• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen?

‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen?

11 november 2017 door Zeshin van der Plas

Ik kreeg een reactie op de tekst ‘Jizo san’ waarin men mij vroeg: ‘Hoe kan water gooien over beeldjes nou misstanden in de wereld reinigen? Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan?’

Lang geleden stelde ik de zelfde vraag aan mijn meester die net een auto ingezegend had. Ik vroeg hem wat voor zin heeft het om een auto in te zegenen? Het antwoord was verrassend simpel, hij antwoordde:

‘First he was afraid for accident, now car is blesed, now he drives without fear very safe no accident.’

Misschien zeg je: maar dat is toch geen garantie tot schadevrij rijden? Nee, maar de bestuurder rijdt een stuk zekerder dan voor de auto gezegend was.

Help het als je een glaasje water aan een stervende geeft? Krijg je je baby terug door water over een jizobeeldje te gieten?

Nee, maar het geeft je misschien de houvast om niet volledig van het pad te raken en uit verdriet en wanhoop dingen te doen die nog veel meer leed veroorzaken.

Maar om op je vraag in te gaan: ‘’Kunnen we beter niet mensen aansporen de eigen geest te reinigen en de relatie te leren tussen bezoedelingen in die geest en misstanden die ontstaan.’

Wat is je eigen geest? en wat is überhaupt geest? Wij zijn in de veronderstelling dat er een scheiding is tussen ons en de buitenwereld, maar wij zijn volledig afhankelijk van die buitenwereld. Alles wat je weet alles wat je bent heb je van buiten af gekregen, je moeder heeft je te eten gegeven. Op school kreeg je les uit boeken door anderen geschreven, je draagt kleren die door anderen gemaakt zijn. Alles wat je weet en alles wat je bent heb je van buitenaf gekregen. Wij scheiden ons af van dat waar we afhankelijk van zijn- een wereld die ons alles geeft. Je wordt in deze wereld geboren.

Volgens geschiedenisboeken moet die buitenwereld er al veel langer zijn dan dat jij bestaat. Maar dat staat ook maar in een boek, jij hebt die wereld van voor je geboorte niet meegemaakt. Met jouw geboorte kreeg je een heel universum in je schoot geworpen of anders gezegd; met jouw geboorte is er een totaal nieuw universum geboren.

Wie beziet de wereld, waar zou je moeten zijn als er geen universum was, je bent er volledig een mee. Om op de vraag ‘wat is geest ‘ terug te komen, alles is uit geest voortgekomen, dus wat zou je geen geest kunnen noemen. Iets ontstaat in de geest. Bijvoorbeeld, je wilt een huis gaan bouwen met een mooie tuin op het zuiden. Je hebt het al helemaal bedacht, of verzonnen. Met het maken van de tekening kom je al de eerste moeilijkheden tegen en na veel inspanning overleg en tegenslag staat er een verzonnen huis.

Zoals ik het bekijk wandel ik in mijn eigen geest rond, een droomwereld van geboorte en dood. Door de verbondenheid van alle bestaan zie ik het totale universum als geest. Dus wat maak je schoon door water over Jizo beeldjes te gieten. Alle rituelen en ceremonies zijn een vorm, een container waarin spiritualiteit, bewustzijn of groei gestalte kan krijgen. Het kopje waar je thee uit drinkt, het kopje de container en de thee de spiritualiteit.

Het universum als container met jou als spiritueel wezen die de wereld kan bezielen en dit tranendal dragelijk maakt. Het water wat je over de beeldjes giet zijn de tranen van de machteloze die anderen niets verwijten, maar omarmen.

Mocht je ooit in ons centrum in Bemmel komen dan hoop ik dat je water over de Jizo-beeldjes komt gieten.

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: afhankelijkheid, dood en lijden, Jizo beeldjes, ontstaan, universum, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Niets is eeuwigdurend
  2. Zeshin – De routine in een zencentrum
  3. Zeshin – ‘ik ben een boeddhist’
  4. Brein

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.