• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Loes 3 – Levensbeschouwingen

Loes 3 – Levensbeschouwingen

11 februari 2025 door gastauteur

Een levensbeschouwing is een visie op het leven met betrekking tot wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden. Er wordt een verschil gemaakt tussen religieuze en seculiere levensbeschouwingen.

Het boeddhisme wordt doorgaans naast het christendom, de islam, het jodendom en hindoeïsme als religieuze levensbeschouwing genoemd. Bij een religieuze levensbeschouwing staat echter het bestaan van één of meer goden centraal. Dit is bij het boeddhisme echter niet het geval.

Bij de seculiere levensbeschouwingen zoals existentialisme, humanisme, liberalisme en socialisme staat de mens of de maatschappij centraal en wordt het bestaan van goden buiten beschouwing gelaten.

Ik heb mij in het verleden uitvoerig in het thema religie verdiept en daardoor moet ik er ook niet veel van hebben. Er is namelijk door de eeuwen heen in naam van god(en) zoveel afgemoord, dat ik niets positiefs meer zie aan religie. Buiten dat vind ik het absurd, dat de god van de ene religie de betere god zou zijn dan die van de andere religie.

Als levensbeschouwingen spreken mij dan ook het boeddhisme en het existentialisme het meest aan. Ik wil hier over beide geen wetenschappelijke verhandeling houden, maar wel de kern van beide kort weergeven.

Ik zie de kern van het boeddhisme in het verkrijgen van inzicht in het lijden (dukkha) en de weg om dit lijden op te heffen. Het lijden komt doordat het leven niet volmaakt is, maar de mens wel naar die volmaaktheid verlangt. Verlossing van het lijden wordt ook wel “ontwaking” genoemd. Om deze toestand te bereiken moet je je beseffen dat werkelijk geluk niet voortkomt uit het nastreven en bereiken van je verlangens, maar volgt als we openstaan voor de realiteit, door te ZIEN wat er met en in ons gebeurt én deze realiteit te accepteren zoals ze is. Bij het zien gaat het om bewustwording in het hier en nu door waarneming van onze directe ervaring.

Existentialisme komt van het Latijnse woord voor “bestaan”(existentia). Het is een filosofische stroming die zich bezighoudt met de vraag wat het bestaan betekent. Existentialisten geloven in de vrijheid en verantwoordelijkheid van de mens om zijn eigen leven zin en vorm te geven in plaats van deze zingeving in de hand van een god te leggen.

Bij beide levensbeschouwingen gaat het mijns inziens om inzicht door de vrijheid van hart en geest en vullen deze levensbeschouwingen elkaar in mijn beleving zeer goed aan. Dit wil echter niet zeggen, dat ik mijzelf nu als existentialistische boeddhist of als boeddhistische existentialist definieer, want van etiketten moet ik net zo weinig hebben als van religie.

Uit “Wil je weten wat ik denk?” 2024 geschreven door Loes Dräyer-de Moor. Haar e-boek met korte verhalen geeft zij gratis aan iedereen die er iets mee denkt te kunnen beginnen. De komende weken plaatsen we op dinsdag afleveringen van de serie.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Loes Drayer, Poëzie Tags: lijden, Loes Dräyer-de Moor, opheffen, wil je weten wat ik denk?

Lees ook:

  1. Loes 2 – Jaargetijden
  2. Loes 1 – De lastige aap
  3. Taigu – De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
  4. Guy – Een onzuivere vs. een zuivere geest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jp zegt

    11 februari 2025 om 17:42

    Alle geloven waren, als je mij vraagt, filosofieën. In de basis zit er veel wijsheid in, maar al vrij snel is dit vervormd door allerlei minden en belangen. Zo ook het boeddhisme. Kijk maar naar boeddhistische landen sommige sanga’s.

    Uiteindelijk zijn het allemaal vingers die ergens naar wijzen, waarna kan nogal verschillen en zal je zelf moeten ervaren.

    • Loes Dräyer-de Moor zegt

      12 februari 2025 om 12:01

      Dat zie ik ook zo en als iedereen het zo zou zien, en dus niet als geloof, dan blijft de dialoog altijd open en zouden er minder oorlogen zijn. Over wat men denkt kan men namelijk discussieren over wat men gelooft niet.

  2. Siebe zegt

    11 februari 2025 om 19:28

    Uit MN49, de Boeddha zegt:

    “Zover als maan en zon omwentelen
    De windstreken beschijnend en verlichtend
    Over een duizendvoudige dergelijke wereld
    Breidt uw opperheerschappij zich uit.

    En daar kent u de hogen en lagen,
    En diegene met begeerte en vrij van begeerte,
    De staat die zo is (is thus) en anderszinds,
    Het komen en gaan van wezens”.

    “Brahma, ik begrijp uw bereik en de reikwijdte van uw heerschappij aldus: ‘Baka de Brahma heeft zoveel kracht, zoveel macht, zoveel invloed”.

    Erkent de Boeddha hier nou wel of niet het bestaan van Goden of God? Of zit dat vast aan betekenissen als Eeuwig Wezen, Schepper, Vader, beschikker? Of is het voldoende om een wezen te erkennen, zeer liefdevol met enorme invloed en macht?

    “Vrijheid van hart en geest” wordt in de Pali suttas besproken als een hart en geest vrij van corrupties, bezoedelingen, hartstocht, banden, ketens, dwangmatigheden. (DN19)

    Ik heb de indruk dat de Boeddha leert dat eigenlijk niks authentieks verloren gaat als dat verloren gaat.
    Alleen lijden, beklemming, spanning, druk, belasting.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.