• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 201 – oudemeuk II

Het jaar 2021 – dag 201 – oudemeuk II

28 juli 2021 door Joop Ha Hoek

Zo, deze goedmoedige hoofdredacteur heeft de afgelopen dagen opnieuw tientallen columns teruggezet in het BD, ze zijn indertijd geblokkeerd vanwege mogelijke auteursrechtelijke situaties. Ik moest om sommige columns wel grinniken, maar om deze niet: wat een verschrikking. De column is van februari 2016 en ik plaats de gebeurtenissen vanwege het krankzinnig karakter vandaag opnieuw. Vanaf morgen wroet ik weer in mijn tuintje met verse producten. Maar nu nog even oudemeuk II.

‘Vorige week keek Chef (dat ben ik) naar het Nederlandse amusementsprogramma DeWereldDraaitDoor. Daarin werd een documentaire over een Nederlandse levenseindekliniek aangekondigd. Te gast waren een oudere arts (man) en een oudere psychiater (vrouw) en twee documentairemakers (mannen). De twee artsen maakten de indruk dat zij na hun pensionering er nog wel een klusje bij wilden doen en vertelden op een zakelijke wijze over het lot van de mensen die een beroep deden op de deskundigen in en van de kliniek en hun rol daarin. Chef was onthutst door de kilheid van de twee. Is het leven nog niet steeds de norm, waarmee hij niet wil zeggen dat de vraag om levensbeëindiging voor sommigen niet legitiem kan zijn.

De twee documentairemakers zeiden dat ze eigenlijk één case -het doodspuiten van een hulpvrager- hadden willen filmen. Maar omdat er drie cases waren- over mensen werd niet gesproken, hadden ze ze alle drie maar gefilmd in hun laatste minuten. Chef werd een beetje onrustig van die vier mensen die hun verhaal vertelden alsof ze een vakantiereis bespraken.

Er kwam een kamer in beeld. Familieleden en een man en een vrouw- een echtpaar. Chef dacht dat de man een spuitje zou krijgen-die zag er slecht uit. Maar het bleek om de vrouw te gaan die uit het leven wilde stappen. Ze bleek dement te worden. De vrouw zat op de bank, naast haar de arts (man). De arts had een soort Margriet-agenda in de hand en wilde de datum van het spuiten vastleggen. Kan het nu niet, vroeg de vrouw. Nee, zei de arts, maar het is een te lang verhaal om het uit te leggen, zei hij. Dan komt het moment zelf in beeld. Zullen we naar daar gaan, vroeg de vrouw, en maakte een beweging naar achterin de kamer. Ze had mogelijk genoeg van het gegluur van de camera. De arts dwong haar op de bank te blijven zitten, dan had de cameraploeg ook wat meer ruimte (gelooft de Chef). Zonder enig mededogen en meelevendheid te tonen (zegt de Chef), spoot de arts het gif in het lichaam van de vrouw. Goede reis, zei hij nog. Dan is de vrouw dood.

De Chef heeft gisteren niet gekeken naar de (aangekondigde) documentaire, zo’n nare smaak had hij overgehouden aan de vier in DWDD. Vanavond keek hij wel naar de DWDD. Daarin weer de arts (man), de directeur van de Levenseindekliniek en een vastberaden hoogleraar in de hersenwetenschappen en de werking van het menselijk brein, die de twee en de kliniek van moord beschuldigden. Hij vond dat er niet zorgvuldig was omgegaan met de doodswens van de vrouw, die de dag voor haar overlijden nog naar het schaatsen in Heerenveen was gereden. Zij zat aan het stuur van de auto, waarin ook haar echtgenoot in supporterskleding. De cameraman op de achterbank.  Moord, zei de hoogleraar, bejaarden komen onder druk te staan van een maatschappij die van de oudjes -uitvreters- af wil.

Het was erg gesteld met de vrouw in kwestie, zei de arts (man). Ze reed wel auto, maar kende maar twee routes uit haar hoofd. Naar Albert Heijn en de huisarts. Chef kent dat wel, hij kent geen enkele route uit zijn hoofd- toen een maand geleden zijn TomTom in de vaatwasser was gevallen en hij het ding niet snel kon terugvinden, moest hij enkele afspraken afzeggen. Hij kocht snel een nieuwe, vond de oude terug en bracht de nieuwe weer terug naar de winkel die hij lokaliseerde met de TomTom.

Of het moord is, is nog maar de vraag. Maar Chef zou niet graag gebruik maken van de diensten van een levenseindekliniek met een directeur die niet uit zijn woorden kan komen en een arts (man) die Goede Reis zegt op het belangrijkste moment in iemands leven.

Chef was vroeger cameraman: hij weet uit ervaring wat de aanwezigheid van een camera voor invloed kan hebben op het doen en laten van mensen. Hoog opgeleide mensen die zich als prostituees beschikbaar stelden om maar alles te doen wat de camera van ze vroeg.’

a day in a life

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: AH, dood, dwdd, euthanasie, Friesland, kuudmurning, levenseinde, moord, schaatsen

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Het jaar 2021 – dag 200 – keesisdood
  4. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens