Drie Bhutanese kunstenaars, onder wie Bhutans belangrijkste hedendaagse kunstenaar, Kama Wangdi, openden onlangs hun exposities in Taiwan.
Boeddhisme
Taigu – Atman en anatman
Hij was niet lang in Spanje toen de gewaarwording zich van hem meester maakte dat hij hier al ooit geweest was, in wat alleen een eerder leven kon zijn. Het was bovenop zijn zielgeheim een nieuw mysterie, een openbaring die zich meer deed voelen dan dat hij deze onder woorden kon brengen. Dat kwam later pas.
Guy – De Andere Oever (P. parayana)
De Andere Oever is Ruimte. Leegte. Sunnata. De weidsheid waarin de dingen bestaan.
Ludo – Perspectief
…
Dick – Altijd weer terug naar de ervaring
Goddelijke onwetendheid. We spreken er vaak over in de zendo, maar meestal zonder er het adjectief goddelijk aan toe te voegen. En was het niet juist iets waar we van af moeten van die onwetendheid. Het heftigste lijden ontstaat toch immers door onwetendheid? De Boeddha zelf heeft het gezegd. En nog wel bij zijn eerste preek in Sarnath. Kennelijk is de ene onwetendheid de andere niet.
Ryokan – Grote Dwaas (2)
Taigu Ryokan is al een tijd mijn lievelingsdichter. Hij leefde van 1758-1831 en is nog altijd populair in Japan. Ryokan was een boeddhistische zen monnik, maar hij verliet het klooster en leefde een groot deel van zijn leven als kluizenaar. Hij bedelde om eten en woonde in een kleine hut.
Boeddhistische Blik – Temple Food’ met Alain Caron en Emma de Thouars
Temple food wint enorm aan populariteit: het is vegan, lokaal, duurzaam en in lijn met de slow food trend. Tijdens een road trip langs boeddhistische tempels in Zuid-Korea ontdekken Alain Caron en Emma de Thouars dat temple food niet alleen over smaak, geur en textuur gaat, maar ook over je innerlijke gesteldheid, je bewustzijn.
Het jaar 2023 – dag 124 – dodenherdenking
Ik herinner me de herinneringen van mijn moeder aan de dodenherdenking goed.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Ambassadeur van China in Mexico geconfronteerd met protest Tibetaanse vlag van parlementsleden
Afgevaardigde Salvador Caro Cabrera en afgevaardigde Ines Parra Juarez stonden tijdens een gewone zitting van het Mexicaanse Congres op van hun zetels en toonden gedurende ongeveer 20 minuten de Tibetaanse nationale vlag. Ook schreeuwden zij “Free Tibet”-leuzen, aldus het rapport.
Liefde is een deugd
De bloesemtak met bloesem die vrucht draagt, afsterft en in de volgende lente weer opnieuw bloesem draagt, als metafoor voor ons eigen leven met haar wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en gemoedsrust, woede en vrede in het hart, waarin innerlijke groei ons als genade kan toevallen. Breek je een kersenboom open dan vind je geen bloemen, maar de zachte lentewind laat duizenden bloesems bloeien.
Guy – Volharding (P. adhitthana)
De mallemolen van het leven vormt nog steeds je deel. Bouw daarom onverstoorbaar verder aan je vormloze stupa.
Wat is meditatie?
Ja, wat is meditatie eigenlijk? En hoe werkt het precies? Meestal hoor je dan dingen als ‘meditatie is een manier om de geest tot rust te brengen’. Maar dat zegt maar weinig. Neurowetenschapper Ruben Laukkonen formuleerde samen met prof. Heleen Slagter de eerste wetenschappelijk definitie en theorie van ‘deconstructieve meditatie’, waaronder vipassana-meditatie, in de paper From many to (n)one: Meditation and the plasticity of the predictive mind.
Wat is zenboeddhisme?
Alles is van belang, de buigingen, de tempeldiensten, ceremonies, al deze zaken zijn een vorm waarin je spiritualiteit, je inzicht zich kan ontwikkelen. Net zo als je thee in een kopje kunt gieten en nuttigen.
China weet weinig af van zijn buur Bhutan
Tussen 11 en 13 april van dit jaar reisde Kathok Situ Rinpoche, een oudere gereïncarneerde lama uit Wangdue Phodrang in Bhutan, van koninklijke afkomst van moederszijde, naar kloosters in Dzongu en Pakyong in Sikkim en leidde gebeden in nieuw gebouwde chortens.
Voorlichtingsbijeenkomst Postacademische Ambtsopleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger
Tijdens deze voorlichtingsbijeenkomst wordt er nader ingegaan op zowel inhoud, beroepsmogelijkheden als toelatingscriteria van de Postacademische Ambtsopleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger.
Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed
Hemelingen, vissers en lezers van het Boeddhistisch Dagblad zijn naar mijn (on)bescheiden mening één pot nat. Waar het op neerkomt is: kun je je iets waardevollers voorstellen dan het leren kennen van de WET, de onversneden enige eeuwige Waarheid? Kun je ooit iets waardevollers krijgen dan inzicht in hoe je je voor eens en altijd kunt bevrijden van de boeien van het lijden?
Misbruik binnen het boeddhisme: wat is nodig om te helen?
‘Misbruikzaken komen helaas ook in de boeddhistische gemeenschap voor. Het meest recente verhaal komt uit het Vlaamse meditatiecentrum Ehipassiko. Daar leek na een melding van grensoverschrijdend gedrag een helingsproces op gang te komen – dat later stagneerde.’
‘Een poging vanuit de linkerhersenhelft om bewustzijn te begrijpen’
Bij een conceptueel bewustzijn is er bij ons het gevaar dat we daar waarheid aan gaan toekennen, terwijl dat wat waar is enkel is toe te kennen aan wat we met onze rechterhemisfeer waarnemen als ervaring. Voorbeelden genoeg tegenwoordig in de westerse wereld die laten zien wat er gebeurt als het model van de L.H. tot waarheid verheven wordt. Denk aan het toeslagenschandaal.
Guy – Volharding (P. adhitthana)
De mallemolen van het leven vormt nog steeds je deel. Bouw daarom onverstoorbaar verder aan je vormloze stupa. Met vallen en opstaan.
Ludo – nu
…
Ardan – het lijkt op een boeddha
…
De virtuele denkster 419
…
Dick – Confidentie
Het was niet makkelijk om over en weer geduld te betrachten en verwachtingen te relativeren. Van een bergwand afdansen was er niet bij deze keer. Eerder het omgekeerde: tegen een putrand opklimmen.
Geen dood, geen vrees (66) – Het gaat hard
Loslaten van mijn lijden en angsten is in de fase waar ik me nu in bevind een pittige klus, zeker nu sinds een paar weken de pijn regelmatig doorbreekt en alleen met steeds zwaardere opiaten onderdrukt kan worden. Iedere nacht en ochtend is er de angst om weer met nog meer pijn wakker te worden. Hoe goed ik ook probeer me te concentreren op mijn ademen, welke (begeleide) meditatie ik ook doe, ik loop net aldoor achter de pijn aan.