Is geluk iets van bijzondere momenten? Is geluk iets waar we moeten in lukken? Doen we het daarvoor, om dat te bereiken? En worden we dan ongelukkig als we het niet bereikt hebben, en afgunstig op iemand van wie we denken dat hij het wel bereikt heeft?
Teisho
Ontwaken is geen luxe
Twitter blijft een eindeloze bron van inspiratie. Enkele dagen geleden kwam ik een uitspraak tegen van Pema Chödron: ’Times are difficult globally; awakening is no longer a luxury or an ideal. It’s becoming critical’. (De tijden zijn globaal moeilijk; ontwaken is niet langer een luxe of een ideaal. Het wordt cruciaal.)
Het misverstand
Dat rustige en bezadigde gedoe dat is een droom, een illusie. Ook dat je door middel van zenmeditatie rustig zou worden, is een illusie.
Boeddhisme en hulpverlening
Wat moet een hulpverlener zonder hulpbehoevende?
Hulpverlener en hulpbehoevende zijn een eenheid, de vraag is: wie helpt wie?
Teisho- en het agressieve wasmiddel zen
Een teisho breekt door al je maskers heen, breekt alle interpretaties en vooroordelen af. Al het begrijpen, alle wat is het? Alle waaroms verdwijnen en alles wordt helder als glas.
Wat kan ik u geven?
Ik vraag aan mensen die in onze tempel komen: wat brengt u hier? Met andere woorden wat zoekt u, en… kan ik u dat geven.
Kijken en luisteren
Als we bereid zijn om te luisteren, horen we de dingen niet langer op grond van ‘past bij mij’, ‘past niet bij mij’. Luisteren kunnen we maar als we bereid zijn onze eigen mening even aan de kant te laten en te vragen: ‘Hoe is het voor jou?’.
Leren omgaan met gedachten en gevoelens
Je kunt op een heleboel manieren leren omgaan met gedachten, gevoelens, emoties en pijn. De ene helft van Nederland geeft therapie en de ander helft is in therapie. Of allebei. En natuurlijk helpt dat ook. Maar het is een andere weg. Ik durf te beweren dat de weg via meditatie nog meer aan de wortel van het geheel komt.
‘Waarom steek je wierook aan voor zo’n stom stuk steen.’
Binnen het boeddhisme zijn geen goden, alle beelden binnen het boeddhisme zijn verbeeldingen van abstracte concepten.
Wat is genoeg?
Ik heb als kind ooit een wielewaal gezien. We kwamen terug uit vakantie aan zee en in de kersenbomen in de tuin zaten wielewalen. De volgende dag waren ze weg. De wielewaal is een zeldzame en schuwe vogel. Ik merk dat ik nog altijd een beetje trots ben dat ik er een gezien heb.
Woorden zijn klanken
De dharma, onpeilbaar als het universum, de dharma zijn niet de lessen van Boeddha, de lessen van Boeddha wijzen je naar de dharma. Ja de dharma zijn de lessen van Boeddha.
Esoterisch en exoterisch
Er bestaan twee belevingsvormen van religie: exoterisch en esoterisch. Esoterisch betekent voor ingewijden, in het woord esoterisch zit het Latijnse woord voor ‘binnen’. Exoterisch is het tegenovergestelde, niet ingewijd, buiten.
Zelf
Alles wat aan onze identiteit raakt, geeft ons dezelfde emotie. Ook hier is de grens niet scherp afgebakend. Mijn lichaam ervaar ik als dichterbij dan mijn kleren. Er is een verschil in intensiteit. Soms ervaren we iets de ene keer als zelf en dan weer niet. Ik kan ruzie hebben met mijn kleine broertje maar als iemand hem op de speelplaats pest, krijgt hij met mij te doen.
De bereidheid om te kijken
We hebben natuurlijk veel verlangens. We verlangen naar wat prettig is. Daar willen we meer van en we willen minder van wat onprettig is. Daar is niets mis mee. We zouden het einde van de dag niet halen als we dat onderscheid niet konden maken.
Hara, het centrum van je lichaam
In zen wordt met hara de plaats voor levensenergie bedoeld. Deze levensenergie wordt binnen het zenboeddhisme ‘Ki’ genoemd. Maar het woord Ki omvat meer, het is een technische term die naar de geest verwijst.
Alternatief feit: 2+2=5, punt.
Liegen moet je kunnen. De meeste mensen zijn niet zo goed in staat om congruent een onwaarheid te vertellen als was het de waarheid. Ze verraden zich in aarzelingen, merkbare spanning, in hun non-verbaal gedrag.
ONTWAKEN
En droom mooie dromen…
‘De duizendarmige Avalokitesvara als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf’
Het kenmerk van religie behoort te zijn dat het mystieke, (dat wat verborgen lijkt te zijn) kenbaar wordt. Dat daar symboliek voor gebruikt wordt is een logische gevolgtrekking. Landkaarten zijn een symbolische weergaven van een land, een landkaart is niet het land zelf.
Tweeslachtigheid
…
Hotei – de god van de voorspoed
Hij had een smal voorhoofd, en zijn enorme buik stak altijd door zijn priestertoga heen, zodat het leek alsof hij altijd half naakt was. Dit was voor de Chinezen zo grappig dat ze hem Cho-Tei-Shi of, Ho-Tei-Chi noemden, wat oude voddenbaal betekent.
Mindfulness is niet: ‘zweven in de kosmos’
Een zweverig gevoel krijg je door je met je geest uit de werkelijkheid terug te trekken. Sommige mensen vinden dat leuk.
Discriminerend denken en onderscheid maken
Dit is mooi en dat is lelijk, dit wil ik wel en dat wil ik niet, dit is goed en dat is slecht. Deze manier van beschouwen is niet meer dan de werkelijkheid van één persoon, en zo lopen er miljarden werkelijkheden rond.
Je hart cultiveren
Is het boeddhisme een religie, of is het een filosofie, of is het psychologie? De meningsverschillen kunnen hoog oplopen.
‘Tegenwoordig kan je bij de LOI zes lessen mindfulness volgen’
Toen ik met mijn zentraining begon deed ik op dinsdagavond zen en de rest van de week had ik andere bezigheden. Ik noemde mij zenboeddhist en hiermee kromp mijn wereld ineen tot het kleine handje vol mensen dat ook zen beoefende.