• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het hart van het boeddhisme klopt in onzekerheid (3)

Het hart van het boeddhisme klopt in onzekerheid (3)

5 april 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

Een dans in het donker

Stel je voor dat je in een donkere kamer staat. Voor je danst iemand sierlijk rond, maar je ziet hem alleen als je er met een zaklamp op schijnt. Zodra je dat doet, schrikt hij en verandert van richting. Je kunt hem dus alleen volgen door het licht een beetje losjes te laten dwalen. Je ziet nooit precies waar hij is én waar hij heen beweegt. Precies dat is het mysterie van de kwantumwereld: zodra je iets vastlegt, verandert het.

Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg laat zien dat je in de natuurkunde nooit tegelijkertijd de exacte plaats én de snelheid van een deeltje kunt kennen. Hoe preciezer je het een probeert te meten, hoe ongrijpbaarder het andere wordt. Dit is geen meetfout. Het is de werkelijkheid. De wereld is geen machine met vaste tandwielen, maar eerder een subtiele dans – veranderlijk, gevoelig voor aandacht, altijd in beweging.

Leven met onzekerheid

Toch proberen we in het dagelijks leven vaak wél die vaste tandwielen te vinden. We plannen, meten en controleren – ons werk, onze emoties, onze lichamen. Alsof het leven pas goed is als het voorspelbaar is. Maar op het meest fundamentele niveau van de werkelijkheid is controle een illusie. De kwantumwereld laat ons zien: het leven laat zich niet vastzetten. Zodra je iets probeert te fixeren, verandert het – zoals de danser in het donker.

Voor het boeddhisme is dit niets nieuws. In de leer van anatta (het niet-zelf) en anicca (vergankelijkheid) klinkt al eeuwenlang dat niets een vaste kern heeft, dat alles in beweging is. Wat we zijn, ontstaat in afhankelijkheid van omstandigheden – net als in de kwantumwereld. In die zin bevestigt de moderne fysica wat oude wijsheidstradities al lang wisten: het leven is geen object, maar een relatie. Geen zekerheid, maar een stroom.

Het grotere geheel

Waarom zouden wij mensen dan denken dat we alles moeten weten, benoemen, vastleggen? Juist het niet-weten is een poort. In de ruimte van onzekerheid ontstaan creativiteit, verbinding en intuïtie. Zoals een kwantumdeeltje pas betekenis krijgt in relatie tot de waarnemer, zo worden ook wij pas werkelijk zichtbaar in relatie tot anderen – en tot het grotere geheel.

We zijn geen losstaande individuen, maar knooppunten van relaties. Zoals Thich Nhat Hanh het noemde: inter-zijn.

De innerlijke verstoring

Wanneer we langdurig stress of trauma ervaren, raken onze hersenhelften uit balans. De linkerhelft – de kant van taal, analyse en controle – neemt het roer over. De rechterhelft – verbonden met gevoel, relaties en het grotere geheel – wordt overstemd. Zo verliezen we het contact met het nu. We proberen dan te navigeren op plannen en schema’s, terwijl ons innerlijk kompas uitgeschakeld is.

Maar juist in dat verlies kan een uitnodiging schuilen. Wat als we, net als in de kwantumwereld, durven leven met onzekerheid – niet als fout, maar als kern? Wat als we het ‘niet-weten’ niet meer vermijden, maar er thuis in raken?

Onzekerheid is geen fout in het systeem.
Onzekerheid is het systeem.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Boeddhisme, Luuk Mur, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: anicca, annatta, dans in het donker, kwantumwereld, onzekerheid, onzekerheidsprincipe van Heisenberg, stress, Thich Nhat Hanh, trauma

Lees ook:

  1. B’eter Mango-kokosijs
  2. Amerikaanse schutter was een boeddhist
  3. Vijftig verzen over de aard van het bewustzijn
  4. Moraliteit en geen-zelf 2.0

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    5 april 2025 om 12:58

    De oude Pali teksten leren dat het niet mogelijk is dat er twijfels en onzekerheid kan zijn in het bevrijde hart en geest.

    De kern van alle vertwijfeling en onzekerheid is de eigenwaan ‘Ik ben’. Zonder dat kan er geen wankelmoedigheid bestaan, leren de Pali teksten (DN33 bijvoorbeeld). Het bevrijde hart kent ook geen verbijstering.

    Dus ook onzekerheid is geen kernzaak. Ook onzekerheid is slechts een bijkomstigheid in het hart en de geest. Net als zekerheid. Zonder hechten is er geen zekerheid EN ook geen onzekerheid. Je kunt ook wel aanvoelen dat onzekerheid en zekerheid tijdelijke staten zijn. Het is niet een soort natuurlijk gegeven dat je altijd onzeker bent. Beslist niet. Het is altijd iets wat ontstaat en het kan zich vestigen. Zowel zekerheid als onzekerheid zijn systeem dingen (in jullie woorden).

    Dzogchen kent geen onzekerheid of zekerheid. Hoe kan openheid en leegte ooit wankelen?
    Het bevrijde hart kan niet wankelmoedig zijn. Maar het hart en de geest dat in de greep blijft van identiteit, van ‘dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf’ dat blijft angstig, onzeker, wankelmoedig, verbijsterd, en voelt zich ofwel inferieur, superieur of gelijk aan anderen. Alle drie wanen.

    Ik zie hier in dit dagblad vaak zo’n wens om geestelijk lijden te zien als een soort standaard, als norm, zelfs als menselijkheid.
    Waarom moet al die wanhoop, vertwijfeling, wankelen, onzekerheid geïdealiseerd worden? En nu zelfs worden gezien als de Kern?

    Oke, dat je toe wilt naar een vorm van acceptatie van lijden oke, heel goed, maar Boeddha leert wel degelijk dat er een totaal einde is aan geestelijk lijden. Moeten we daar dan opeens zo van afwijken en dingen als onzekerheid, vertwijfeling, radeloosheid, opeens gaan zien als onveranderlijk, als onze natuur zelfs, als de kern?? Ik vind dit echt verkeerd.

    De kern is voorbij zekerheid en onzekerheid.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.