Is het boeddhisme een levensweg, geloof , religie ? Een dilemma waar veel mensen het moeilijk mee hebben; . Van één zaak zijn we zeker : het is geen geloof want Boeddha was geen god maar een mens van vlees en bloed, sterfelijk en al eeuwen overleden (al zullen sommigen zeggen dat een beetje geloof wel helpt.) Religie betekent in de striktste woord ‘her-verbinden’: met zichzelf, met de wereld rondom ons waarin we leven. Bijgevolg zouden we kunnen zeggen, ja, het boeddhisme is een religie voor zover we op zoek gaan naar onze ware zelf door introspectie (meditatie) of wat dan ook. Een manier van leven is het ook, daar we trachten minder lijden te veroorzaken voor anderen en onszelf, door bepaalde normen te volgen die de dharma behelst ( bv.de Pancasila als leek).
De vraagt blijft of de Boeddha na zijn verlichting en het in beweging zetten van het wiel van de dharma nog relevant was voor het boeddhisme en zijn latere beoefenaars. Immers; op het moment van verlichting verklaarde de Boeddha: ‘Dit is lijden [dukkha] ; dit is de oorzaak ervan; dit is de opheffing ervan; dit is de weg tot opheffing ervan. Het besef drong tot mij door: Vernietigd is (voor mij) de wedergeboorte, verwezenlijkt heb ik het heilige leven, wat te doen was is gedaan, er is niets meer dat tot terugkomst hier leidt. Onwetendheid werd verdreven, kennis rees op; duisternis werd verdreven, een licht ging op.’
Na zijn verlichting verwerd de Boeddha meer en meer, gewild of ongewild tot een goeroe zoals er in zijn tijd vele leermeesters. Waar het boeddhisme een stroming zou moeten zijn van veel praktijk en weinig regeltjes werd ze stilaan (noodgedwongen door zijn groei en populariteit?) een stroming met veel regeltjes en weinig praktijk en schaarde zich stilaan bij de groep van geïnstitutionaliseerde religies ( zoals later in het Christendom, Islam, Hindoeïsme,..) iets waar de Boeddha, in zijn tijd al niet noodzakelijk achter stond.
De Boeddha heeft zich altijd tegen het Brahmanisme afgezet, net omdat er te veel (commercieel) ceremonieel was en te weinig interesse in het welzijn van de mensen door vele Brahmanen; welnu het boeddhisme is stilaan in hetzelfde bedje ziek. Bekend is dat de Boeddha zich op regelmatige tijdstippen terug trok om even verlost te zijn van de dagelijkse beslommeringen en kleinzerige disputen onder zijn volgelingen. Dit was niet wat hij had gewild maar wat onafwendbaar op hem afkwam als stichter of verkondiger van de dharma.
Ik kan me voorstellen dat hij er zelf niet onverdeeld gelukkig mee was. Dit uitte zich in zijn laatste raadgevingen op zijn sterfbed waar hij bewust of onbewust deze laatste raadgevingen meegaf en de nadruk legde op het individu en de eenvoud van de dharma en de beoefening ervan zoals hij die had ervaren. ‘Zoek toevlucht in jezelf. Zoek geen toevlucht buiten jezelf. Wees je eigen lamp. Je eigen eiland. De bron van verlichting is aanwezig in jou en moet bijgevolg dáár (en daar alleen) gezocht worden. Wees je eigen meester. Je eigen beschermer. Wie slechts mijn lichaam ziet, ziet mij niet in waarheid. Slechts hij die mijn onderricht aanvaardt en volgt, ziet mij waarlijk. Na mijn dood zal de dharma uw leermeester zijn. In de vijfenveertig laatste jaren van mijn leven is er niets dat ik u verborgen gehouden heb. Er is geen geheime leer, geen verborgen betekenis. Alles heb ik u openlijk en duidelijk uiteengezet. En nu, dierbaren, is het einde gekomen. Binnen één ogenblik treed ik in het Nirvana. Dit was mijn laatste onderricht.’
Dit is een pleidooi om eens terug te schakelen naar de essentie van de dharma, weg van alle indrukwekkende kimono’s, westerse Tibetanen, esoterische, al dan niet commercieel geïnspireerde praktijken van zelfverklaarde wijze leraars en elk voor onszelf terug te gaan naar de basis van, wat de Boeddha onderrichte: de drie kenmerken van het bestaan, de vier waarheden, het achtvoudige pad dat zich vertaalt in de panca-, dasa- of atthasila. Al de rest is illusie en vormgeving dat misschien voor velen zijn nut heeft maar niets wezenlijk bijdraagt aan de kern van de boodschap; dit is lijden, dit is het beëindigen van lijden. Maar ook dit is weer een persoonlijke overweging.
Alain zegt
Volledig akkoord en dit mocht wel eens gezegd/geschreven worden.
Karin zegt
Toevallig dit te lezen, had gisteren een soort ‘sollicitatiegesprek’ voor een verdiepingscursus van de Dhamma. Er werd echter getwijfeld aan mijn spirituele cv omdat ik slechts 1 retraite had gevolgd. Blijkbaar voldeed ik niet aan de voorwaarden van de ballotage van de wijze commissie.
Joop Ha Hoek zegt
Ik heb in de dertig jaar dat ik het pad loop nog nooit een retraite gevolgd. Wat kan de organisator jou leren wat je al niet innerlijk weet? Dure verdieping waar je op wilde intekenen? Geen goeroe zonder giro (Jelle Seidel).
Karin Vermeulen zegt
Dit is fijn te lezen, het raakte me toch wel eerlijk gezegd. Een soort gevoel van afwijzing, niet goed genoeg, terwijl mijn dagelijkse praktijk een grote beoefening is. Fijn om zo af en toe gelijkgestemde zwervers op het pad te ontmoeten. Dank!
Peter C. Hendriks zegt
Zo is het en niet anders. Ik blijf simpelweg mijn pad vervolgen zonder alle poespas er omheen.
Een simpele zwerver op het edele achtvoudige pad. Bedankt Siddhartha.
Karin Vermeulen zegt
Dank, dit doet me goed! Fijn om af en toe een zwerver tegen te komen op het pad.
Marc zegt
Ik hoop dat eenieder, zonder afbreuk te doen aan de manier waarop ze de dha(r)Mama practizeten, dat bereikt wat hij beoogt; dit artikel heb ik geschreven opdat we meer naar het geschenk (dat de Dharma is) moeten kijken, dan naar de verpakking. Niet meer niet minder. Ongeacht, alle rituelen, vereisten of wat dan ook, blijft de Dha(r)ma éęn en ondeelbaar. Wees dus een lamp voor jezelf en toets alle verklaringen en onderrichtingen af aan jezelf. Respectvolle groetjes
Marc.