• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

25 juli 2015 door de redactie

Het gerenommeerde Mahasi meditatiecentrum in Birma biedt volgens de aan dit centrum verbonden Alan Clements voor het eerst in de geschiedenis van het bestaan van het centrum westerse yogi’s, leraren, beginnende en ervaren mediteerders de gelegenheid deel te nemen aan twee zogenoemde wijsheid- en mindful retraites. Ze vinden volgend jaar januari en februari plaats in Birma.

De volgens de organisatoren zeldzame retraites worden aangeboden door het Mahasi Sasana centrum in Yangon (MSY), en de Boeddha Sasana Foundation in de Verenigde Staten/Canada (BSF), en zijn specifiek bedoeld voor westerlingen die geïnteresseerd zijn in de opleiding in de technieken van inzichtmeditatie in een centrum dat een wereldwijde reputatie heeft op dat gebied.

Al bijna zeventig jaar onderhoudt het centrum een continue 24-uurs meditatie voor maar liefst 500 yogi’s tegelijk. Deze meditatiepraktijk en opleiding hebben invloed op het leven van miljoenen mediteerders, zowel in Birma (Myanmar) en anderen die wereldwijd oefenen in de traditie van Mahasi Sayadaw. De technieken zijn aangepast aan een verscheidenheid van denkbeelden in het westen – medische, educatieve, correctionele, psychotherapeutische, zakelijke, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling, naast de geïntegreerde aanpak van boeddhistische filosofie en verlichting. In Zuid- en Zuidoost-Azië, heeft de Mahasi-methode van inzichtmeditatie het gezicht van de boeddhistische praktijk sterk beïnvloed.

Sinds 1962 is het Mahasi Center afgesloten van de wereld, slechts in zeldzame omstandigheden kan een handvol beoefenaars er terecht. Door de democratische ontwikkeling in Birma is het centrum gereed om ook buitenlanders te ontvangen die belangstelling hebben in, wat wordt genoemd, de technieken van de systematische mindfulness van boeddhistische inzichtmeditatie, die op dit moment de wereld lijkt te overspoelen. Geworteld in een lange monastieke en geïntegreerde ethische traditie, wetenschappelijke benadering en meditatie, gebaseerd op een pedagogische benadering en resultaten. De retraites van volgend jaar markeren volgens de organisatoren het begin van een nieuw tijdperk in boeddhistische opleiding en praktijk.

De retraites bieden praktische inzichten in het hart van boeddhistische inzichtmeditatie en de emancipatorisch leer van de Boeddha. Ze zullen worden geleid door het de abt van het centrum, de eerwaarde Sayadaw U Jatila en andere leraren van de op  de Mahasi Sasana gebaseerde methode. Onder wie Alan Clements, voormalige monnik, dr. Ingrid Jordt, voormalig non, en dr. Jeannine Davies, lange tijd beoefenaar in de Mahasi traditie.

Altijd al open voor westerlingen

Vipassanaleraar Dingeman Boot zegt in een reactie dat het onjuist is dat het centrum nu voor het eerst in de geschiedenis westerse yogi’s, leraren, beginnende en ervaren mediteerders de gelegenheid biedt deel te nemen aan twee zogenoemde wijsheid- en mindful retraites.

Dingeman Boot
Dingeman Boot

Dingeman Boot: ‘Naar mijn mening is die gelegenheid er altijd al geweest. Zelf ben ik in dat centrum geweest van november 1989 tot maart 1991 (met een onderbreking van drie maanden) om er Vipassana meditatie te beoefenen. Mijn leraar was de in het artikel genoemde Sayadaw U Jatila, die in de jaren 90 ook een keer in Nederland is geweest. In het artikel staat dat het Mahasi Center sinds 1962 afgesloten van de wereld is en dat in slechts zeldzame omstandigheden beoefenaars er terecht kunnen. Dat is dus onjuist; toen ik er was kon iedereen er terecht en als westerling was je zeer welkom. Voor zover ik weet is dat altijd zo geweest.’

‘Na mijn vertrek 1991 ben ik verschillende keren voor telkens ca 2 maanden terug geweest in Birma, maar was dan in andere meditatiecentra omdat ik meende daar een betere begeleiding te kunnen krijgen. Ik ben daarna wel enkele keren op bezoek geweest in het Mahasi-centrum. Toen ik er ca. veertien geleden was smeekte men mij bijna om er te komen mediteren. Ongeveer tien jaar geleden viel het mij op dat alles (gebouwen en bestrating) er vrij verwaarloosd uitzag. De laatste keer dat ik het centrum bezocht was in februari 2013. Het viel mij toen op dat alles er totaal anders uitzag. Kennelijk was er een heel andere wind gaan waaien en was het weer goed verzorgd. Ik heb toen ook met enkele westerlingen gesproken die daar Vipassana meditatie beoefenden en zij waren zeer te spreken over het verblijf en de begeleiding.’

Sedert 1949

Het Mahasi-centrum bestaat sedert ca. 1949, toen de toenmalige premier van Birma U Nu Mahasi Sayadaw uitnodigde de leiding op zich te nemen van dit centrum. Mahasi Sayadaw is begonnen om naast monniken ook leken uit te nodigen om daar te komen mediteren. Vanuit dit centrum zijn geleidelijk andere meditatiecentra gevestigd over heel Birma, die aanvankelijk onder supervisie bleven van het Mahasi centrum.

Om in Birma voor langere tijd te kunnen mediteren heb je een meditatievisum nodig, deze is tot drie maanden geldig, in plaats van een toeristenvisum dat drie weken geldig is. Voor het aanvragen van een meditatievisum bij de Birmese ambassade in Brussel heb je een uitnodiging (sponsorletter) nodig van het centrum waar je gaat mediteren.

‘Tot slot kan ik vermelden dat je geen verblijfskosten hoeft te betalen, maar dat alles plaats vindt op basis van dana (vrijgevigheid),’ zegt Dingeman Boot.

Bron Alan Clements.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Theravada, Vipassana Tags: Alan Clements, Birma, Dingeman Boot, inzicht, Mahasi, meditatie, meditatiecentrum, Myanmar, opleiding, westerlingen

Lees ook:

  1. Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  2. Vipassana volgens S.N. Goenka – waar of vals?
  3. Boeddhistische monnik schenkt 10.000 dollar aan noodfonds paus Franciscus
  4. India financiert restauratie van pagodes in Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.