• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over leraren en meesters

Over leraren en meesters

30 september 2024 door Guy E. Dubois

‘Wie ziet, ziet wie ziet, en ziet wie niet ziet. Wie niet ziet, ziet niet wie ziet, en ziet niet wie niet ziet.’

Voor hen die niet zien, blijft de werkelijkheid niet alleen verward en ondoorgrondelijk, maar hun onwetendheid maakt het in de toekomst nog moeilijker om het pad naar inzicht te vinden. Ze verdwalen immers verder in het spel van verschijnselen, onbewust van wie werkelijk de weg begrijpt en wie niet. Dit onderscheid ontgaat hen volledig, en zo versterken ze hun eigen misvattingen, waardoor de weg naar inzicht nog verder weg lijkt.

In veel boeddhistische Sangha’s zijn er leraren die wel spreken over het betreden van de stroom, maar zelf nog nooit de ervaring gehad hebben om zelfs maar met één teen het water aan te raken. Ze wijzen naar de Andere Oever, terwijl ze zelf heen en weer rennen langs de oever aan deze kant. Ze spreken in metaforen en wijzen naar de weg, maar hebben het pad zelf nooit bewandeld. Hun woorden raken niet de kern, maar blijven hangen in theoretische concepten en dogma’s.

Zij roeren de trom, maken veel lawaai, roepen grote woorden en oreren indrukwekkende theorieën, maar de reikwijdte van hun geluid is kort. Hun echo verstomt voordat het ooit de diepte van het bewustzijn bereikt. Ze gaan op in vorm en structuur, druk bezig met de uiterlijke kant van het onderricht, hoe je op je zafu moet zitten en de zendo correct betreedt, terwijl de inhoud hen ontglipt.

Ze hanteren de tradities en regels, maar missen de levende essentie van de Dhamma—datgene wat voorbij vorm en regel staat, datgene wat het hart raakt en werkelijk bevrijdt.

Ze zijn als toneelspelers op een podium, die zich geheel wijden aan de voorstelling, de kostuums, de gebaren en de woorden. Ze beheersen het script, maar missen de innerlijke authenticiteit van het spel. Ze overschouwen het toneel met precisie, maar de diepere essentie is ver weg. In hun ijver om het spel te perfectioneren, verliezen ze het contact met de waarheid die niet in woorden te vangen is.

Zij kennen de structuren van de Leer, de mechanismen van de Sangha, de rituelen en de regels, maar kennen niet de Dhamma die al deze structuren draagt. Hun kennis blijft oppervlakkig, verankerd in de schijnwereld van concepten.

Dit is niet uit onwil, maar uit onwetendheid—een onvermogen om de sluiers te doorbreken en te komen tot een direct experiëntieel inzicht in de werkelijkheid. En zoals eerder gezegd: deze onwetendheid maakt het pad in de toekomst enkel moeilijker te betreden, aangezien ze zichzelf vastrijden in hun beperkte visie.

De ware meester is degene die de stroom betreden heeft, die de Andere Oever in het zicht houdt en de essentie van de Dhamma onderwijst. Zonder poespas. Recht voor de raap.

Hij heeft theoretische kennis omgezet in doorleefde wijsheid, in directe experiëntiele ervaring. Voor de ware meester is de Dhamma niet iets om te reciteren of te herhalen, maar om te leven—beter: om de Dhamma te beleven. Hij heeft geen nood aan tempels, want hij weet dat de tempel in jezelf ligt. Hij heeft geen nood aan structuren, want een lege muur symboliseert voor hem de leegte van de Dhamma, die alles omvat zonder zich aan iets te hechten.

Waar anderen verdwalen in het najagen van uiterlijke schijn en materiële structuren, bevindt de ware meester zich in de diepte van de ware inhoud. Terwijl anderen hun woorden laten galmen zonder diepgang, overheerst de stilte van de meester. Zijn inzicht gaat voorbij het lawaai en de oppervlakkige vormen van een gedecoreerde leer, en onthult dat het pad naar ware bevrijding ligt in het loslaten van beperkende structuren. Hij omarmt de werkelijkheid in al zijn facetten en verwelkomt de schijnbare chaos.

Voor de ware meester is het leven een dynamische dans, waarin de waarheid zich ontvouwt in het hier-en-nu, vrij van de beperkingen van woorden, concepten en structuren.

De ware meester nodigt uit om, met hem, mee te bewegen in deze dans van exploratie, waarbij de enige richting die we hoeven te volgen die van ons eigen innerlijke ervaren is.

De ware meester is een lichtbaken, die ons uitnodigt om de weg van innerlijke waarheid te bewandelen—een weg die ons in contact brengt met de essentie van ons bestaan en ons bevrijdt uit dukkha.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: andere oever, dhamma, dharma, dukkha, leraar, LICHTBAKEN, meester, sangha, toneelspelers

Lees ook:

  1. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  2. Bay Hagebeek – de sangha als Boeddha
  3. Nathan – Bijeenkomst in waarheid
  4. Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.