• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?

Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?

9 april 2024 door gastauteur

Is het boeddhisme een levensweg, geloof , religie ? Een dilemma waar veel mensen het moeilijk mee hebben; . Van één zaak zijn we zeker : het is geen geloof want Boeddha was geen god maar een mens van vlees en bloed, sterfelijk en al eeuwen overleden (al zullen sommigen zeggen dat een beetje geloof wel helpt.) Religie betekent in de striktste woord ‘her-verbinden’: met zichzelf, met de wereld rondom ons waarin we leven. Bijgevolg zouden we kunnen zeggen, ja, het boeddhisme is een religie voor zover we op zoek gaan naar onze ware zelf door introspectie (meditatie) of wat dan ook. Een manier van leven is het ook, daar we trachten minder lijden te veroorzaken voor anderen en onszelf, door bepaalde normen te volgen die de dharma behelst ( bv.de Pancasila als leek).

Tekst Marc Horemans

De vraagt blijft of de Boeddha na zijn verlichting en het in beweging zetten van het wiel van de dharma nog relevant was voor het boeddhisme en zijn latere beoefenaars. Immers; op het moment van verlichting verklaarde de Boeddha: ‘Dit is lijden [dukkha] ; dit is de oorzaak ervan; dit is de opheffing ervan; dit is de weg tot opheffing ervan. Het besef drong tot mij door: Vernietigd is (voor mij) de wedergeboorte, verwezenlijkt heb ik het heilige leven, wat te doen was is gedaan, er is niets meer dat tot terugkomst hier leidt. Onwetendheid werd verdreven, kennis rees op; duisternis werd verdreven, een licht ging op.’

Na zijn verlichting verwerd de Boeddha meer en meer, gewild of ongewild tot een goeroe zoals er in zijn tijd vele leermeesters. Waar het boeddhisme een stroming zou moeten zijn van veel praktijk en weinig regeltjes werd ze stilaan (noodgedwongen door zijn groei en populariteit?) een stroming met veel regeltjes en weinig praktijk en schaarde zich stilaan bij de groep van geïnstitutionaliseerde religies ( zoals later in het Christendom, Islam, Hindoeïsme,..) iets waar de Boeddha, in zijn tijd al niet noodzakelijk achter stond.

De Boeddha heeft zich altijd tegen het Brahmanisme afgezet, net omdat er te veel (commercieel) ceremonieel was en te weinig interesse in het welzijn van de mensen door vele Brahmanen; welnu het boeddhisme is stilaan in hetzelfde bedje ziek. Bekend is dat de Boeddha zich op regelmatige tijdstippen terug trok om even verlost te zijn van de dagelijkse beslommeringen en kleinzerige disputen onder zijn volgelingen. Dit was niet wat hij had gewild maar wat onafwendbaar op hem afkwam als stichter of verkondiger van de dharma.

Ik kan me voorstellen dat hij er zelf niet onverdeeld gelukkig mee was. Dit uitte zich in zijn laatste raadgevingen op zijn sterfbed waar hij bewust of onbewust deze laatste raadgevingen meegaf en de nadruk legde op het individu en de eenvoud van de dharma en de beoefening ervan zoals hij die had ervaren. ‘Zoek toevlucht in jezelf. Zoek geen toevlucht buiten jezelf. Wees je eigen lamp. Je eigen eiland. De bron van verlichting is aanwezig in jou en moet bijgevolg dáár (en daar alleen) gezocht worden. Wees je eigen meester. Je eigen beschermer. Wie slechts mijn lichaam ziet, ziet mij niet in waarheid. Slechts hij die mijn onderricht aanvaardt en volgt, ziet mij waarlijk. Na mijn dood zal de dharma uw leermeester zijn. In de vijfenveertig laatste jaren van mijn leven is er niets dat ik u verborgen gehouden heb. Er is geen geheime leer, geen verborgen betekenis. Alles heb ik u openlijk en duidelijk uiteengezet. En nu, dierbaren, is het einde gekomen. Binnen één ogenblik treed ik in het Nirvana. Dit was mijn laatste onderricht.’

Dit is een pleidooi om eens terug te schakelen naar de essentie van de dharma, weg van alle indrukwekkende kimono’s, westerse Tibetanen, esoterische, al dan niet commercieel geïnspireerde praktijken van zelfverklaarde wijze leraars en elk voor onszelf terug te gaan naar de basis van, wat de Boeddha onderrichte: de drie kenmerken van het bestaan, de vier waarheden, het achtvoudige pad dat zich vertaalt in de panca-, dasa- of atthasila. Al de rest is illusie en vormgeving dat misschien voor velen zijn nut heeft maar niets wezenlijk bijdraagt aan de kern van de boodschap; dit is lijden, dit is het beëindigen van lijden. Maar ook dit is weer een persoonlijke overweging.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Geluk Tags: bestaansrecht Boeddha, dharma, dukkha, essentie van de dharma, herijken, lijden, Marc Horemans, religie

Lees ook:

  1. Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen
  2. Guy – Ad absurdum
  3. Ujukarin – Leefstijl en de-Dharma-doorleven
  4. Religie en onzekerheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Alain zegt

    10 april 2024 om 14:33

    Volledig akkoord en dit mocht wel eens gezegd/geschreven worden.

  2. Karin zegt

    11 april 2024 om 07:52

    Toevallig dit te lezen, had gisteren een soort ‘sollicitatiegesprek’ voor een verdiepingscursus van de Dhamma. Er werd echter getwijfeld aan mijn spirituele cv omdat ik slechts 1 retraite had gevolgd. Blijkbaar voldeed ik niet aan de voorwaarden van de ballotage van de wijze commissie.

    • Joop Ha Hoek zegt

      11 april 2024 om 09:50

      Ik heb in de dertig jaar dat ik het pad loop nog nooit een retraite gevolgd. Wat kan de organisator jou leren wat je al niet innerlijk weet? Dure verdieping waar je op wilde intekenen? Geen goeroe zonder giro (Jelle Seidel).

      • Karin Vermeulen zegt

        11 april 2024 om 22:19

        Dit is fijn te lezen, het raakte me toch wel eerlijk gezegd. Een soort gevoel van afwijzing, niet goed genoeg, terwijl mijn dagelijkse praktijk een grote beoefening is. Fijn om zo af en toe gelijkgestemde zwervers op het pad te ontmoeten. Dank!

  3. Peter C. Hendriks zegt

    11 april 2024 om 13:06

    Zo is het en niet anders. Ik blijf simpelweg mijn pad vervolgen zonder alle poespas er omheen.
    Een simpele zwerver op het edele achtvoudige pad. Bedankt Siddhartha.

    • Karin Vermeulen zegt

      11 april 2024 om 23:01

      Dank, dit doet me goed! Fijn om af en toe een zwerver tegen te komen op het pad.

  4. Marc zegt

    11 april 2024 om 18:47

    Ik hoop dat eenieder, zonder afbreuk te doen aan de manier waarop ze de dha(r)Mama practizeten, dat bereikt wat hij beoogt; dit artikel heb ik geschreven opdat we meer naar het geschenk (dat de Dharma is) moeten kijken, dan naar de verpakking. Niet meer niet minder. Ongeacht, alle rituelen, vereisten of wat dan ook, blijft de Dha(r)ma éęn en ondeelbaar. Wees dus een lamp voor jezelf en toets alle verklaringen en onderrichtingen af aan jezelf. Respectvolle groetjes

    Marc.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.