• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 201 – oudemeuk II

Het jaar 2021 – dag 201 – oudemeuk II

28 juli 2021 door Joop Ha Hoek

Zo, deze goedmoedige hoofdredacteur heeft de afgelopen dagen opnieuw tientallen columns teruggezet in het BD, ze zijn indertijd geblokkeerd vanwege mogelijke auteursrechtelijke situaties. Ik moest om sommige columns wel grinniken, maar om deze niet: wat een verschrikking. De column is van februari 2016 en ik plaats de gebeurtenissen vanwege het krankzinnig karakter vandaag opnieuw. Vanaf morgen wroet ik weer in mijn tuintje met verse producten. Maar nu nog even oudemeuk II.

‘Vorige week keek Chef (dat ben ik) naar het Nederlandse amusementsprogramma DeWereldDraaitDoor. Daarin werd een documentaire over een Nederlandse levenseindekliniek aangekondigd. Te gast waren een oudere arts (man) en een oudere psychiater (vrouw) en twee documentairemakers (mannen). De twee artsen maakten de indruk dat zij na hun pensionering er nog wel een klusje bij wilden doen en vertelden op een zakelijke wijze over het lot van de mensen die een beroep deden op de deskundigen in en van de kliniek en hun rol daarin. Chef was onthutst door de kilheid van de twee. Is het leven nog niet steeds de norm, waarmee hij niet wil zeggen dat de vraag om levensbeëindiging voor sommigen niet legitiem kan zijn.

De twee documentairemakers zeiden dat ze eigenlijk één case -het doodspuiten van een hulpvrager- hadden willen filmen. Maar omdat er drie cases waren- over mensen werd niet gesproken, hadden ze ze alle drie maar gefilmd in hun laatste minuten. Chef werd een beetje onrustig van die vier mensen die hun verhaal vertelden alsof ze een vakantiereis bespraken.

Er kwam een kamer in beeld. Familieleden en een man en een vrouw- een echtpaar. Chef dacht dat de man een spuitje zou krijgen-die zag er slecht uit. Maar het bleek om de vrouw te gaan die uit het leven wilde stappen. Ze bleek dement te worden. De vrouw zat op de bank, naast haar de arts (man). De arts had een soort Margriet-agenda in de hand en wilde de datum van het spuiten vastleggen. Kan het nu niet, vroeg de vrouw. Nee, zei de arts, maar het is een te lang verhaal om het uit te leggen, zei hij. Dan komt het moment zelf in beeld. Zullen we naar daar gaan, vroeg de vrouw, en maakte een beweging naar achterin de kamer. Ze had mogelijk genoeg van het gegluur van de camera. De arts dwong haar op de bank te blijven zitten, dan had de cameraploeg ook wat meer ruimte (gelooft de Chef). Zonder enig mededogen en meelevendheid te tonen (zegt de Chef), spoot de arts het gif in het lichaam van de vrouw. Goede reis, zei hij nog. Dan is de vrouw dood.

De Chef heeft gisteren niet gekeken naar de (aangekondigde) documentaire, zo’n nare smaak had hij overgehouden aan de vier in DWDD. Vanavond keek hij wel naar de DWDD. Daarin weer de arts (man), de directeur van de Levenseindekliniek en een vastberaden hoogleraar in de hersenwetenschappen en de werking van het menselijk brein, die de twee en de kliniek van moord beschuldigden. Hij vond dat er niet zorgvuldig was omgegaan met de doodswens van de vrouw, die de dag voor haar overlijden nog naar het schaatsen in Heerenveen was gereden. Zij zat aan het stuur van de auto, waarin ook haar echtgenoot in supporterskleding. De cameraman op de achterbank.  Moord, zei de hoogleraar, bejaarden komen onder druk te staan van een maatschappij die van de oudjes -uitvreters- af wil.

Het was erg gesteld met de vrouw in kwestie, zei de arts (man). Ze reed wel auto, maar kende maar twee routes uit haar hoofd. Naar Albert Heijn en de huisarts. Chef kent dat wel, hij kent geen enkele route uit zijn hoofd- toen een maand geleden zijn TomTom in de vaatwasser was gevallen en hij het ding niet snel kon terugvinden, moest hij enkele afspraken afzeggen. Hij kocht snel een nieuwe, vond de oude terug en bracht de nieuwe weer terug naar de winkel die hij lokaliseerde met de TomTom.

Of het moord is, is nog maar de vraag. Maar Chef zou niet graag gebruik maken van de diensten van een levenseindekliniek met een directeur die niet uit zijn woorden kan komen en een arts (man) die Goede Reis zegt op het belangrijkste moment in iemands leven.

Chef was vroeger cameraman: hij weet uit ervaring wat de aanwezigheid van een camera voor invloed kan hebben op het doen en laten van mensen. Hoog opgeleide mensen die zich als prostituees beschikbaar stelden om maar alles te doen wat de camera van ze vroeg.’

a day in a life

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: AH, dood, dwdd, euthanasie, Friesland, kuudmurning, levenseinde, moord, schaatsen

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Het jaar 2021 – dag 200 – keesisdood
  4. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens