• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Spiegeltje – over gedachten en  gehechtheid 

Spiegeltje – over gedachten en  gehechtheid 

28 maart 2021 door Henk van Kalken

Gehechtheid. Iets wat vastzit aan wat anders. Het éne aan het andere. In geestelijke zin in de vorm van een opvatting of een overtuiging dat je datgene wat je hebt, om welke reden dan ook, moet behouden, uitbouwen, verbeteren.
Mensen zijn hechters. Niet alleen, zoals gezegd, aan materie of aan andere mensen en overige levende wezens. Mensen zijn ook gehecht aan (hun) geschiedenis. Het verleden. Iets wat ooit, langer of korter geleden gebeurd is en wat nog steeds invloed uitoefent op denken en doen in het heden. Niet in de meest zuivere vorm van de directe ervaring, maar de verwrongen, gekleurde, deels weggelaten herinnering aan wat ooit gebeurde.
In een spiegel kijken dwingt tot eerlijkheid. Dus zal ik hier opnieuw proberen dat te zijn, hoewel ik me ervan bewust ben dat de regisseur van mijn herinneringen gebeurtenissen representeert die voorzien zijn van vervormingen, gladstrijkingen, veralgemeniseringen en verruwingen.
Een deel van mijn kindertijd bracht ik in kindertehuizen door. Daar gebeurde naast goeds, veel wat ik als niet goed ervaren heb. Toch ben ik erin geslaagd om mezelf te bevrijden van al die herinneringen plus aanhangende gedachtereeksen.
Ik weet natuurlijk nog wel wat er ongeveer gebeurd is, maar het achtervolgt me niet langer in (dag)dromen of fantasieën.  De bevrijdingsleer van boeddhisme en dzogchen heeft me daar bij geholpen. De tweebenige demonen van ‘toen’ zijn waarschijnlijk dood of in een eindfase van hun bestaan terechtgekomen. De grootste bevrijding die ik heb ervaren was de bevrijding van haat en woede. Er is namelijk niets meer om te haten of woedend op te zijn. Er ligt een mist van meer dan zestig jaar tussen en het inzicht dat het niet die demonen zijn die mij pijnlijke herinneringen en gevoelens bezorgen, maar mijn eigen breinactiviteit.
Het is niet zo dat ik ook liefde voor deze symbolische demonen opbreng, maar eerder een neutraal gevoel. Het heeft geen bijzondere betekenis meer.

Veel menselijke herinneringen komen wel in de buurt van wat er ooit werkelijk gebeurd is. Waarom werkt dat dan toch zo door in het bewustzijn en halen de meeste mensen niet gewoon de schouders op en zeggen: ‘Kom, het verleden is er niet meer. Het bestaat niet en is verdampt in tijd en ruimte. Ik heb er al eens om en door geleden (of ervan genoten), waarom zou ik in de geest proberen om iets te herhalen wat niet te herhalen valt?

Om zich vast te klampen aan verontwaardiging (dat had nooit mogen gebeuren)? Of om nog eens te proberen zich in het genot van een eufore ervaring onder te dompelen, wat natuurlijk even nutteloos als llusoir is. Soms, ontspannen zittend of liggend in stoel, bed of tuin mijmer ik ook nog wel eens om wat ooit was maar niet meer bestaat. Waarom laat ik al die gedachten in me rondgaan en geniet ik daarvan, of huiver ik vanwege herinneringen die niet meer dan een vage afspiegeling van de werkelijke gebeurtenis zijn? Je kunt heftige emoties ervaren bij die herinneringen, maar hoe werkelijk is dat alles?
Dus probeer ik te zijn in het moment, bewust aanwezig te zijn in alle observaties. De bijbehorende gevoelens niet volgen maar observeren. De teleurstelling ligt in een hinderlaag. Datgene wat in mijn brein de herinneringen verzorgt is ook een geboren afleider. Ik blijf haken aan een herinnering en voel deze ergens in het midden van het lichaam resoneren. Soms stokt de adem, alsof ik daarmee de herinnering vast wil houden. Vervolgens voel ik me enigszins mislukt, omdat ik me heb laten afleiden door die herinnering. Beoefenaren van een non-duale bevrijdingsleer weten dat het geen probleem is. Gewoon doorademen en opnieuw terugkeren naar de aandacht voor het moment. Het klinkt zo eenvoudig.

Niet-denken is niet aan de orde, omdat het brein altijd door blijft gaan met onafgebroken gedachten te produceren. Onzinnige, zinnige, leuke, minder leuke of zelfs deprimerende gedachten. Maar: soms slaag ik erin om dat eindeloze neuronale gezoek gade te slaan. In die staat hecht ik aan niets, positief of negatief.

Gedachten. Soms klinken ze als het onafgebroken gemurmel van een niet al te snel stromende beek. Soms als een woeste waterval. Soms voelen ze als elektrische impulsen (wat het trouwens ook zijn) die luid en knetterend in mijn hoofd voortrazen. Of een gedachten-explosie. Beelden, geluiden, herinneringen, associatiereeksen, gevolgd door analyses en oordelen.
Een zeer volkse buurvrouw waar ik vroeger wel eens een praatje mee maakte, was Spinozist en het was niet altijd eenvoudig voor mij, puber die ik was, om haar filosofische uitspraken te begrijpen. Deze (of hij van Spinoza was vermeldt dit verhaal niet) is blijven hangen: ‘Jonge, neem dit nou van mijn an. Gedachten: je ken niet met en niet zonder ze leven.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk, Henk van Kalken, Misbruik Tags: gedachten, gehechtheid, loslaten, verleden

Lees ook:

  1. Dzogchen, dualiteiten en conditioneringen
  2. ‘De herkenning is een feest. Zoals bij de bloem die de Boeddha omhoog hield op de Gierenberg’
  3. Het jaar 2017 – de honderdeneenendertigste dag – Feyenoord 3
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    28 maart 2021 om 17:01

    Ik ben zeer gehecht aan mijn geliefde en weet dat ik haar niet ‘heb’ en ooit moet laten gaan.

    Ik ben zeer gehecht aan mijn zonen, schoondochters, kleinkinderen, vrienden, buren. Ik ‘heb’ ze niet en weet dat ik ze ooit moet laten gaan.

    Ik ben zeer gehecht aan heilzame gedachten. Ik weet ik ‘heb’ ze niet en zal ze steeds moeten laten gaan.

    Ik ben zeer gehecht aan dit leven en weet ik ‘heb’ het niet en zal het ooit moeten laten gaan.

  2. Joost zegt

    29 maart 2021 om 08:49

    Bedankt Henk en ook Wouter, Ik lees het BD om 7 uur in de ochtend na het ontbijt. Deze gedachteles is weer een prima start van de dag.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    29 maart 2021 om 10:10

    Henk, heb je je oren niet teveel naar de buurvrouw laten hangen?
    Je kan wel leven zonder te denken.
    Hersenen zullen gelukkig zeker actief blijven en desondanks op een gegeven moment stoppen met het produceren van gedachten. Ik kan me niet voorstellen dat je dit zelf niet meegemaakt hebt.
    Wanneer je inzicht heb gekregen in dat hele proces van denken, houdt het echt een keer op en is het stil.
    “Jonge, neem dit maar van mij aan…je gaat ‘t nog’s meemaakte.”

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma
    • Tussen Atman en Brahman vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens