• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 232 – huy

Het jaar 2020 – dag 232 – huy

20 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Ik ben diverse keren in en op het terrein van het Tibetaans boeddhistisch centrum in het Waalse Huy geweest. In de zomer werden daar bijeenkomsten georganiseerd, ook wel volksfeesten genoemd. Meestal was het wel goed weer tijdens zo’n dag. De omgeving is prachtig. Op het terrein staat een heus kasteel waarin de administratie is gevestigd, op het glooiende terrein staat een prachtige stupa en de tempel met Boeddhabeelden mag er ook zijn. Er zijn gastenverblijven, waarin je een ruimte kunt huren en de monniken hebben een eigen onderkomen. Als er geen volk is, is er rust.

Spiritueel volksfeest in Huy.

Op die feesten kwamen honderden mensen af die in de tempel een dienst bijwoonden of op het terrein rondliepen om vooral gezien te worden en bekenden te groeten. Wat me opviel was dat gulle donateurs van meer betekenis leken te zijn dan de niet-gevers. De gulle donateurs werden bij naam genoemd, zelfs hun naam werd omgeroepen over het terrein als ze werden verwelkomd.  Het Tibetaans boeddhisme is er toch een van zegeltjes plakken, verdiensten verzamelen.

Op een van die dagen was er een volksopstootje op het terrein, er liep een transgender rond. Wel een boeddhist, maar toch anders voor de andere boeddhisten. Als in het Bijbelverhaal over de Rode Zee, waarin God zijn volk wegleidt en de achtervolgende troepen van de farao laat verdrinken, splitste de boeddhistische menigte zich om ruim baan te maken. Pas op, een vreemde verschijning. Vernederender kan niet. Ik sprak de vrouw later in een rustige setting bij haar thuis en zij vertelde mij hoe zij zich in de steek gelaten voelde door de boeddhisten op dat volksfeest maar ook daarbuiten in de boeddhistische wereld. Zij ervoer weinig compassie en empathie.

De inmiddels overleden lama Karta leidt een ceremonie.

Op zulke dagen was er muziek en dans, meestal Tibetaans, en hielden de daar wonende monniken onder het blazen op schelpen en muziekinstrumenten en het zingen van boeddhistische teksten hun diensten. Het waren dagen van devotie en vreugde en plezier. Er werd ook graag en goed gegeten op het terrein, aan tafeltjes of zomaar in het gras. Al met al had het de sfeer van een hippiefestival.

Manu, met hoed.

Op het terrein en in de tempel ontmoette ik de Vlaming Manu, die ik al kende van de meditatiebijeenkomsten bij Tegen de stroom in, in Rotterdam. Er waren weinig mensen die daar een boeddhistische outfit droegen, Manu viel op door een rode deken om zijn schouders en rode of oranje truien. Manu kreeg vaak het woord van de westerse voorganger Frank omdat hij grote kennis had van het mahayana boeddhisme, terwijl Tegen de stroom een eigen koers voer, er geen wierook werd gebrand en geen boeddhabeelden in de ruimte stonden. De mediteerders waren arbeiders, mensen van het volk. De vriendelijke Manu ook maar dan toch een beetje anders.

Als ik met mijn vriendin, de dochter van zeevisser Thijm, in de Ardennen was gingen we regelmatig naar het centrum in Huy. Op het grasveld speelden we dan met mijn kleinzoon, die zomaar door zijn enorme wijsheid een incarnatie van een wijze meester leek te zijn. Zonder te spreken dingen aanwees waar wij dan uren over spraken, zoals een schijtende merel in het zwerk.

De dingen gaan voorbij, ik ben al een tijd niet in Huy geweest. Maar de herinneringen blijven.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, Huy, Tibetaans centrum, transgender, volksfeesten

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 309 – avondklok
  2. Het jaar 2020 – dag 349 – vogel
  3. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden
  4. Het jaar 2021 – dag 307 – geneuzel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    21 augustus 2020 om 11:06

    Mensen die op het terrein rondliepen om gezien te worden en bekenden te groeten.
    Gulle gevers van meer betekenis bleken te zijn dan niet-gevers. De donateurs werden bij naam genoemd, zelfs hun naam werd omgeroepen over het terrein als ze werden verwelkomt.
    Een volksopstootje, er liep een transgender rond en voelde zich in de steek gelaten door de boeddhisten.
    Dat je als boeddhist niet alles kan weten en ook fouten maak, dat kan ik begrijpen, maar dit noem ik helaas wel zwakheden die geen uiting zijn van waar je voor staat en uitdraagt.
    Wat moeten deze boeddhisten nog veel leren.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.