• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kijken door de ogen van de Boeddha

Kijken door de ogen van de Boeddha

26 april 2024 door gastauteur

Dat kan, want elk lichaam is de boeddha.

Niet onze geest is hier en nu maar het lichaam, als een rots in de branding. Is het je nooit opgevallen dat de geest in het verleden aan het wroeten is of ergens in de toekomst zit? Of heel veel moeite doet zichzelf te beteugelen om hier en nu te zijn? Terwijl het lichaam hier en nu is zonder enige moeite.

Waarom kijken toch zoveel spirituele zoekers neer op hun lichaam?

Ik zeg altijd: als je een vlinder wilt zijn zal je toch eerst door het stof moeten kruipen. Er bestaat geen vlinder naast de rups. Er zijn mensen die geloven in een innerlijke boeddha maar dat is volstrekte onzin. Je hebt geen twee geesten. De ene in de knoop met zichzelf en de andere vrij.

Mensen kunnen heel interessant praten over het ware zelf en dat de wereld slechts een illusie is, slechts een manifestatie in het ware zelf, zoals een film verschijnt op het lege filmdoek. Maar zoiets maakt de innerlijke gespletenheid niet kleiner.

Je hebt slechts één geest. Of je ervaart angst of niet. Of je ervaart liefde of niet. Of je ervaart lijden of niet. Of ervaart begrip of niet. Maar naar jezelf kijken en beweren dat je liefde bent, terwijl je zowat moet overgeven van angst, is in mijn ogen behoorlijk gespleten.

Maar hoe kom je dan van (bijvoorbeeld) die angst af? Wat is er verkeerd aan angst? Betekent niet juist al je weerstand ernaar dat je geen liefde bent? Kunnen we in compassie leven met onszelf?

Goed, terug naar het lichaam als de boeddha. Mijn grote leermeester was en is het lichaam. Zo volledig hier en nu. Op een dag verkoos ik ervoor te voelen wat ik voelde, te horen wat ik hoorde, te zien wat ik zag, te proeven wat ik proefde en te ruiken wat ik rook. Daarbij was de waarnemer het waargenomene.

Dus niet zeggen tegen jezelf: maar ik weet toch dat ik iets hoor, dat ik iets proef,…? Nee, je volledig overgeven, hier en nu, aan het zintuiglijk gewaarzijn zonder enig innerlijk verzet. Toen begon er een zekere ruimte en stilte in mijn leven te komen! De verstrooiing nam af. De geest oversteeg zichzelf, niet door zichzelf maar door mijn aandacht volledig te verleggen naar het lichaam.

De geest is ijdel. En wil geen andere boeddha zien dan zichzelf. En hoopt door oneindig navel te staren een echte Boeddha te worden. De geest kan niet zichzelf bevrijden, door te dromen over die vlinder. Ja, de geest dient te ontwaken, dat is beslist zo, maar dan dien je eerst die rups te willen zijn. Net als het symbool van de draak (naga). De slang kruipt door het stof voor dat hij verhoogd zal worden.

Nogmaals het dromen over de vlinder of de draak mogen dan ergens volkomen waar zijn maar niemand komt op de universiteit door de lagere scholen over te slaan. Maar het ego zetelt in zijn ivoren toren tussen de oren. Het ego dat niets anders is dan onze onwetendheid en verlangens. In onze onwetendheid verlangen we naar weet ik wat? Dat ego kan zichzelf niet de baas.

Je hoeft jezelf op geen enkele manier te veroordelen of te beoordelen. Je hoeft geen strijd aan te gaan. Je hoeft enkel hier en nu je aandacht volledig te verleggen naar het lichaam, zintuiglijk gewaarzijn, hier en nu. Keer op keer: wat komt nu spontaan het allereerste bij je binnen? Misschien is het geluid van een merel. Of het gebrom van een scooter. Of het gekriebel in je neus. Enzomeer.

Al lukt je dit maar 1x op een dag echt te doen, dan heb je een geweldige stap gezet. Ik adviseer hier geen andere meditatietechniek(en) naast te beoefenen. Vertrouw 24/7 op dit zintuiglijk gewaarzijn, probeer maar eens echt. Achteraf zul je het resultaat zien.

Maar… dit verkondig ik niet als de weg naar de waarheid maar als een goed en beproefd middel om de geest te stoppen. Zijn kracht te doorbreken. Je leert van het lichaam om je eigen geest te overstijgen zonder deze eerst te analyseren, te beoordelen, of te onderdrukken. Je doet echt helemaal niets met je geest, je verlegt simpelweg direct zonder poespas de aandacht.

Het maakt dan niet uit wat je gelooft. Je bent voor even niet langer horende doof en ziende blind. Door je aandacht te verleggen naar de vijf zintuigen, kun je plotseling overvallen worden door een geweldige natuurlijk stilte, of dat je een oase binnenkomt. Maar dit is niet de weg naar de waarheid, slechts een hulpmiddel op je pad als zoeker. Anders is de kans groot dat je verliefd en verstrikt bent geraakt binnen je concepten van verlichting. Dan leef je een geweldig leven, tussen je oren.

Het is waar dat de waarheid een psychologische, innerlijke, revolutie is, een ontwaken. Maar als de geest enkel droomt van een vlinder te zijn en weigert de rups voorafgaande geheel te onderkennen, ben je niet vrij maar een gevangene binnen je eigen denkgeest.

En ik zeg je en smeek je, de wereld, de samenleving, is een afspiegeling van ons innerlijk, innerlijke verandering is noodzaak.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Nathan Tags: ego, geest, ontwaken, revolutie, rups, vlinder, waarheid

Lees ook:

  1. Hoe knip je de verlichting aan? (2) –  Streven naar verlichting heeft geen zin
  2. Guy – Ontwaken (1)
  3. Je hart cultiveren
  4. Let zen disturb you

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.