• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Mindfulness is niet: ‘naar binnen kijken’

Mindfulness is niet: ‘naar binnen kijken’

21 april 2017 door Edel Maex

In mindfulness neem je bewust tijd voor jezelf. Dat betekent niet dat je in die tijd alleen maar met jezelf bezig bent.

We brengen onze aandacht bij wat zich nu voordoet in de zintuiglijke werkelijkheid. Onze geest beschouwen we daarbij als het zintuig waarmee we onze gedachten en gevoelens waarnemen.

We leven niet op een eiland. Ons lichaam, onze geest, onze andere zintuigen brengen ons in contact met de werkelijkheid. Van die werkelijkheid maken we uiteraard zelf deel uit, maar ze omvat veel meer dan dat.

Mindfulness is niet kijken naar binnen of kijken naar buiten kijken. Het is kijken. Het verbindt ons met alles wat zich nu aandient.

We leven ook niet alleen. Daarom is ook communicatie een belangrijk thema in mindfulness. De kwaliteit van aandacht die we oefenen is even goed van toepassing in relatie tot anderen.

 

Deze tekst maakt deel uit van een serie over wat mindfulness niet is. Alle afleveringen van deze serie.

 

Omslagfoto: Mindfulness Arrêt sur_image by Erik Pevermagie CC SA 04 door onlysilence.

 

Categorie: Edel Maex, Mindfulness Tags: mindfulness is niet

Lees ook:

  1. Mindfulness is niet: ‘even ontspannen’
  2. Mindfulness is niet: ‘stoppen met denken’
  3. Mindfulness is niet: ‘rustig ademen’
  4. Mindfulness is niet: ‘loslaten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    21 april 2017 om 19:38

    Het beeld van William James, grondlegger van de Amerikaanse psychologie, dat mensen als eilandjes in de oceaan zijn past bij mindfulness. Mindfulness kijkt naar naar het eigen eilandtje en andere eilandjes en probeert een bepaalde kwaliteit in het zien te conditioneren. Maar Wiliam James zei ook dat kwaliteit van relaties bepaald worden door te zien dat al die eilandjes verbonden zijn via de oceaanbodem. Zonder dat zien geen goed gedrag of relaties. Het beeld in mindfulness is nogal oppervlakkig, primitief en oppertunistisch.

  2. Cornelis Heijkant zegt

    22 april 2017 om 21:57

    Mindfulness is aandachtig leven. Het heeft niks met “jezelf” te maken. Je hebt aandacht voor al wat zich in je directe nabijheid, zowel innerlijk als uiterlijk, en in je bewuste zijn voordoet. Dat kan het eten van een appel of het drinken van een kopje koffie zijn, het kijken naar spelende kinderen, het observeren van je gedachten en gevoelens tijdens een wandeling of het aandachtig en open – zonder commentaar te leveren – luisteren naar een ander mens die je een persoonlijk probleem voorlegt.

    Wezenlijk bij mindfulness is niet “tijd hebben”, maar “de tijd nemen” voor het een of ander. Dat laatste zijn we helaas kwijtgeraakt door een samenleving, die sedert de industrialisatie de mens een steeds rapper levenstempo opdringt. Mindfulness is niets nieuws onder de zon. Het was er altijd al, en is nog steeds beschikbaar voor wie op de pauze-knop van zijn huidige jachtige robot-bestaan durft drukken en het automatische doel-denken even laat voor wat het is: een algemeen geaccepteerde vorm van krankzinnigheid (een woord ook gebruikt in dit verband door Osho, Eckhart Tolle).

    Wil je zien hoe gek we zijn geworden tel dan eens voor de grap het aantal beeldwisselingen per minuut tijdens een televisie-reclamespot. Dit heeft niets meer met communicatie op een menselijk niveau te maken, maar alles met massa-hypnose.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    23 april 2017 om 10:15

    Natuurlijk heeft Mindfulness
    wél te maken met met “jezelf”.
    Het is immers kijken naar..
    Je kijkt (dus oa.)naar jezelf.
    De vraag is: wie kijkt?
    Wie is die Je die naar “je kijkt?
    Dat beeld van van Kay, William James;
    Die oceaanbodem.
    We zijn de bodem én het eiland.
    De bodem kijkt naar zichzelf.
    De bodem is altijd zichzelf.
    Misschien ga ik nu te ver.
    Met groet.

    • Kay zegt

      23 april 2017 om 10:59

      Piet, Mindfulness is kijken naar het eilandje, een gematigd focussen, vorm van concentratie, of het nu op ademen, emoties gedachten of andere activiteit is. Activiteit is aan de oppervlakte van jezelf, mindfulness is gematigd actief focussen, niets lijkt erop dat er een dieper zelf gewaarzijn is betrokken in mindfulness.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    24 april 2017 om 09:15

    Kay, je bent alles. Je bent de bodem en het eiland.
    Er is “kijken”.
    Het denken stelt de vraag: wie kijkt?
    Wanneer we het begrip Mindfulness nu vervangen door “kijken” dan zijn we eruit. Er is “kijken”.
    Je zegt feitelijk dat mindfulness niet meer is dan kijken naar alles wat zich aandient.
    Alles echter wijst erop dat ‘een dieper zelf gewaarzijn’ is betrokken in Mindfulness.
    Je bent het immers.
    Voor mezelf wil ik het omschrijven als “één ZIJN”. (Bodem en eiland) Hierin kan je ogenschijnlijk twee werelden onderscheiden: de wereld van het denken en de wereld van het niet-denken. Dat is alles…beter kan ik het niet zeggen.
    Met groet.

    • Kay zegt

      24 april 2017 om 11:15

      Piet, ik baseer mij op feiten (wetenschappelijke). Verschillende methoden hebben verschillende effecten. Mindfulness laat bepaalde effecten in het emotiegebied van de hersenen zien. Dus een beperkt gedeelte van de hersenen is actief. Piet je komt met claim en vooronderstellingen zoals zo vaak in het mindfulness wereldje.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.