• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Deo volente

Taigu – Deo volente

8 oktober 2023 door Jules Prast

“‘Ik ben de alfa en de omega’, zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.'”

Openbaring 1, vers 8

En weer stonden ze met hun tweeën voor zijn deur, met van die typerende snoetwerken waarvan de gelukzaligheid van de wetenschap van hun wedergeboorte in de Christus afdroop. Dezelfde jongeman die hem de vorige keer een stukje uit de bijbel wilde voorlezen van de achterkant van een folder, stond nu met de Openbaring van Johannes in de aanslag op zijn mobieltje. Voor de zekerheid hadden ze deze keer een onderlegde evangelist meegenomen om de rabiate zenboeddhist op dit inmiddels bekende adres tot rede te brengen. Want juist daarom kwamen zij, zeiden ze.

“Is boeddhisme niet meer een levenshouding dan een religie?”, opperde de evangelist. “Beide opvattingen bestaan naast elkaar,” antwoordde hij. “Dat verschilt van beoefenaar tot beoefenaar.” “Wat is het dan voor u?”, wilde de evangelist weten, duidelijk getraind in de gesprekstechniek van directe, open vragen stellen. Links en rechts schoten voorbijgangers schielijk in geparkeerde auto’s of stapten met een schichtige blik op hun rijwiel. Een enkeling die de hond uitliet, keek hem vanaf de overkant van de straat bevreemd aan, alsof hij zich buiten de orde van zijn slaperige provinciestadje bevond door deze mensen ruiterlijk te woord te staan.

Hij woog zijn woorden. “Voor mij is boeddhisme zowel levenshouding als religie,” zei hij uiteindelijk. “Waarom religie?”, drong de evangelist aan. “Wat in boeddhisme maakt u religieus?” Hij wilde ze deze keer niet het genoegen doen te zuchten en liet zijn gedachten en gevoelens dwalen over zijn geliefde Yogacara, dat hij iedere dag herkende wanneer hij rijdend op zijn grote voertuig beelden en herinneringen naar boven zag komen en zich afvroeg of deze heilzaam of onheilzaam zouden zijn. Moest hij nu echt met deze lui gaan praten over het opslagbewustzijn? Of, een ander hoofdstuk, over de Hartsutra? Nee, hij besloot het anders aan te pakken. “Ik weet het niet,” antwoordde hij. “Mijn geloof is zonder woorden, onuitsprekelijk.”

Dit vond het blijmoedige tweetal duidelijk onbevredigend. “Kijk,” zei de evangelist, “wij hebben namelijk het woord van God bij ons. Vraagt u zich nooit af wat God wil met uw leven? Hoe het is gegaan toen de aarde door God geschapen is? Want u zult het toch met mij eens zijn dat alles een begin kent.” Deo volente, schoot er in een flits door zijn hoofd, hetzelfde ‘volente’ dat we in de context van de vijf (lege) skandha’s zien terugkeren in het begrip ‘volitie’. “God is dood,” herpakte hij zich. “Vermorzeld en gemarginaliseerd door Verlichting en wetenschap. En door kerken die de mensen hel en verdoemenis hebben gepreekt in plaats van ze bevrijding te brengen. Wie met mij wil praten over Gods wil, moet zich eerst verantwoorden voor Auschwitz en Mauthausen, voor Hiroshima en Nagasaki, voor de verschrikkingen in Oekraïne en de concentratiekampen vol Oeigoeren.” Hij was verbaasd over zichzelf en zijn welbespraaktheid.

“Hoe zien jullie dat eigenlijk?,” liet hij hierop volgen. “Mijnheer,” zei de evangelist, “over geschiedenis weten wij niets. Wij gaan alleen met mensen in gesprek over het geloof. Hun geloof ook. Religie is wereldser geworden, materialistischer. Wij willen ze prikkelen en ze iets van de ware religie meegeven. Maar als ik u nog een vraag mag stellen: wat betekent de Boeddha eigenlijk voor u? Is de Boeddha niet uw God?” “O, jeetje, nee,” flapte hij eruit. “Boeddha’s zijn voorstellingen van mensen, net zoals jullie God een voorstelling is van mensen. En de bijbel is ook geschreven door mensenhand. Je zou de boeddhisten de kost moeten geven die geloven dat de leerredes van de Boeddha zijn historische, onvervalste, heilige woord tot uitdrukking brengen. Ze zijn ziende blind en horende doof, vol van neerbuigendheid tegen anderen over hun voorstellingen, maar zich niet bewust van die van zichzelf.” Niemand die iets leek op te merken over het citaat uit Mattheüs 13.

Integendeel, wat hij zei, verbaasde zijn lieve christenvrienden, die meenden te hebben begrepen dat boeddhisten ook heilige teksten kenden. “Zeker wel,” zei hij, “Die zijn er. Maar in de tak waartoe ik behoor niet. Niets heiligs,” rondde hij af, zonder Bodhidharma of Hisamatsu aan te roepen, want dat zou het heen en weer gepraat nodeloos hebben verlengd. Het gesprek had al meer dan een half uur geduurd. De evangelist hervatte echter onvermoeibaar zijn directe vragen. “Is de Heilige Schrift voor u dan alleen maar literatuur en poëzie?” “Precies dat,” antwoordde hij, “ik zou zeggen: wijsheidsliteratuur, ontsproten aan de doorgegeven verbeelding van mensen. Hetzelfde gaat op voor de zogenaamde heilige teksten van boeddhisten.”

De jongeman met de openbaring op zijn mobieltje wilde zich ook nog even roeren en probeerde het gesprek te brengen op reïncarnatie. Maar vanuit de deuropening maakte hij duidelijk dat moeheid vat op hem kreeg. Ze bedankten hem beleefd voor het gesprek en verklaarden naar waarheid dat ze zelden zulke belezen mensen aantroffen, die zo lang met hen wilden praten. “Ach,” zei hij, terwijl zij zich reeds omdraaiden, “een ieder die aanklopt kan Jezus zijn in de gedaante van de ander. Of een boeddha. Of een bodhisattva. Om nog maar te zwijgen van een myokonin.” Uit hun blikken bij het scheiden der wegen sprak onbegrip, zo niet ongeloof over de merkwaardige woorden die de dwaze man nu weer uitkraamde.

Hij sloot de deur en verbaasde zich in de rust van zijn huis over hun oppervlakkigheid. Geen weet van geschiedenis, terwijl christenen die recht in de leer zijn, Gods plan zich toch in de tijd zien ontvouwen. Niet helemaal zonder parallel met Nishitani, die in de geschiedenis het voortschrijdende veld van de leegte ontwaart. Twijfel maakte zich plotseling van hem meester. Had hij de evangelist en zijn mobiele telefoondrager wel juist beoordeeld? Waren zijn woorden heilzaam of onheilzaam geweest? Verkeerden zijn gesprekspartners niet in een feitelijke staat van mindfulness op basis van Gods woord? Had hij meer de nadruk moeten leggen op de mogelijkheid van wedergeboorte in het hier en nu?

Omdat ze de verstokte boeddhist met zijn vreemde overtuigingen vast nog een keer met een bezoek zouden vereren, nam hij zich voor bij die gelegenheid de proef op de som te nemen door in stilte, zonder woord of recitatie, een rondje door de buurt met ze te lopen, op de maat van Thich Nhat Hanhs voetstappen voor de vrede. Gewoon een beetje kinhin in de openbare ruimte. Ongeacht wat omstanders ervan zouden denken.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Zen Tags: Auschwitz en Mauthausen, bijbel, christenen, God, Jehova-getuigen, levenshouding, Nishitani, religie, Thich Nhat Hanh

Lees ook:

  1. Dick – bloei
  2. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 
  3. Over Theologie 24 – Het Oude Testament
  4. Baptisme en boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. whapai zegt

    9 oktober 2023 om 09:44

    Dit stukje lezen was een goed begin van mijn dag.

  2. Otto van Franeker zegt

    10 oktober 2023 om 16:27

    Prachtig geschreven verhaal

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.