• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » De boeddhist en de moordenaar

De boeddhist en de moordenaar

12 juli 2015 door Joop Ha Hoek

Deze week heb ik op een broeierige avond twee los van elkaar opererende – maar mogelijk wel familie van elkaar zijnde, muggen doodgeslagen. Ik zat in mijn schapenleren stoel, door mij Schaap genoemd, toen een mug mij in het schemerdonker naderde. Ik was helder van geest, en toch weer niet, verwenste het liefdevolle boeddhisme dat mij altijd maar terugfloot en sloeg de mug met één klap dood. En een uur later weer één. Met genoegen keek ik naar het lijfje zonder vleugels, pootjes en wat een mug nog meer heeft om mug te zijn.

Tot zo ver de feiten. U moet weten dat ik bijna nooit gestoken word door muggen. Ze naderen mij wel, zoemen mij om de kop, landen soms op een lichaamsdeel maar steken- ho maar. Waarschijnlijk is mijn bloed niet lekker genoeg of herkennen ze mij als een volger van het boeddhistisch pad die ze niet in verwarring mogen brengen. Die avond zoemden er nog meer muggen en kleine vliegjes de redactieruimte binnen, maar kwamen er geen slaande gevoelens bij me op. Ik trok wel een lange neus tegen de Boeddha, eindelijk effe bevrijd van het achtvoudige pad, die kwelling. Twee muggen dood. Nou, wat! De Boeddha kon ook wel een mep verwachten. Met zijn remmende, corrigerende leer. Klote muggen. Ze vroegen erom.

Twee dagen later was ik een geestelijk wrak, en als ik zeg wrak, moet dat heel serieus genomen worden. Ik besefte dat ik geen gierzwaluw was die in de omgeving van het Amsterdamse Artis honderden muggetjes en insecten per dag in vogelvlucht verorbert om in leven te blijven. Ik besefte donders goed dat ik als mens- en ik heb het niet eens over mijn rol als volger van de dhamma, de keus heb om geen muggen dood te meppen. Een vriendin, die ik deelgenoot had gemaakt van de moordpartij, omdat ik mijn gevoelens van afkeer en ellende over mezelf en die dode muggen tegen iemand moest vertellen, wreef het me nog eens fijntjes in. Ik was helemaal niet het lieve ventje dat ik pretendeer te zijn: er school een moordenaar in me.

Ik mediteer al vrij lang, heb regelmatig een terugval, heb de krochten van mijn ziel onderzocht in meditatie- hetgeen niet altijd een pretje was, dacht er wel eens aan om dat boeddhisme bij het oud vuil te zetten, hetgeen niet lukte omdat het onderhand onder mijn huid is gekropen, dus ik voelde me wel een beetje geslaagd als volger van de dhamma. Tot die twee muggen in mijn leven kwamen en pets boem het jarenlange zitten tot nul werd gereduceerd. Zo ervoer ik dat. Ik ben in staat om bewust te doden. Niet tijdens een wandeling, of een autorit, als insecten geplet worden. Nee, gewoon als ik in Schaap zit en wat gezoem hoor.

De muggen zijn dood en in het muggenbardo in verwarring- omdat aan hun leven in één klap, mijn klap, een eind kwam. En ik heb me een paar dagen lang een waardeloze vent gevoeld, een boeddhistisch bedrieger, een zittende niksnut. Ik probeer me te herpakken, maak me wijs- en misschien is dat ook wel zo, dat dit soort gebeurtenissen ook bij het boeddhisme hoort. Zoals ook seksueel misbruik, het moorden door boeddhisten in verre vreemde landen, onderdeel uitmaakt van het boeddhistisch leven. Omdat we onaardige mensen zijn maar het boeddhisme ons in staat stelt ons te herpakken en altijd weer opnieuw het mooie pad op te gaan. Ik vraag de muggen om vergeving- duizend kilo vergeving. Ik heb er spijt van.

Dit is aflevering 38 in een serie nooit eindigende columns.
Moge iedereen gelukkig zijn, juist de muggen en hun ouders.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharma en filosofie, Dierenwelzijn, Joop Hoek Tags: dood, doodslaan, joop hoek, moord, muggen

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdendrieentwintigste dag – doodse spullen
  2. Het jaar 2019 – dag 59 – poesdood
  3. Het jaar 2020 – dag 152 – sterfgedachten
  4. Het jaar 2021 – dag 201 – oudemeuk II

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kaarin zegt

    12 juli 2015 om 14:37

    Is het doodslaan van een mug significant erger dan op een mier of een slak gaan staan? Of op nog minder zichtbare schepselen? Voor mezelf voelt het kapot maken van zo’n prachtig bouwwerk als een spinnenweb soms zelfs nog groter.

  2. Bastiaan zegt

    12 juli 2015 om 20:08

    Tjonge jonge , wat een overbodige zelfkwelling . Ik zou me wel aan willen bieden als de Dalai Lama’s kuskietendoder , want ik vind dit soort insekten alleen maar griebus .
    En niet alles wat geschapen is komt uit God’s hand ; Hij heeft concurrentie genoeg van de satanische kant om de boel te verstieren .Waar anders zouden er zovele ziektes zijn ?! En is een mug niet zo’n diertje om malaria te kunnen verspreiden ?
    Echt , je bent heus geen moordenaar , daarvoor moet je je echt niet schamen . Er zijn ergere dingen om je over op te winden !

    • kees moerbeek zegt

      12 juli 2015 om 20:56

      Gelukkig zijn mensen geen gribus en dragen ze geen ziektes en ander onheil over. We staan aan de goede kant van de schepping. En wat een eer; we zijn zelfs het evenbeeld van het opperwezen :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=iM8s1ch5TRw

    • Borisboyo zegt

      14 juli 2015 om 10:40

      Een mug satanisch??? :-)

  3. Edje zegt

    12 juli 2015 om 22:06

    Een kwaadaardige intentie verloochent zich niet meneer Hoek. Wilt u bevestiging van een ander? Gewoon of ongewoon, allemaal mensen die ernaar streven dat hun eigen gedrag nooit ten koste gaat van een ander. Of wilt u gewoon uw eigen pad naar eer en geweten volgen wetend dat de mug niet op uw bewust gekozen mokerslag had gerekend en er zeker niet om had gevraagd. De analogie met de vermorzelde mier gaat mank. Het platte insect is niet moedwillig doodgetrapt. Zulks in tegenstelling tot de twee muggen die moedwillig door u aan hun einde kwamen.

  4. Sjoerd zegt

    13 juli 2015 om 09:32

    Er is geen leven mogelijk, zonder te doden.
    Hoeveel maakt het uit, of je het zelf doet, of dat je het door een ander laat doen?

  5. Paula zegt

    13 juli 2015 om 11:51

    Is berouw hebben over het doden van twee muggen overdreven, overdreven of mindful muggenziften?
    Het gaat hier niet om twee muggen, maar om berouw van een onzinnige act van het doden van insecten. Onzinnig omdat het zeer waarschijnlijk geen ‘West Nile Virus’ of malaria muggen zijn.
    David Attenborough zei eens: ‘Wanneer we en de rest de gewervelde dieren vannacht verdwijnen, dan leeft de wereld gewoon verder. Echter, wanneer alle ongewervelde dieren (insecten) vannacht verdwijnen, dan verliezen we alle ecosystemen’.
    Met insecten dienen we aldus een stuk beter en verstandiger om te gaan dan we tot nu toe doen; soms is bestrijding belangrijk, andere keren juist niet. Het aantal vogels per (vierkante kilo)meter wordt steeds minder in Europa en dat komt omdat het aantal insecten per (vierkante kilo)meter steeds minder wordt door pesticiden. Daarnaast is een reflectie op het zinloos doden van insecten wenselijk omdat het doden van muggen vaak een gewoonte is en niet een doordachte act. (Ik maak me er ook schuldig aan). Waar het op neerkomt is dat je blijft nadenken over het doden van dieren. Voor sommigen begint dat bij het weigeren van het eten van vlees. Anderen bannen paardenhoeven (keratine) uit hun shampoo of beenderenmeel en glycerine (dieren-talg) uit hun tandpasta. Iedereen weegt voor zichzelf af waar wreedheid ophoudt.
    Soms is dat bij een stuk vlees, een stuk zalm, shampoo, een schapenvacht of een mug. David Attenborough maakt duidelijk dat insecten niet gebagatelliseerd moeten worden, ze zijn er niet voor ons, maar wij dankzij hen.

    • Trudy zegt

      13 juli 2015 om 12:23

      Touché!

    • Jo zegt

      13 juli 2015 om 13:42

      Dank je Paula voor deze mooie duidelijke uiteenzetting!

  6. Eunice zegt

    14 juli 2015 om 19:59

    Prachtig omschreven Paula, en een waardevolle toevoeging. Bedankt!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens