Niet alleen de Himalayagiganten dekken ons elk moment toe met hun heiligheid. Ze waken over ons. We hebben daar geen erg in. Zij ook niet. Wat voel ik als ik dat voel?
Boeddhisme
Sogenji desu: SANZEN 2
Het eerste wat ik van de Roshi leerde was ‘niet denken’. Dat is overigens iets anders dan ‘geen gedachten hebben’. Zoals ons hart gemaakt is om voortdurend bloed in ons lijf rond te pompen, zo zijn onze hersenen gemaakt om voortdurend gedachten te produceren.
Geen dood, geen vrees (44) – Zo hoeft het niet meer
Tijdens de pittige koorts die ik door corona had, voelde ik me zo ziek en slap dat de gedachte om zo aan mijn einde te komen me even beet had. Dit was niet zoals ik het gepland had.
Het jaar 2022 – dag 279 – herkennen
Leegte.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De kleine vrijheid
Vrijheid is aan het veranderen.
Langzamerhand wordt de ruimte kleiner, mijn leven kleiner. En – paradox! – mijn vrijheid steeds groter.
Sogenji desu: SANZEN
Bertjan Oosterbeek verbleef een jaar lang in een Japans klooster. ‘Wat dus het eerste was dat ik leerde van sanzen? Buigen natuurlijk!’
Jan Willis in Nederland – Gender, Identity and Spirituality -2
Jan Willis – is professor emerita Religie aan Wesleyan University. Zij was een van de eerste studenten van Lama Yeshe, de stichter van de FPMT. Ze heeft veertig jaar ervaring als wetenschapper, leraar en beoefenaar en persoonlijke, doorleefde ervaring met het kiezen van het pad van de dharma wanneer men geconfronteerd wordt met racisme en seksisme.
Boeddhistische doeners en denkers, de serie (60)
Wat ik daar heb geleerd is mijn eigen oordelen te zien over mezelf en over anderen. Hoe moeilijk het is om los te laten. Om jezelf te blijven in een groep en daar genoegen mee te nemen en zelfs van te kunnen genieten met heel veel vallen en ook weer opstaan.
‘Dat felle, het echt geëngageerd zijn, is wel een beetje geschiedenis voor mij’
Met een aantal dingen in de theravada, zoals wedergeboorte, heb ik moeite. Moet ik daar nou in geloven? Nog niet zo heel lang geleden, na lange gesprekken met boeddhistische vrienden, en het lezen van boeken en deelnemen aan retraites van Steven Bachelor, zei ik: nou laten we het maar helder hebben, daar geloof ik gewoon niet in.
Sogenji desu: OSESSHIN
Zodra ik dát in mezelf hoorde, kwamen – alsof er in mijn hoofd van twintig radio’s tegelijk de volumeknop omhoog gedraaid werd – al mijn gedachten weer terug. Opeens was ‘ik’ er weer. Of was het omgekeerd en was ‘ik’ weer weg?
51e UNHRC: China probeert zich te bemoeien met reïncarnatie Dalai Lama
Tien deskundigen en geleerden van verwante studies hielden naar verluidt tijdens het evenement toespraken vanaf een offline locatie in het China Tibetology Research Center in Peking, waarbij zij ‘de ontwikkeling van Levende Boeddha’s in het Tibetaans boeddhisme, de religieuze rituelen en historische gebruiken van de reïncarnatie, en de praktijk van de sinisering van het Tibetaans boeddhisme’ demonstreerden.
Sogenji desu: KUYO
En hoeveel ui we ook aten – uiensoep, uientaart, gevulde ui, door de pasta, over de aardappels met kaas – het was niet te voorkomen dat we uiteindelijk toch nog met zo’n vijfentwintig dozen half vergane uien bleven zitten.
Guy – Omarm vergankelijkheid, onvrede en zelfloosheid
Telkens we ons verzetten tegen verandering en vergankelijkheid (P. anicca) roepen we lijden (P. dukkha) op. Als mens zijn we geconditioneerd in het amechtig grijpen naar zekerheid, naar vastigheid, naar stabiliteit. Ad absurdum. We dromen ons zelfs een wedergeboorte. Of een eeuwige ziel.
‘Magische momenten’
Voor mij was de afgelopen maand buitengewoon leerzaam, en toch toen de foto van de sterrennevel door de bus viel werd het bittere werkelijkheid. Twee oprechte mensen die ruim twintig jaar boeddhistische lessen hadden gegeven zijn er niet meer.
Sayadaw: De Tatmadaw vernietigt het boeddhisme in Myanmar
Toen ze binnenkwamen en het terrein van het klooster binnenvielen droegen ze (de militairen) schoenen, wat zeer respectloos en ongebruikelijk is op het terrein van het klooster. Erger nog, ze leken zwaar onder invloed van drugs, want hun ogen waren wazig en rood.
Conferentie Bhutan – inzichten Vajrayana-boeddhisme zijn tijdloos relevant
Aan de conferentie nemen ongeveer 400 deelnemers deel, onder wie 250 buitenlanders die 26 landen vertegenwoordigen. In een persbericht van het CBS staat dat de moderniteit van het boeddhisme een andere manier is om te zeggen dat de meeste inzichten in het boeddhisme kunnen worden onderzocht als zijnde tijdloos relevant of om te zeggen dat het niet verouderd is.
Dalai Lama – driedaags onderricht voor Taiwanese boeddhistische volgelingen in Dharamsala
Mensen uit de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten van Amerika, Mexico en Canada, zijn in Dharamsala aanwezig. Deze bijeenkomst is echter speciaal voor Taiwanezen.
Sogenji desu – Koban
Ik begreep meteen dat ik me weer eens enorm had zitten aanstellen. Voor niks, want er was niks of niemand om de schuld te kunnen geven. Alles wat ik hier deed was enkel en alleen mijn eigen verantwoordelijkheid.
Leven in Thailand – gezegend
Hoewel we dat eigenlijk niet willen, krijgen we toch altijd een speciale positie bij dat soort boeddhistische ceremonies. Wij vinden al die andere mensen veel belangrijker dan onszelf, maar al die andere mensen, inclusief de monniken, vinden het geweldig dat er farang, buitenlanders, bij zijn.
Het jaar 2022 – dag 275 – slagveld
Een slagveld zonder standbeeld.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Omgaan met de (eigen) dood
Zo komt de Boeddha in de Pali-Canon, als hij met nabestaanden praat, soms schijnbaar hard en gevoelloos over. De Verhevene was geen mooiprater en troostte niet met holle woorden, maar met de waarheid, hoe onbarmhartig die ook mocht klinken. Het overlijden greep hij aan als middel om vergankelijkheid, verandering en – als dit door de betrokkene niet beseft werd – het daaruit voorvloeiende, door gehechtheid ontstane, lijden te verduidelijken.
Amerikaanse neergestorte skiër krijgt traditionele Nepalese begrafenis
Boeddhistische monniken staken de brandstapel aan terwijl ze muziekinstrumenten bespeelden en gebeden zongen, terwijl rouwenden wierook aanstaken.
Sogenji desu – megane-ya
Alleen de mensen met een zogenaamde job hadden in Sogenji een eigen kamertje. Vooral omdat je met zo’n job best druk was. Bertjan Oosterbeek over zijn verblijf in het Japanse klooster Sogenji.
Taigu – Verwacht niets groots van boeddhisme
Veel boeddhisten (de goede natuurlijk niet te na gesproken) lijken geen haar beter dan andere mensen. Boeddhisme is goed in het kleine, maar onvermogend in het grote.