• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Het verschil tussen de bakker en de ingenieur in het Belgisch onderwijs

Het verschil tussen de bakker en de ingenieur in het Belgisch onderwijs

17 juli 2012 door Emmaho

Je wilt graag dat je kinderen zelf hun brood kunnen bakken, van jongs af aan vertrouwd raken met gezonde voeding en uit ervaring leren welke voedingsmiddelen je best gebruikt of vermijdt.

In de leeftijd van zes tot achttien jaar krijg je dit op school als keuzevak aangeboden.

Welke leerkracht geniet je voorkeur?

  • Een hoogopgeleide ingenieur die alle chemische processen kent en kan duiden: de exacte cijfers in vochtigheidsgraad, temperatuur, tijd, grammen gist , bloem, eieren, water, zout,broodverbeteraar … hoe elke stap verloopt en waarom men dit of dat doet. Ook de geschiedenis van het brood en de plaats ervan in onze maatschappij kan weergeven, de herkomst van bepaalde ingrediënten en de verschillende variaties allemaal bestudeerd heeft. En zelfs op moleculair vlak veel weet. Helaas heeft die nog geen brood gebakken in zijn leven. Dat haal je toch bij een bakker of uit een broodautomaat?
  • Een bakker die zijn  hele beroepsleven al elke nacht met plezier en liefde brood bakt, die het gewoon is om zijn handelingen en eindproducten zo kwalitatief mogelijk te houden en twee broden tegelijkertijd kan kneden. Ook hij kent de theorie en veel over voedingswaarden maar past die elke dag toe en verfijnt door zijn metier steeds verder. Ook patisserie in al zijn vormen hebben geen geheimen voor hem alhoewel zijn prakrijk zich beperkt tot een welbepaald assortiment taartjes en pateekes (gebakjes).

Aan welk van deze twee personen zou je dat aspect van het onderwijs toevertrouwen?

Net zo probeert men in België een kwalitatieve opleiding te geven aan toekomstige leerkrachten boeddhisme. Zo lees ik op de website van de BUB (Boeddhistische Unie van België) het lesprogramma en de voorwaarden om de opleiding leraar boeddhisme in de lagere school en het middelbare onderwijs te worden. Zij noemen de opleiding postgraduaat boeddhistische filosofie en ethiek, optie B- onderwijs.’

Blader ik door de brochure dan kom ik toch wat interessante voorwaarden en doelstellingen tegen.

‘Het vak boeddhisme … benadert de grote boeddhistische tradities met respect voor hun eigenheid, zonder voorrang te geven aan een bepaalde stroming… het behandelt alle facetten van het boeddhisme: geschiedenis, filosofie, kunst, praktijken, hedendaagse thema’s en de relatie tot de verschillende religieuze en levensbeschouwelijke tradities …van de leerlingen wordt niet verwacht dat zij ‘boeddhist’ zijn of worden. Iedere leerling wordt met respect onthaald, ongeacht zijn/haar religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging of deze van de ouders…de leerling wordt benaderd in zijn of haar fundamentele menselijkheid. Het onderwijs probeert niet iets toe te voegen wat er nog niet is, maar cultiveert en ontwikkelt wat van nature aanwezig is…de leerlingen leren de situaties van hun dagelijkse leven en de hen omringend wereld beter begrijpen ….het onderwijs promoot en cultiveert algemene menselijke waarden die bijdragen tot een zinvol en gelukkig leven, voor zichzelf en voor de anderen: liefhebben; geven, wijsheid, mededogen, solidariteit, geweldloosheid, niet-dogmatische opvattingen, verdraagzaamheid, dialoog …’ 

En van de kandidaat leerkrachten wordt ook wel wat verwacht:

‘het bezit van en pedagogisch diploma, en het hebben van een regelmatige praktijk bij een vereniging die lid is van de BUB, …’ 

Hier wordt duidelijk gekozen voor mensen die, net als de warme bakker in het begin van dit artikel, zélf boeddhist zijn en een regelmatige beoefening hebben. Die dus met een warme blos op de wangen uit eerste hand kunnen getuigen, door hun manier van omgaan met de leerlingen en de andere mensen, hoeveel die warme oven van het boeddhisme en de variaties aan ingrediënten hun dagelijkse leven vorm en richting geeft. Een meditatiekussen of –bankje is hen dus niet vreemd, en het naar binnen kijken ook niet. Niet door het uitstalraam van die ware bakker maar in hun eigen geest. Zij kneden regelmatig met twee handen hun eigen geest, en kennen ook de te vermijden voedingwaren nefast voor de geestelijke gezondheid.

Geen kruiden als haat, jaloezie, woedde, na-ijver, hoogmoed, onwetendheid, of toch zoveel mogelijk die specerijen vermijdend.

Dus geen zaken die de EMI (Ego Mass Index) tegenhanger van BMI in de rode gevarenzone brengt. Naar beste vermogen natuurlijk, iedereen samen op het pad, en oefenen en trainen.

Hebben die leerkrachten dan wel de juiste bagage? Welke kookboeken, excuseer, leerstof dienen zij dan zich eigen te maken?

Ik zie in de brochure een universitaire vorming “Inleiding in het boeddhisme” en wat komt er nog meer op hun bord?

‘Boeddhistische ethiek, boeddhistische kunst, boeddhistische teksten uit alle tradities, gegeven door leraars uit die betreffende tradities.

Ook “levensbeschouwelijk landschap in België”, bodywork, didactiek en als laatste kennis van andere tradities en intra boeddhistische dialoog door stages en retraites.’ 

Men verduidelijkt dit laatste door ‘twee retraites/stages van

3 à 4 dagen (min.72u) in twee andere tradities dan deze van de student.’

Wat een boterham. Geen theoretici voor de klas maar ambachtslui. Gekneed door de verschillende vormingen die deze opleiding hen geeft en hun eigen boeddhistische praktijk.boeddha vairocana

Dus ik vermoed dat rond deze tijd er in theorie al mensen kunnen zijn die klaargestoomd zijn en een attest in handen hebben.

Zie je die dan in september 2012 in de scholen verschijnen? Directies van scholen bevestigen dit niet, alhoewel ze ervaren dat ouders er soms al naar vragen. Maar de onderwijsminister(s) hebben nog geen enkele verandering in het schoolmenu doorgegeven.

Alles zit duidelijk nog in de oven of ijskast.

Vermoedelijk dienen hier ook de Belgische federale wateren doorzwommen te worden waar dan aan de oever beland de administratieve en wetgevende molens gaan draaien op het niveau van de verschillende gemeenschappen zijnde het Brussels Gewest, Vlaanderen en Wallonië.

En ervaringsdeskundigen zoals de Belgen meestal zijn kan dat best een boel tijd in beslag nemen. Maar, naar ik vermoed, nog in dit leven!

En het woord beslag brengt mij weer naadloos bij het begin van deze tekst. Er zal brood gebakken worden, beslag gemaakt, mensen die de handen uit de mouwen steken en van binnenuit het boeddhisme beleven, zullen de afspraakjes met hun kussen/bankje/stoel blijven maken en onderhouden en hebben een steeds rijker gevulde knapzak.

Klaar om na de volgende verkiezingen op gewestelijk niveau en de acties van de nieuwe ministers van onderwijs, na erkenning en goedkeuring, in de scholen gevolg te geven aan de vraag.

U merkt het, er is reeds een aperitief uitgeschonken en volop bedrijvigheid in de keuken.

Als de eetwareninspectie klaar is met zijn onderzoek en verslagen, wordt er een boeiend gerecht toegevoegd aan het onderwijs in België. Soulfood, vermoed ik.

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Dharma en filosofie, Emmaho Tags: bakker, Boeddhisme, Brood, ingenieur, onderwijs, printbatch2

Lees ook:

  1. ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’
  2. Stemmen boeddhisten wijzer?
  3. Boeddhisme in China: De holentempels in Yungang
  4. De leer van de boeddha in het onderwijs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Emmaho

Emmaho is boeddhist in de Tibetaanse traditie. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.