• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

11 april 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Aristoteles en Plato (religieuze vragen)

Zonder filosofie kan er géén theologie bestaan. Het omgekeerde kan mijns inziens wel. Wanneer je filosofie definieert als streven naar kennis en vooral wijsheid, heb je daar geen God voor nodig. Vind ik. Misschien kom je als filosoof uiteindelijk wel bij God uit (volgens de cursus zijn er twee wegen die naar God leiden, namelijk die van de religie en die van de filosofie) maar dat is niet noodzakelijk. Al jouw denken kan ook in ‘het absolute’ uitmonden. Het absolute… dat is: het oneindige, het geheel op zichzelf staande, het zuivere en het volstrekt tegenovergestelde van het relatieve. Althans, zo luidt de samenvatting van allerlei definities. En nu komt het: sommigen noemen dat “God”. Maar dat roept direct een vraag op: is dat oneindige, geheel op zichzelf staande, zuivere en volstrekt tegenover al het relatieve staande een persoon, een geest, of niet? Ik weet het niet, al heb ik daar wel zo mijn gedachten over.

Zijn er redenen die mensen dwingen om het bestaan van God (als persoon) als waarheid aan te nemen? Er zijn in het verleden allerlei filosofen geweest die op ervaring gebaseerde ‘godsbewijzen’ erkenden. De 20ste eeuwse filosoof Whitehead heeft het bijvoorbeeld over God als creatieve, scheppende kracht. Ik denk dan ‘dat is mooi’, maar persoonlijk kom ik na het doornemen van Whitehead’s betoog niet tot de noodzakelijke erkenning van een Godspersoon of God als Geest. Leuk dat Whitehead constateert dat dingen zijn zoals ze zijn en niet anders, op basis van het door hem geformuleerde principe van concretisering, maar die constatering hebben anderen ook al – en eerder – gedaan. Blijft de vraag: is er een verschil tussen de God van het Christendom (Vader, Zoon en Heilige Geest) en het absolute?

Ondertussen zou je je de vraag kunnen stellen: waar blijven Aristoteles en Plato in dit verhaal? Om te beginnen moet je die twee namen omdraaien. Aristoteles was een leerling van Plato. Aristoteles leefde van 384 tot 322 voor Christus. Tegen het einde van zijn leven werd hij, net als Socrates, aangeklaagd wegens goddeloosheid, maar hij wist te vluchten. Plato op zijn beurt was een leerling van Socrates, de filosoof die – volgens de overlevering – heel rustig de hem aangereikte gifbeker leeg dronk.

Socrates dan: in de cursus Theologie staat iets heel raars over deze man. Er staat “Socrates wordt erop gewezen dat hij de Bijbel nog niet helemaal begrepen heeft, hoewel hij op het goede spoor is.” Huh? Het kost mij grote moeite deze cursus na het lezen van deze zin nog serieus te nemen. Socrates leefde immers enkele eeuwen vóór Christus. De Bijbel zoals wij die kennen, bestond helemaal nog niet. Ik neem daarom maar aan dat de schrijver(s) van deze cursus eigenlijk de Thora bedoelen, de eerste vijf boeken van wat in de Bijbel ‘het Oude Testament’ heet. Socrates zou de Thora misschien niet helemaal begrepen hebben. Eerlijk gezegd heb ik zelfs geen idee of hij Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium serieus heeft bestudeerd. En als hij dat wél heeft gedaan, acht ik het goed mogelijk dat hij er zo zijn eigen ideeën over had. Misschien hebben latere commentatoren Socrates niet helemaal begrepen, hoewel ze op het goede spoor zaten.

Over begrijpen gesproken, wat moet ik van het volgende bakken: “… het zou eenmaal , zo men wil, bij enkele dingen mogelijk kunnen zijn of niet zijn, zonder dat ze ontstaan of vergaan – misschien is het zelfs noodzakelijk als iets wat niet deelbaar is ooit is een andere keer niet is, dat al dit zonder zich te veranderen ooit is een andere keer niet is en van het onbeweeglijke maar beweging voortbrengende beginselen zouden sommigen een keer zijn, de andere keer niet zijn; indien mogelijk zou ook dat kunnen gelden.”  Juist. Gooi maar in mijn petje. (Ik heb de tekst goed nagekeken op interpunctie enzovoorts. Het staat er echt zo.) Het gaat hier over het onbewogen bewegende. God als onbewogen beweger. Anders gezegd: God brengt alles teweeg, zonder zelf te veranderen. Daar kan ik enigszins inkomen, maar niet als ik mij God als een Vader, een Zoon of zelfs maar een Geest moet voorstellen.

Om kort te gaan: Socrates, Plato en Aristoteles en andere zogeheten oude denkers hebben in het afzonderlijke (elementen, principes, en oorzaken) het wezenlijke van alles gezocht. Hedendaagse filosofen zoeken het wezenlijk meer in het algemene, omdat zij hun onderzoeken meer vanuit de ratio opstellen. Houd me ten goede, dat zeg ik niet… dat staat in de cursus.

Samenvattend: voor filosofen staat God niet aan het begin en einde van alles, terwijl dit voor gelovigen wél zo is. Iedereen lijkt het eens te zijn met het bestaan van een Absolute, een oneindig, geheel op zichzelf staand, zuiver iets dat volstrekt tegenover al het relatieve staat. Maar of dat een persoon is? En als het dat is… hoe stel je je die persoon dan voor?  Is het misschien toch niet verstandiger om je je het onvoorstelbare gewoon niet voor te stellen?

Ben ik wijzer geworden van deze les? Mag ik het antwoord open laten? Nee? Doe ik toch.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs Tags: Aristoteles, bijbel, God, Plato, Socrates, theologie, Thora

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Boekbespreking – De wereld vóór God
  3. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 
  4. Over Theologie deel 8 – Sacramenten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.