Elk woord uit de Pali-canon kan een meditatie zijn. Een stap op de Weg. Een opstap naar Ontwaken. Naar wakker worden. Observeer deze woorden. Woord-na-woord. Proef ze. Laat ze je verzadigen.
Laat de woorden in je genen resoneren. Incorporeer ze. Integreer ze. Penetreer ze. Realiseer ze. Pativedha. Zo worden Boeddha’s gedachten jouw gedachten, Zijn woorden jouw woorden, Zijn daden jouw daden. Als heilzame sjablonen in je hart uitgesneden.
Laat deze Pali-woorden je geest stillen aan het onzeglijke: ‘ Diep is de Dhamma, onmetelijk, ongrijpbaar als de zee.’
Om in deze experiëntiele modus tot bevrijding en innerlijke rust te komen.
Siebe zegt
Klinkt allemaal geweldig maar wat is de praktijk als je jezelf niet aldoor in de roes brengt en laat voeden door zulke ideeën?
Waarom blijven we onszelf en anderen maar voor de gek houden en erkennen we niet gewoon dat we zonder dagelijkse portie Dhamma-roes nog altijd maar diep gekwelde figuren zijn, onvoldaan, lost souls, dolers, dwalers. Aangenaam kennis te maken.
Guy Dubois zegt
Beste Siebe, deze identificatie heb ik gelukkig achter mij kunnen laten. “Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.”
Metta.
Guy
Menno zegt
Elk woord uit de Pali-canon kan een meditatie zijn.. KAN … dat hoeft dus niet. Een stap op de Weg. OF een struikelblok. Een opstap naar Ontwaken. OF een valkuil. Naar wakker worden. OF naar dieper in een waan wegzakken.
Ik houd het wel bij gewoon mijn moerstaal en mediteer op woorden als liefde, compassie, tevredenheid, aanacht en andere … struikelstenen op mijn pad. Wakker blijven. Wanen proberen te doorzien. Laatst kwam ik Boeddha tegen… en doodde hem. Op zijn eigen verzoek trouwens.