• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Problemen met visum – Sri Lankaanse politie stopt rondreis Vietnamese monnik

Problemen met visum – Sri Lankaanse politie stopt rondreis Vietnamese monnik

18 april 2025 door de redactie

De Sri Lankaanse politie heeft donderdag de Vietnamese boeddhistische monnik Thich Minh Tue ervan weerhouden om zijn blotevoetenreis rond het Zuid-Aziatische eiland voort te zetten totdat hij zijn visum heeft veranderd. Ongeveer 30 politieagenten benaderden Tue en zijn groep van 37 monniken toen ze zich klaarmaakten om te vertrekken uit Narammala, een stad ongeveer 65 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Colombo. ‘Ze zwaaiden met een document uit Vietnam waarin stond dat deze groep geen echte monniken waren en dat het dus tegen de wetten van het gastland was om zo te lopen,’ vertelt de Vietnamese filmmaker Nguyen Minh Chi, die getuige was van het incident.

Hindoetempel

Dit kwam twee dagen nadat een lokale monnik, die beweerde van de Sri Lankaanse boeddhistische Sangha te zijn en met hetzelfde document zwaaide, had geprobeerd om de groep te verbieden bij een hindoetempel te stoppen. Thich Minh Tue werd vorig jaar een onwaarschijnlijke internetsensatie in Vietnam, waar zijn eenvoudige levensstijl een gevoelige snaar heeft geraakt. Hij ondernam wandelingen op blote voeten die viral gingen en sympathisanten stroomden massaal toe.

Afgelopen december verliet hij Vietnam voor een voettocht naar India, de bakermat van het boeddhisme. Nadat hij Laos was doorkruist, ging hij naar Thailand met het plan om door het door conflicten geteisterde Myanmar te trekken, maar hij stuitte op logistieke en visumproblemen. Sindsdien is hij naar Maleisië gereisd en een week geleden kwam hij aan in Sri Lanka, een overwegend boeddhistische natie. Hij hoopt nog steeds India te bereiken. Maar zijn internationale omzwervingen zijn steeds problematischer geworden – schijnbaar een weerspiegeling van de achterdocht waarmee hij thuis wordt bekeken door de autoriteiten in het communistische Vietnam, waar religie streng gereguleerd is.

Dissidente sekte

Het document dat vanuit Vietnam is verstuurd en door de Sri Lankaanse politie is overhandigd, is volgens Nguyen Minh Chi de brief die is ondertekend door Thich Nhat Tu, een hooggeplaatste vertegenwoordiger van de door de staat gesteunde Vietnamese sangha – of boeddhistische religieuze vereniging – die eerder deze week aan het licht kwam. In de brief wordt Thich Minh Tue ervan beschuldigd zich voor te doen als boeddhistische monnik, te proberen een dissidente sekte op te richten en een bedreiging te vormen voor de openbare orde en de nationale reputatie.

De Sri Lankaanse politie vroeg de monniken om hun visa te veranderen van die voor toeristen in die voor pelgrims, om aan te sluiten bij het doel van de reis. De Vietnamezen werden vervolgens op twee verschillende bussen gezet, één voor monniken en één voor vrijwilligers en YouTubers, en naar een pagode in de nabijgelegen stad Alawwa gebracht. De monniken werd verteld dat ze niet te voet mochten reizen totdat hun visa waren veranderd.

Bron Radio Free Asia

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: blootvoets, kern boeddhisme, rondreis, Sri Lanka, visum

Lees ook:

  1. Boeddhistisch Sri Lanka weigert Dalai Lama visum
  2. Sri Lanka laat gedetineerden vrij om besmetting met coronavirus te voorkomen
  3. Is Sri Lanka een boeddhistisch land?
  4. Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.