• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Buiten woorden en geschriften om

Buiten woorden en geschriften om

14 augustus 2023 door Zeshin van der Plas

Als je zen beoefent krijg je instructies van je leraar, hij houdt  teisho’s, er komt een stroom aan informatie op je af en je had juist geleerd dat zen buiten de geschriften om gaat. Dat is ook zo, zen gaat buiten de verbale en geschreven informatie om. Maar eer je tot een punt gekomen bent waar er geen tekst en woorden meer nodig zijn, zijn er heel wat woorden en tekst verspilt. Zen is ‘van hart tot hart’, en dan nog, dan zijn er nog steeds woorden om van hart tot hart te bevestigen.

Als je woorden gebruikt ben je verloren.
En als je je mond houdt dat je schuldig bent aan je eigen ondergang.

Een niet-boeddhist vroeg  aan Boeddha: ‘Ik vraag niet om woorden, noch vraag ik om geen woorden’.

Boeddha bleef zitten, zei niets en verroerde geen vin.

De niet-boeddhist begon Boeddha te prijzen, hij zei:

‘Het grote mededogen van de alom geëerde hebben de wolken van mijn onwetendheid weggeblazen, waardoor de mogelijkheid tot verlichting zich aan mij heeft geopenbaard.’

En na een buiging als dankbetuiging vertrok hij.

Ananda vroeg daarop aan Boeddha:

‘Wat realiseerde deze niet Boeddhist dat hij u op deze wijze prees?

Boeddha antwoordde: ‘Hij is een renpaard dat bij de schaduw van de zweep al begint te lopen.’

Wat realiseerde deze ‘niet-boeddhist?  Wat is het verschil tussen jou en de ‘niet-boeddhist?’

Als je het niet weet dan steel ik jouw antwoord , als je het wel weet geef ik je het antwoord.

Concentreer je op je hara, je buik, geef je over aan mu, (niet hebben/niet zijn). Pas als je leeg bent kan dat wat jou zoekt binnen komen. Alles wat je hebt te doen is je ademhaling tellen, en dan zijn er woorden, we reciteren de kai kyo ge sutra, het verlangen naar verlichting.

‘De dharma, onpeilbaar als het universum en subtiel als een dauwdruppel’

De dharma, onpeilbaar als het universum- de dharma zijn niet de lessen van Boeddha, de lessen van Boeddha wijzen je naar de dharma. Ja, de dharma zijn de lessen van Boeddha. Nee dit is niet onsamenhangend of tegenstrijdig. Als je deze woorden tot je door laat dringen is alles helder maar als je ze wilt begrijpen ben je verloren. Hoe blauw is blauw? Begrijp je blauw? Als je wilt weten hoe een vlinder vliegt kijk er dan naar, als je hem determineert doet hij het niet meer. Het willen weten is een bodemloze put waar elk antwoord een vraag is. Noch voor, noch tegen, alleen maar doen, alleen maar zijn, dat is waar zen over gaat, en dan nog zijn er woorden die trachten weer te geven wat we bedoelen. Er word gesproken over ‘De werkelijke schat’, dat je moet werken als een mijnwerker om de schat te vinden. Het is net andersom- het werken als een mijnwerker is je rotzooi opruimen en ruimte creëren zodat de werkelijke schat kan binnentreden. Werken om woorden, betekenissen, weten, begrijpen, los te laten.

Ik vraag niet om woorden, noch vraag ik om geen woorden, kijk, de bloesem keert dwarrelend terug naar zijn tak.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Buiten woorden en geschriften om, hara, Mu, ondergang, renpaard

Lees ook:

  1. Vat het nu, vat het onmiddellijk
  2. Op zoek naar je zelf
  3. Dick – Alles is mogelijk
  4. Leegte of de afwezigheid van het iets

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.