• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 232 – huy

Het jaar 2020 – dag 232 – huy

20 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Ik ben diverse keren in en op het terrein van het Tibetaans boeddhistisch centrum in het Waalse Huy geweest. In de zomer werden daar bijeenkomsten georganiseerd, ook wel volksfeesten genoemd. Meestal was het wel goed weer tijdens zo’n dag. De omgeving is prachtig. Op het terrein staat een heus kasteel waarin de administratie is gevestigd, op het glooiende terrein staat een prachtige stupa en de tempel met Boeddhabeelden mag er ook zijn. Er zijn gastenverblijven, waarin je een ruimte kunt huren en de monniken hebben een eigen onderkomen. Als er geen volk is, is er rust.

Spiritueel volksfeest in Huy.

Op die feesten kwamen honderden mensen af die in de tempel een dienst bijwoonden of op het terrein rondliepen om vooral gezien te worden en bekenden te groeten. Wat me opviel was dat gulle donateurs van meer betekenis leken te zijn dan de niet-gevers. De gulle donateurs werden bij naam genoemd, zelfs hun naam werd omgeroepen over het terrein als ze werden verwelkomd.  Het Tibetaans boeddhisme is er toch een van zegeltjes plakken, verdiensten verzamelen.

Op een van die dagen was er een volksopstootje op het terrein, er liep een transgender rond. Wel een boeddhist, maar toch anders voor de andere boeddhisten. Als in het Bijbelverhaal over de Rode Zee, waarin God zijn volk wegleidt en de achtervolgende troepen van de farao laat verdrinken, splitste de boeddhistische menigte zich om ruim baan te maken. Pas op, een vreemde verschijning. Vernederender kan niet. Ik sprak de vrouw later in een rustige setting bij haar thuis en zij vertelde mij hoe zij zich in de steek gelaten voelde door de boeddhisten op dat volksfeest maar ook daarbuiten in de boeddhistische wereld. Zij ervoer weinig compassie en empathie.

De inmiddels overleden lama Karta leidt een ceremonie.

Op zulke dagen was er muziek en dans, meestal Tibetaans, en hielden de daar wonende monniken onder het blazen op schelpen en muziekinstrumenten en het zingen van boeddhistische teksten hun diensten. Het waren dagen van devotie en vreugde en plezier. Er werd ook graag en goed gegeten op het terrein, aan tafeltjes of zomaar in het gras. Al met al had het de sfeer van een hippiefestival.

Manu, met hoed.

Op het terrein en in de tempel ontmoette ik de Vlaming Manu, die ik al kende van de meditatiebijeenkomsten bij Tegen de stroom in, in Rotterdam. Er waren weinig mensen die daar een boeddhistische outfit droegen, Manu viel op door een rode deken om zijn schouders en rode of oranje truien. Manu kreeg vaak het woord van de westerse voorganger Frank omdat hij grote kennis had van het mahayana boeddhisme, terwijl Tegen de stroom een eigen koers voer, er geen wierook werd gebrand en geen boeddhabeelden in de ruimte stonden. De mediteerders waren arbeiders, mensen van het volk. De vriendelijke Manu ook maar dan toch een beetje anders.

Als ik met mijn vriendin, de dochter van zeevisser Thijm, in de Ardennen was gingen we regelmatig naar het centrum in Huy. Op het grasveld speelden we dan met mijn kleinzoon, die zomaar door zijn enorme wijsheid een incarnatie van een wijze meester leek te zijn. Zonder te spreken dingen aanwees waar wij dan uren over spraken, zoals een schijtende merel in het zwerk.

De dingen gaan voorbij, ik ben al een tijd niet in Huy geweest. Maar de herinneringen blijven.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, Huy, Tibetaans centrum, transgender, volksfeesten

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 309 – avondklok
  2. Het jaar 2020 – dag 349 – vogel
  3. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden
  4. Het jaar 2021 – dag 307 – geneuzel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    21 augustus 2020 om 11:06

    Mensen die op het terrein rondliepen om gezien te worden en bekenden te groeten.
    Gulle gevers van meer betekenis bleken te zijn dan niet-gevers. De donateurs werden bij naam genoemd, zelfs hun naam werd omgeroepen over het terrein als ze werden verwelkomt.
    Een volksopstootje, er liep een transgender rond en voelde zich in de steek gelaten door de boeddhisten.
    Dat je als boeddhist niet alles kan weten en ook fouten maak, dat kan ik begrijpen, maar dit noem ik helaas wel zwakheden die geen uiting zijn van waar je voor staat en uitdraagt.
    Wat moeten deze boeddhisten nog veel leren.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 424
    • Dick – Vertrouwen 4
    • Renske – haiku
    • B’eter – Terug naar het thema – en bospaddenstoelensoep
    • Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens