De documentaire van de Boeddhistische Blik: Wij de dingen, gaat over de relatie tussen mensen en dagelijkse dingen. Dingen worden vaak beschouwd als eigen bezit, maar is het niet meer dan dat? Inleven in andere mensen is niet zo moeilijk maar hoe zit dat het met inleven in spullen uit je dagelijkse omgeving?
Boeddhisme
Gemene genen
Wij mensen zijn pas vrij kort van ons nomadische bestaan overgeschakeld naar een sedentair en zelfs nog recenter naar een stedelijk bestaan. Volgens Vlerick staan onze genen nog in de nomadische stand. Het gevolg is dat we eigenlijk niet geschikt zijn voor het leven dat we leiden en dat we er daarom aan lijden. Boekbespreking.
Thais Songkran-festival met openbare watergevechten
Thailand viert op dit moment Songkran festiviteiten, die het traditionele nieuwjaar van het land markeren, waarbij miljoenen mensen deelnemen aan het grootste watergevecht ter wereld.
Guy – dhammazaadjes – We are awakening…
Vier jaar geleden pelgrimeerde ik gedurende zes weken met een kleine internationale groep gevorderde vipassana-yogi’s in Majjhimadesa—het Middenland waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en tenslotte het parinibbana bereikte.
VrijdagZindag – Keuzesamenleving
In vrij korte tijd zijn in onze samenleving de keuzemogelijkheden verruimd. De hele dag door spelen we met mogelijkheden. In de supermarkt vinden we voor elk artikel tig varianten. Gaan we uit eten, dan is de keuze van type restaurant en menu onbeperkt. Bij verkiezingen willen zo’n twintig partijen onze stem. Eindexamenscholieren lassen een tussenjaar in omdat ze nog niet weten welke van de vele opleidingen ze willen volgen.
Boeddhistische leraar Arjia rinpoche licht Japanse wetgevers in over wreedheden China in Tibet
Rinpoche onthulde hoe China Tibet binnenviel en kloosters en religieuze artefacten vernietigde en hoe monniken, waaronder hijzelf, gedwongen werden zich uit te kleden en religieus onderwijs werd ontzegd. Hij vertelde verder hoe de 11e Panchen Lama, erkend door de Dalai Lama, werd ontvoerd en hoe een valse Panchen Lama werd geïnstalleerd met dubieuze middelen. De leraar vertelde dat hij een hoge religieuze positie in Tibet kreeg, alleen om gecontroleerd en gebruikt te worden door het communistische leiderschap.
Taigu – Geloofstaal en literatuur
Wordt het ware leven niet gekenmerkt door een vlammend pathos waarin tegengestelde gemoedstoestanden zich tezelfdertijd laten gelden? De Romeinse dichter Catullus uit de eerste eeuw vóór Christus, drukte zich in enkele beknopte dichtregels zo uit: “Odi et amo. Quare it faciam requiris. Nescio, sed fieri sentio et excurcior.” In vertaling: “Ik haat en voel lief. Waarom, wil je misschien vragen, doe ik dit? Ik weet het niet, maar ik voel het gebeuren en het verscheurt mij.”
Verlichting een mysterieuze toestand?
Dat wat universeel is – bewustzijn – moet ook als zodanig begrepen worden. Alleen een universele visie kan het levensgevaarlijke sektarische denken in alle delen van de wereld transformeren in gezond verstand visies, en geestelijk volwassen visies. Door inzicht te krijgen in bewustzijn als zodanig, ontwikkelen we spontaan een universele visie op het leven en op de werkelijkheid als geheel. Met andere woorden: we worden geestelijk gezond en ook geestelijk volwassen. Daarom zeg ik graag: inzicht is alles. Tekst Frans Langenkamp.
Eerbetoon lama Lobzang tijdens IGNCA herdenking
Zijn leven en werk belichamen volgens sprekers de hoogste principes van de dhamma, daarnaast illustreerden zijn leiderschapsposities in nationale en internationale organisaties zijn toewijding aan het verspreiden van de boeddhistische filosofie en het bevorderen van wereldwijde harmonie. Ven lama Lobzang-Lamaji, zoals hij liefkozend genoemd werd, bekleedde verschillende constitutionele, statutaire en non-profit posities op nationaal en internationaal niveau.
Guy – dharmazaadjes – Spirituele uitdaging
In deze dualistische wereld gaat mijn vrijheid ten koste van anderen. De grond die ik inneem, ontneem ik een ander. De kleding en het voedsel dat ik tot me neem, onthoud ik anderen. En mijn welvaren of rijkdom is geen objectiviteit. Zij gaan ten koste van de arbeid van anderen, van dieren, van de natuur en de aarde.
Sloten met witte zwanen
Spirituele goeroes kennen de groeimarkt van het geluk. Daarom bedelven ze ons onder zelfhulpboekjes. Denk aan Eckhart Tolle, of een heel leger aan Aziatische swami’s die meedogenloos de leegte van het rijke westerse bestaan blootleggen.
Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?
De Boeddha heeft zich altijd tegen het Brahmanisme afgezet, net omdat er té veel (commercieel) ceremonieel was en té weinig interesse in het welzijn van de mensen door vele Brahmanen; welnu het boeddhisme is stilaan in hetzelfde bedje ziek.
Dansen met je Ego 7 – Van verwachtingen naar teleurstellingen
Verwachtingen kun je vergelijken met het maken van een berg zand door een kuil te graven. Hoe hoger de berg, hoe dieper de kuil.
Boeken – Adem eens blauw
In deze tijden is er een noodzaak aan dichters die hun woorden bezield kunnen laten zijn door een onzichtbare, onbevattelijke werkelijkheid; een werkelijkheid die ons niettemin niet vreemd is en die voelbaar gemaakt kan worden door liefde. Een dichter zou een leerling van de liefde moeten zijn, ongeacht welke religieuze traditie hem of haar beïnvloedt, want een traditie loopt altijd het risico te verstenen.
Het jaar 2024 – dag 99 – mooiwasdietijd
‘Alles is geregeld, u kunt doodgaan.’
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Zitten in verbondenheid – Ieder moment opnieuw geboren
Dukkha en anicca zijn feitelijke constateringen over de werkelijkheid zoals die is. We weten dat het leven onbestendig is, het zit vol onverwachte gebeurtenissen, iedere dag opnieuw in het groot en in het klein. We snakken naar vrede maar leven met oorlogen. Zoals het buitensporige geweld in Gaza en de Palestijnse gebieden. Zoals de oorlog in Oekraïne en ‘stalinisering’ van Rusland, gelegitimeerd door de patriarch van de Russisch orthodoxe kerk, waar mensen die een gevaar voor het systeem vormen op brute wijze worden uitgeschakeld.
‘Dalai Lama meest geschikte ontvanger heilige Boeddha-relikwieën’
De Tibetaanse spirituele leider Dalai Lama heeft meer bereikt voor het boeddhisme dan wie dan ook in de geschiedenis en daarom is hij de meest geschikte persoon om de heilige Kapilavastu relieken van de historische Boeddha te ontvangen volgens de Sri Lankaanse boeddhistische monnik Waskaduwe Mahindawansa Mahanayake Thero.
Free Tibet – meer eisen van onze regering inzake Tibet
Zolang vreedzame demonstranten in de gevangenis zitten, moeten we hun vrijlating eisen en oproepen tot een onderzoek naar wat er gebeurt in Dege County, waar de bouw van een enorme stuwdam nabijgelegen dorpen en zes boeddhistische kloosters dreigt te vernietigen, evenals de plaatselijke ecologie.
Filosofie voor de zwijnen
Het boek “Filosofie voor de zwijnen” van Klaas Rozemond is een reistocht door de westerse filosofie op zoek naar het antwoord op de vraag wie het gelukkigste is: de hooggeleerde filosoof of het varken.
Guy – dhammazaadjes – Vastheid
Er bestaat geen vastheid. Geen stabiliteit. Geen zelf. Het hele universum is in voortdurende beweging. Van de grootste interplanetaire ecliptica. Tot in het kleinste onderdeeltje. Dit is de natuurwet. Het Proces. Dhamma.
Centrum Karma Deleg Chö Phel Ling – Sherab overleden
De goede dharma- en mensenvriend Sherab is op 3 april jongstleden overleden. Wereldwijd zijn er gebeden en ceremonies gedaan voor hem . Hij is/was een bijzonder mens die altijd het beste wenste voor iedereen en in de voetsporen van zijn leraar Chödje Lama Gawang Rinpoche liep/heeft gelopen. Hij zal zeker gemist worden door een hoop mensen en ook als gastheer op het centrum Karma Deleg Chö Phel Ling in Hantum.
B’eter: Taboulé-recept uit Canada
Afgelopen maandag 1 april was het Earth Overshoot Day in Nederland, de dag waarop wij, als alle wereldburgers zo zouden leven als Nederlanders, evenveel grondstoffen hadden opgebruikt als de Aarde in een jaar kan produceren. Als iedereen zo zou leven als wij, zouden we vier Aardes nodig hebben.
Hoe herken je een echte boeddhist?
Een echte boeddhist snapt niets van zichzelf. Daarom lacht hij nogal vaak, soms wat ongepast, maar toch vooral met zichzelf. Hij weet dat hij dom is maar vindt dat niet erg. Het is geen schande om dom te zijn. Een echte boeddhist trapt ook niet in de val stiekem te vinden dat het juist slim is te weten dat je dom bent. Integendeel, hij probeert dan juist nog dommer te worden, nog minder te weten. En als dat niet lukt, zal hij proberen niet te praten over wat hij wel weet.
VrijdagZindag -De christelijke Reli-driehoek
Na aanvankelijke tegenwerking brengt de Jezus-beweging het in de eerste eeuwen na het optreden van de stichter tot staatsgodsdienst. Het vermoedelijke geboortejaar van de profeet wordt zelfs het begin van de officiële jaartelling. Door de adoptie door de staat krijgt het sociale hoekpunt van de Reli-driehoek een geheel nieuwe invulling. De beweging verandert in de institutie kerk, met de staat als machtskader en als garantie voor voortbestaan en uitbreiding. De verbeelding laat zich uitdagen door deze ingrijpende verandering, want de band met de staat moet gerechtvaardigd worden.






















