• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sloten met witte zwanen

Sloten met witte zwanen

10 april 2024 door Peter Pijls

Over positief denken zijn bibliotheken volgeschreven. Daar heb ik weinig aan toe te voegen, behalve mijn eigen particuliere trucjes.

Ik heb nooit zo geloofd in de tjakka-ridders van het neuro-linguïstisch programmeren. De Emile Ratelband-goeroes die beweren dat je rijk en gelukkig wordt als je maar honderd keer per dag tegen jezelf zegt dat je rijk en gelukkig wordt.

Spirituele goeroes kennen de groeimarkt van het geluk. Daarom bedelven ze ons onder zelfhulpboekjes. Denk aan Eckhart Tolle, of een heel leger aan Aziatische swami’s die meedogenloos de leegte van het rijke westerse bestaan blootleggen.

Alleen jammer dat die goeroes niet zelden oplichters blijken, die de pijn en wanhoop van mensen genadeloos exploiteren, de Bhagwan (Osho) voorop.

Uit pure nieuwsgierigheid ging ik ooit op bezoek in zijn ashram in India. Die ashram lag in Poona, een straatarme stad. De compound werd zwaar bewaakt door een militie met semiautomatische geweren. Want het was natuurlijk niet de bedoeling dat het plaatselijke arme geteisem kwam profiteren van de inzichten van de Rolls Royce-fan die Osho was.

Wie ik wel aantrof in de ashram waren goedopgeleide westerlingen met veel geld die zonder uitzondering een zeer chagrijnige indruk maakten, hoewel ze de beschikking hadden over gekoelde meditatietenten.

De ashram voorzag tevens in vijvers en sloten met witte zwanen. Ik werd fanatiek uitgekafferd door een Zwitserse in een rode soepjurk toen ik het waagde een foto te maken. Misschien lag dat aan mij; misschien had ik haar gevorderde stadium van verlichting nog niet bereikt. Om de agressieve Zwitserse te jennen haalde ik een bewapende en geüniformeerde militieman erbij, die mij grijnzend toestemming gaf foto’s te maken.

Veel Westerlingen wenden zich om mij onduidelijke redenen tot Oosterse spiritualiteit om gelukkiger te worden. Dat heb ik nooit goed begrepen. Uit nieuwsgierigheid en door mijn huwelijk met een Japanse kwam ik de afgelopen decennia regelmatig in Azië.

Wat me vooral opviel was dat boeddhisten keihard kunnen zijn voor zichzelf en hun medemens. De idee van caritas is ze doorgaans vreemd. Sommigen willen vooral zelf het nirvana bereiken, liefst zo rijk mogelijk. In China en Japan onthulden boeddhisten me dat ze op de eerste plaats baden voor een betere carrière.

Ook egoïsme kan dus een vorm van positief denken zijn, maar dat vertelde mijn zenleraar in Amsterdam er niet bij, en al die andere goeroes ook niet.

In India, en vanuit diezelfde nieuwsgierigheid, bezocht ik later de ashram van Sai Babba. Die genoot destijds hevige populariteit in het Westen, omdat hij horloges en as tevoorschijn kon toveren uit zijn mouwen. Sai Babba werd ontmaskerd als fraudeur die zijn volgelingen seksueel misbruikte.

Of hij echt kon goochelen heb ik zelf niet kunnen constateren. Ik werd voor zijn optreden door een beleefde Zwitser uit de ashram verwijderd omdat ik zo disrespectvol was om een korte broek te dragen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, meditatie, Peter Pijls Tags: Bhagwan (Osho), China, Eckhart Tolle, Emile Ratelband-goeroes, India, Japan, nirvana, pijn, positief denken, Sai Babba, wanhoop

Lees ook:

  1. De parafernalia van de Oosterse wijsheid
  2. De leegte van de Hartsoetra
  3. Dick – Schoot van de Himalaya
  4. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Roel de Haan of Hoek zegt

    11 april 2024 om 10:39

    Wanneer je foto’s kunt maken in een korte broek heb je t al aardig voor elkaar, denk ik. Volgens mij ligt jouw geluk binnen handbereik. Iets minder kritiek op al die medemensen en het is klaar. Wees jezelf broeder, blijf jezelf, wees en blijf alleen jezelf 🙏

    • Peter Pijls zegt

      14 april 2024 om 03:23

      Ga ik doen

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.