• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Taigu – Berouw

Taigu – Berouw

7 november 2018 door Jules Prast

Wat is eigenlijk juiste spraak wanneer je schrijft? Mijn geschrijf, ik weet het, trekt soms een wissel op het geduld van mijn sangha, op het incasseringsvermogen van mensen die ik direct of indirect op de korrel neem en op dat van mijn lezers.

“Al het kwade karma, van oudsher door mij begaan,
Vanwege zijn beginloze begeerte, haat en onwetendheid,
Geboren uit mijn lichaam, mond en gedachten,
Nu toon ik voor dit alles mijn berouw.”

Geen woorden hebben de afgelopen jaren zo’n indruk op mij gemaakt als deze. Tezamen vormen ze het ‘Vers van berouw’ dat wij als zenboeddhisten uitspreken wanneer we ‘officieel’ toevlucht nemen tot Boeddha, Dharma en Sangha en onze lekengeloften op ons nemen (jukai).

Iedere dag heb ik eraan moeten denken, sinds ik na zes jaar dubben in 2013 toevlucht nam. En sommige dagen nog meer dan andere.
In gedachten lig ik helemaal plat op de grond en belijd ik mijn zonden; soms doe ik dit ook wel, plat op de grond liggen en mijn zonden belijden.
Geen diepe buigingen, staan, knielen, voorover, weer opstaan en zo driemaal.
Daarvoor ben ik te veel – letterlijk – ‘zenuwenlijder’ geworden; dat trekt mijn zieke lijf niet meer.

Wat is eigenlijk juiste spraak wanneer je schrijft? Mijn geschrijf, ik weet het, trekt soms een wissel op het geduld van mijn sangha, op het incasseringsvermogen van mensen die ik direct of indirect op de korrel neem en op dat van mijn lezers.

Geloof het, ik weeg mijn woorden, ik bewaak mijn spraak, ook al krijg ik geregeld het verwijt dat ik uit de heup schiet. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.

Is dit een reden niet meer te schrijven? Nee, dat ook weer niet. Maar toch: nu en iedere dag dat ik reflecteer op mijn geschrijf, voel ik voor dit alles berouw.

Ik ben niet altijd makkelijk voor mijn omgeving, nooit geweest eigenlijk. Mijn medewerkers vergeleken me wel met een grote bruine beer, aaibaar en beschermend voor wie dicht bij me in de buurt wist te komen, maar een gevaar voor wie me voor de voeten liep. Grenzen trekken en een gebied afbakenen waarbinnen mijn troep zich kon bewegen, dat was onderdeel van het spel. Grenzen trekken dwars door andermans territoir en dreigend en uitdagend op de uitkijk staan, was eveneens onderdeel van het spel. Kom maar op als je durft, ik maak gehakt van je. Nu voel ik voor dit alles berouw.

Ook onder de omstandigheden waarin ik ben komen te leven, ben ik niet makkelijk voor mijn omgeving. Altijd thuis, vaak zorgbehoevend, en nog aanmerkingen ook. Ja, ik help mijn dochters met hun huiswerk en pak de vaat in en uit, zolang ik er de energie voor heb en ik me halverwege niet duizelig ga voelen. Tussen het rusten door toon ik mijn gezicht, maar vrolijk is mijn uitdrukking niet altijd, zeker niet wanneer ik me zorgen maak over mijn tanende gezondheid of de bijwerkingen voel van weer een nieuw medicijn. Dan ben ik soms knorriger of meer in mijzelf gekeerd dan mijn gezinsleden verdienen. Nu voel ik voor dit alles berouw.

Hoezeer ik me ook oefen in een spiritueel leven, begeerte, haat en onwetendheid blijven geboren worden uit mijn lichaam, mond en gedachten.

Hoe zei Shinran het ook alweer?

“Ook al voert mijn boeddhaweg me naar het Reine Land, het is zwaar om te leven in een geest van waarachtigheid en oprechtheid. Mijn zelf is ‘fake’ en niet oprecht; het ontbreekt mij een en al aan een zuivere geest. Naar elkaar tonen we ons wijs, goed, toegewijd. Maar onze hezucht, woede, verdorvenheid en bedrog zijn zo groot dat we van begin tot einde vol zitten met boosaardige sluwheid.”

Ik heb vrij vertaald om het woordgebruik uit de dertiende eeuw in een voor ons herkenbaar jasje te steken.

Shinran
Shinran (1173-1263)

Geïnspireerd door Shinran zing en mompel ik dagelijks mijn nembutsu’tjes als mindfulnessoefening. Zitten in zazen, thuis of hoogst zelden in de zendo in Amsterdam, is zitten in toevertrouwen en dankbaarheid. Zelftranscendentie is niets actiefs, niets zoekends; het is toelaten, je openstellen en laten gebeuren dat je wordt herboren in de anderkracht, steeds maar weer.

Shinran is volop Mahayana, maar ontdaan van het zelfhulpethos. Als het zelf zichzelf gaat helpen, dan bevind je je op een doodlopende weg met autosuggestie als enige, schijnbare ontsnappingsroute. Als loslaten geloven en toevertrouwen mag zijn, dan zijn Zen en Reine Land elkaars natuurlijke bondgenoten en zie ik niet in waarom de Hart Sutra niet ook het bevrijdingslied kan zijn van de inwoners van het Reine Land.

“Al het kwade karma, van oudsher door mij begaan,
Vanwege zijn beginloze begeerte, haat en onwetendheid,
Geboren uit mijn lichaam, mond en gedachten,
Nu toon ik voor dit alles mijn berouw.”

Het zenvers van berouw komt uit het diepst van mijn hart, steeds weer, mede omdat ik me er geen illusie over maak dat Shinrans mensbeeld ook een beschrijving is en blijft van de dynamische realiteit waarbinnen ik me bevind, zonder mogelijkheid tot ontsnappen.

Als personificatie is Amida Boeddha de onzijdige of juist de veelzijdige werkelijkheid van de boeddhanatuur waarbinnen de adem ademt en wij met iedere hartenklop herboren en ‘ont-boren’ worden in ons oorspronkelijk gelaat.

Voor alles waar ik scheef zit, zat en zal zitten, toon ik mijn berouw. Dit is geen carte blanche, want met de geloften van de jukai en in de geest van Gautama en zijn nazaten, heb ik mij ook gebonden aan de boeddhistische uitgangspunten voor een ethisch leven.

Namu Amida Butsu.

Taigu

—
Er is een nieuwe website die het verzameld werk van Shinran op een toegankelijke manier ontsluit (in het Engels): http://www.shinranworks.com.

Categorie: Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast Tags: hulpbehoevend, Shinran, Taigu, toevlucht nemen

Lees ook:

  1. Berusten, ervaren, geloven
  2. Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
  3. Boeddhanabijheid
  4. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    7 november 2018 om 17:42

    Voor Taigu

    Heb nooit spijt van wat je deed
    Van geen enkle stap
    Als je kijkt naar wat je verloor
    Mis je de liefde van je hart
    nu is al wat telt
    Het verleden is niet meer
    Nu is al omvattend
    Groter dan de stratosfeer
    Nu is nu
    geen toekomst meer
    Ook geen weg terug
    Een spiegel voor de ziel
    Ik hoop dat
    de liefde van je hart
    Je niet tegen viel

  2. Piet Nusteleijn zegt

    8 november 2018 om 08:56

    Nu.
    Feitelijk is er niet meer dan dit nu.
    Taigu, toen je dit “berouw” schreef,
    noemde je dit “berouw”.
    Oké, en nu lees je dit.
    Het is te bizar voor woorden.
    Met groet.

  3. Gerben zegt

    8 november 2018 om 10:31

    Voor Taigu 2

    Ach die tijd
    Ook dat is een spel
    Verleden, toekomst, zelfs het nu
    Ik geloof het wel
    Geen vers voor juiste spraak
    Geen grond voor berouw
    Is dat niet miraculeus?
    Ik sluit mijn ogen en denk: WAUW!

  4. G.J. Smeets zegt

    8 november 2018 om 16:37

    Beste Taigu,
    berouwen is erkennen van tekort schieten zoals vreugde erkennen is van toevoegen. Ik vind het een hartroerend stuk dat je ons hebt voorgelegd.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.