• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Is Sri Lanka een boeddhistisch land?

28 januari 2021 door de redactie

Eén land, één regel is de grootste leugen van het millennium in de context van Sri Lanka. Is Sri Lanka een boeddhistisch land als zelfs de vijf basisvoorschriften van het boeddhisme op grote schaal worden geschonden? In dit artikel van Helasingha Bandara wordt het boeddhistisch Sri Lanka de maat genomen. Via de link onderaan de tekst ia het volledige Engelstalige artikel te lezen. Dit is een Nederlandse samenvatting.

door Helasingha Bandara, Sri Lanka Guardian

Is Sri Lanka een boeddhistisch land als zelfs de vijf basisvoorschriften van het boeddhisme op grote schaal worden geschonden? Deze vraag zou in Sri Lanka ongetwijfeld een overweldigend ‘ja’ opleveren, ondanks het eeuwenoude multireligieuze karakter van het land, omdat de meerderheid van de Sri Lankanen vanaf de geboorte tot het boeddhistische geloof behoort. Uiterlijk straalt het land overal waar je komt een boeddhistisch aura uit. Inclusief de oude boeddhistische ruïnes, is het land versierd met kleine tot grote boeddhabeelden, stoepa’s, tempels en dergelijke in elke hoek en op elke plek. (…)

De (zogenoemde) witte draad, een symbool van boeddhistische zegeningen, prijkt aan de polsen van veel Sri Lankanen, met name politici. Hoe hoger je klimt op de politieke of de economische ladder, hoe groter het aantal draden dat om je pols is gebonden. De intrigerende vraag is of je een echte boeddhist wordt alleen omdat je in een boeddhistische familie geboren bent, of in een boeddhistisch land woont?  Boeddha zelf heeft gezegd dat niemand door geboorte een Brahmaan of een onaanraakbare wordt. “Najajja vasalo hothi…”

Voor een nieuwsgierige geest zijn boeddhisten alleen diegenen die het pad volgen dat de Boeddha predikte. De schrijver van dit artikel Bandara onderzocht hoe dat in Sri Lanka is en legde de maatlat naast de vijf leefregels van het boeddhisme zoals dat in Sri Lanka wordt gepraktiseerd. (…)

Alcohol

Boeddha predikte dat niet alleen de consumptie van alcohol, maar ook het vervaardigen, kopen of verkopen van alcohol tegen de boeddhistische levenswijze zijn. (…) Politici, of de heersers van dit land bezitten het grootste aantal alcoholfabrieken en -verkooppunten. De alcoholconsumptie per hoofd van de bevolking in Sri Lanka bedroeg in 2013 2,56 liter. Door Srilankanen die zich erop beroemen dat zij boeddhisten zijn en dat zij en hun land zijn uitgekozen om de hoeders van het boeddhisme te zijn.

Illegaal seksueel gedrag

Historisch gezien stonden de Srilankanen, althans de Singalezen, erom bekend dat zij zowel polygamie als polyandrie beoefenden. (…) Buitenechtelijke relaties explodeerden tijdens de oorlog. (…) Soldaten zochten het gezelschap van prostituees, terwijl de eenzame echtgenotes thuis op zoek gingen naar buitenechtelijke seksuele relaties met de mannen die in de dorpen waren achtergebleven. (…) De meerderheid van degenen die (tegenwoordig) verboden vruchten willen eten, noemt zichzelf boeddhist, met politici en machthebbers aan de top van het spectrum.

Stelen

(…) In het Sri Lanka van vandaag is bijna iedereen wel een dief en steelt men voortdurend iets van iemand. Van de kantoorklerk tot de toppoliticus, bottom up of top down, diefstal is de norm.

Moord

In een recent interview op YouTube onthulde een voormalige militaire politiefotograaf dat Rohana Wijeweera (een Srilankaanse marxistisch politicus, revolutionair en stichter en leider van de Janatha Vimukthi Peramuna) werd vermoord op bevel van president Premadasa. Het was algemeen bekend dat Premadasa zijn moordcommando’s opdracht gaf meer dan 60 000 jongeren te vermoorden, van wie de meesten de hoogste prijs betaalden omdat ze alleen maar politieke tegenstanders waren. (…) De beestachtige en gruwelijke wijze waarop vele duizenden werden gedood, levend verbrand langs de kant van de weg, onthoofd en de lichaamsdelen tentoongesteld op openbare plaatsen, konden niet de daden zijn van de volgelingen van de Boeddha.

Moord en chaos zouden niet in ons bloed mogen zitten als we een natie zijn die is gevormd door de leer van de Boeddha.

Liegen

Ik heb dit voorschrift expres tot het laatst bewaard. Robert Knox schreef: “Ik heb niemand gekend die slimmer was dan de Singalezen om te liegen en valstrikken te zetten”, zo was onze erfenis. Liegen is symptomatisch voor de gedegenereerde Sri Lankaanse samenleving. Van arbeider tot politicus, ze geloven allemaal dat ze zich er doorheen kunnen liegen. De beste voorbeelden zijn te vinden in de politiek. (…)

Laten we de “één land, één regel”-theorie van Gotabaya onder de aandacht brengen. Het is amusant dat zowel de Rajapakshas als Premadasa  (de derde president van Sri Lanka) pelgrimstochten maken rond de tempels in Sri Lanka, niet noodzakelijkerwijs ingegeven door devotie maar door de honger naar macht. De boeddhistische tempel is ongetwijfeld aan andere regels onderworpen dan de christelijke kerk of de moskee. Voor de Singalezen gelden andere regels dan voor de andere etnische groepen.

Bron http://www.slguardian.org/2021/01/is-sri-lanka-buddhist-country.html
Lees hier het hele Engelstalige artikel.
Nandasena Gotabaya Rajapaksa,[is een Srilankaanse politicus en voormalig militair en huidige president van Sri Lanka.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek, Theravada Tags: Liegen, moord, seksueel wangedrag, Sri Lanka, vijf leefregels

Lees ook:

  1. Sri Lanka: eiland van lijden
  2. Het lijden van Myanmar
  3. ‘Overwinning boeddhistische nationalisten in Sri Lanka opent deur voor vervolging gelovige niet-boeddhisten’
  4. ‘Levend boeddhisme is voor missionarissen, niet voor wetenschappers’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 61 – kaasstuk
  • Kritiek op tijdstip vertoning Australische film over Thaise koning
  • Boeken – ‘Dieren kunnen de pest krijgen. En dan?’
  • Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  • Extinction Rebellion – onevenredig hard optreden politie bij vreedzame klimaatacties

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens