• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De zoektocht naar een boeddhistisch stopcontact

De zoektocht naar een boeddhistisch stopcontact

18 januari 2024 door Hans Gijsen

In 1984 kwam ik in contact met vipassana-meditatie. Vrij snel werd mij voorgespiegeld dat het pad van de Boeddha leidt naar bevrijding, ontwaken, nirvana. Meditatie is een onderdeel van dat pad. Sindsdien krijg ik regelmatig de vraag of ik boeddhist ben. Afhankelijk van de vrager, mijn energie en stemming op dat moment geef ik verschillende antwoorden variërend van volmondig ‘ja’, via een genuanceerde uitleg over het verschil tussen mediteren, de Boeddha en boeddhist zijn, tot een zuinig ‘nee’.

Laat ik mezelf nu die vraag eens stellen: ‘Ben ik boeddhist?’ Op mijn bureau tegenover mij staat het eerste Boeddhabeeldje dat ik van Tibetaans-boeddhistische vrienden in Groningen heb gekregen. Het spitst zijn oren. Of zie ik een bedenkelijke frons boven zijn wenkbrauwen ontstaan? Het is een Tibetaans Boeddhabeeldje, ongeveer 5 cm hoog, met onderin een mantra, waarschijnlijk ‘om mani padme hum’. Matcht dat beeldje met mijn beoefening of moet ik op zoek naar een Boeddhabeeld afkomstig uit een van de Theravada-landen? Oei, de vraagstelling wordt ingewikkelder: ‘Ben ik een Theravada-boeddhist?’

In 1985 heb ik toevlucht genomen in de Theravada-traditie. Daaruit zou kunnen blijken dat het antwoord ‘ja’ is. Mijn vrouw heeft dat een jaar later gedaan. Onze kinderen hebben we vrijgelaten in hun spirituele keuze. Toen onze zoon 16 jaar was, heb ik wel eens geopperd dat ik gedoopt ben in de katholieke kerk en toevlucht heb genomen in het boeddhisme en daarmee mijn risico gespreid heb. Op mijn vraag waar hij in geloofde antwoordde hij volmondig: “Voetbal”. Hij heeft nooit gevraagd wat mijn ‘boeddhist-zijn’ inhield. Als ik wel eens geïrriteerd was, merkte hij wel fijntjes op dat het voor mij weer tijd was om te gaan mediteren.

Maar natuurlijk… is boeddhist zijn behoren bij een groep gelijkgestemden, een sangha? Eh… Helaas, gaat ook niet op. Van alle mensen met wie ik op een kussen heb zitten zweten tijdens wekelijkse bijeenkomsten, weekends en retraites is nog geen 5% boeddhist.

Daarnaast ben ik ‘vreemd’ gegaan door retraites en lezingen te volgen bij verschillende Tibetaanse en Zen-leraren, om over de boeddhistische literatuur nog maar te zwijgen. De verwarring over mijn boeddhistische identiteit werd nog eens vergroot doordat de leraren, uit zowel de Theravada, de Tibetaanse als de Zen-traditie, ergens in hun dhammatalk (!) toch duidelijk moesten maken dat hun interpretatie van de Dhamma de enig juiste was en – vaak met nadruk! – die van de andere tradities niet. Binnen tradities ging het er ook niet zachtzinnig aan toe. Samatha beoefenen was vloeken in de vipassana-kerk. Tja, Koot en Bie zongen als Positivoos al “Onze God is de beste, onze God is kampioen”. Bij boeddhisten blijkt het niet anders te zijn.

Als ik iemand net ontmoet die mediteert en/of boeddhist is, en ik zeg dat ik vipassana-meditatie beoefen, dan volgt vaak een reactie waaruit blijkt dat ik weggezet word in een hokje dat de ander heel helder in zijn/haar hoofd heeft. Koren op mijn molen om dat uit te dagen. Ik heb wel eens tijdens een bijeenkomst met vipassana-beoefenaren gezegd dat ik meer een Mahayana-boeddhist ben. Haha, en wat dacht je? Er gebeurde helemaal niks. Iedereen zat opmerkzaam te luisteren. Dat was het. Tijdens een Tibetaans-boeddhistische retraite heb ik een keer laten vallen dat ik Theravada-boeddhist ben. Men keek met meer medelijden dan compassie naar me.

Om het feest compleet te maken, kwam het seculier boeddhisme voorbij met leraren zoals Martine en Stephen Batchelor. Volgens sommigen mocht het geen vipassana-meditatie genoemd worden en al zeker geen boeddhisme. Martine en Stephen zijn intensief betrokken bij Gaia House in Engeland, een plek voor inzichtsmeditatie. Jarenlang mocht er geen Boeddhabeeld staan in de meditatiehal. Inmiddels is het oké. Van welke traditie? vraag ik mij dan af. Hahaha, Mara in mij ontwaakt!

Een andere seculiere benadering kwam met de introductie van Mindfulness Based Stress Reduction door Jon Kabat-Zinn. In eerste instantie bleef hij benadrukken hoe wetenschappelijk en seculier deze benadering wel niet was. MBSR is geen boeddhisme! Gaandeweg omarmde hij het boeddhisme steeds meer. Een andere (neuro)wetenschapper, Sam Harris, maakte een beweging van scepticus naar het omarmen van vipassana-meditatie in zijn boek ‘Waking Up, Searching for spirituality without religion’. Ligt daar de oplossing voor mijn probleem: loslaten van Boeddhabeelden, tradities, religieuze toeters en bellen? Sommige boeddhisten zullen al deze seculiere benaderingen framen met het boeddhistische concept ‘vaardig handelen’. Tja, terug bij af.

Misschien wil ik te graag ergens bij horen, een boeddhistische identiteit hebben, een eenduidige keuze maken, the easy way, handig in gesprek met anderen, meteen een helder antwoord klaar op de vraag of ik boeddhist ben…

O, God… Ja, die komt ook nog voorbij, tenminste in de vorm van Zijn zoon in een kerststal die ik elk jaar zet met Kerstmis. Ik doe niet aan Vesak, het jaarlijkse terugkerend boeddhistisch feest om de geboorte, verlichting en heengaan van de Boeddha te gedenken. Maar wel een kerststal dus. Samen met een kerstboom roept dat herinneringen op aan vroeger, aan gezelligheid, aan samen zijn met familie, geborgenheid. Ondanks de opmerking naar mijn zoon dat ik katholiek gedoopt ben, ben ik het niet meer, dat wil zeggen niet praktiserend. Als psycholoog weet ik echter dat zich in mij een mindset en conditionering heeft ontwikkeld die sterk gekleurd wordt door mijn katholieke omgeving. Schuld en boete dienen zich regelmatig aan. Die identificatie gaat vanzelf. Plop, het is er.

Deze spontane identificaties interfereren met mijn wens om helderheid over mijn boeddhistische identiteit. Als ik vind dat ik iets niet goed doe en straf verdiend heb (katholieke conditionering), komt er een boeddhistisch stemmetje bij dat zegt dat ik te streng ben voor mezelf, niet mild genoeg, dat mijn metta-beoefening niet veel voorstelt… Een mindfuck van jewelste.

O ja, de verwarring wordt nog groter doordat ik yoga beoefen, wetenschappelijk geschoold ben met een kritische onderzoekende houding, filosofen zoals de Stoa als mijn beste inspirators beschouw. Dit alles spookt in mijn hoofd. Het is een grote wirwar. Is mijn identiteit polyamoureus? Mag dat? Van wie? Vind ik dat belangrijk? Nee.

Doorademen, doorgaan, zoeken. Gevangen in mijn eigen geest. Zoals de Kanskaart in het Monopoly-spel: “Ga door naar de gevangenis. Ga niet langs ‘start’. U ontvangt geen 200 euro.” Is het beloofde eind al in zicht? Verre van dat.

Er is wel een klein lichtpuntje. Ik zie nu dat mijn zoektocht naar dat boeddhistische stopcontact in de verkeerde richting ging. Ik zocht het alleen maar buiten me, terwijl het al die tijd…

Weet jij het? Ik krijg een knipoog van het Boeddhabeeldje tegenover mij.

Deze tekst van Hans Gijsen verscheen eerder in het novembernummer 2023 van SIMsara, een uitgave van Stichting Inzichts Meditatie.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Mahayana, meditatie, Theravada, Vipassana Tags: ben ik boeddhist, God, Jon Kabat-Zinn, kerststal, Koot en Bie, Martine en Stephen Batchelor, Mindfulness Based Stress Reduction, Positivoos, Sam Harris, SimSara, toevlucht

Lees ook:

  1. Seculiere moraal en spirituele moraal
  2. Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright
  3. Paul Boersma – Meditatie en pijn
  4. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jobi van Veen zegt

    18 januari 2024 om 14:40

    Hallo, wat heerlijk om dit te lezen errug herkenbaar, misschien terug bij af maar ook áán , juist door de herkenning !!

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.