• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Treurt een Boeddha?

Treurt een Boeddha?

17 juni 2024 door gastauteur

De kortste tekst in de Bijbel is: ‘Jezus weende.’

Weende de Boeddha ook tijdens zijn leven? Misschien toen hij zijn ouderlijk huis verliet, daar zijn vrouw en kind achterliet om op zoek te gaan naar het Antwoord op het lijden. Hij heeft ook een zware periode van zes jaar zoeken gehad! Misschien heeft hij toen zijn familie gemist, wie zal dat zeggen? Pas huilde een jonge man bij mij, omdat hij een koe had gedood, in een slachthuis. Ik zei toen: ‘Vergeef jezelf.’

Als mensen huilen bij een begrafenis, betreft dit dan niet enkel zelfmedelijden? Huil je dan niet om een verlies? Of dat de dood ook jou zal op zoeken, je leven zal eindigen hier op aarde? Wanneer is ons verdriet echt verbonden met of een uiting van compassie?

Als iemand iets verschrikkelijks is overkomen en dan intens verdrietig is en je staat erbij, wat dan?…Ik geloof in emoties, dat ze bij het leven horen. Maar sommige mensen bijten zich erin vast en dat is weer een ander verhaal. Je leven dramatiseren hoeft niet en is zonder enige betekenis: immers we lijden allemaal.

Naast onze emoties (zeer menselijk) kunnen we ook universele liefde ervaren. De Boeddha sprak daarover, dat enkel liefde haat kan verdrijven en dat haat haat in stand zal houden.

Deze liefde is geen emotie. Want emoties openbaren zich binnen ons denken en lichaam, en liefde in ons hart.

Universele liefde komt niet door succes hebben of dat iemand jou leuk vindt. Liefde trekt zich niets van het verleden aan, niets van de toekomst aan en niets van emoties.

Voor mij is liefde de vrede in je hart. Kun je ondanks je boosheid je innerlijk toch nog helder voelen? Kun je ondanks je intense verdriet je innerlijk toch nog wakker ervaren? Als je alles bent, ben je niet alleen je emoties maar ook vrede en liefde. En net andersom.

Maar er zijn mensen die liefde idealiseren, op een voetstuk zetten en zeggen dat liefde de enige realiteit is. Ik word daar dan boos om. De praktijk heeft het eerste en laatste woord. Mensen die liefde idealiseren missen vaak waarheid in hun leven, hebben moeite met confrontaties. En voor mij kan liefde niet zonder waarheid en waarheid niet zonder liefde.

We beschouwen de Boeddha als een liefdevol wezen maar in hem kan toch geen onwaarheid zijn geweest, leugens over het een en ander? Was hij bang om dingen bij naam te noemen?

Toen hij de middenweg voor zichzelf ontdekte en wat meer begon te eten, keerden de vijf asceten hem de rug toe. Ze dachten dat hij van het padje was geraakt. Maar daar trok Gautama Siddhartha zich niets van aan, want hij vervolgde gewoon zijn nieuwe weg.

Toen hij ontwaakte, de verlichte werd, twijfelde hij dat iemand hem zou kunnen begrijpen. Toch ging hij op pad om deze asceten weer te ontmoeten. Hij ging de confrontatie aan, uit liefde en waarheid.

Ik denk verder, als we onze emoties niet voldoende onderkennen we lichamelijk ziek of zieker zullen worden ook wanneer we ze niet weten te blussen met onze liefde en waarheid, indien nodig.

Geestelijk en lichamelijk welzijn schuilt in totaal zijn.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Nathan Tags: emoties, liefde, middenweg, treuren, verdriet, vrede, welzijn

Lees ook:

  1. ‘Mijn clown lacht alleen maar om zichzelf’
  2. Bovenal bemin de mens
  3. Huilen om wat je vreugde schenkt
  4. Taigu – Geloofstaal en literatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.