
Zoals ik het bekijk wandel ik in mijn eigen geest rond, een droomwereld van geboorte en dood. Door de verbondenheid van alle bestaan zie ik het totale universum als geest. Dus wat maak je schoon door water over Jizo beeldjes te gieten. Alle rituelen en ceremonies zijn een vorm, een container waarin spiritualiteit, bewustzijn of groei gestalte kan krijgen. Het kopje waar je thee uit drinkt, het kopje de container en de thee de spiritualiteit.
Het universum als container met jou als spiritueel wezen die de wereld kan bezielen en dit tranendal dragelijk maakt. Het water wat je over de beeldjes giet zijn de tranen van de machteloze die anderen niets verwijten, maar omarmen.
Mocht je ooit in ons centrum in Bemmel komen dan hoop ik dat je water over de Jizo-beeldjes komt gieten.