• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het denkhoofd en de schrijfhand

Het denkhoofd en de schrijfhand

16 mei 2023 door Zeshin van der Plas

Het is laat en ik kan niet slapen, overmorgen komt iemand van de vrijwilligerscentrale hier op bezoek. Weer iemand waar mee ik in onderhandeling moet. Ik vraag mij af of ik onder woorden kan brengen waarom ik mijzelf afhankelijk opstel tegenover overheidsinstanties. Ze hebben mij te kennen gegeven dat de stichting het zelf moet oplossen? Maar ik zie niet hoe? De saamhorigheid in onze samenleving is opgeslokt door regels en voorschriften.

Wij stellen geen eisen aan vrijwilligers anders is het niet vrijwillig en gaan we aan de grondbeginselen van de stichting voorbij, aan het hart van zen ‘overgave’. Dus ik stel mij afhankelijk op omdat ik de overheid serieus neem. Niet dat ik het eens ben met zijn beleid, overgave moet je dan ook niet verwarren met passieve onverschilligheid. Maar wat zou ik in zijn positie doen?  Ik zou waarschijnlijk net zo opgeslokt worden door de lucht- en windhandel als zij. En ter verdediging tegen alle papieren tijgers en een stuk of twintig maskers moeten opzetten. Ik heb mij in deze hachelijke onderneming gestort omdat deze wereld van lucht- en windhandel de enige dimensie is waar de meeste mensen nog in vertoeven. Werkelijk welzijn en hart voor elkaar hebben is mystiek geworden. Mystiek wil zeggen dat je er overheen kijkt, maar het is levensgroot aanwezig en wordt niet opgemerkt. Je komt pas tot de ontdekking wat, en hoe waardevol het is als je het kwijt bent.

De huidige vrijwilligers worden emotioneel gechanteerd, want wat doe je als een hulpbehoevend familielid aan haar/zijn lot word overgelaten? En de waardering van verplegend personeel is “jullie zijn kanjers met het hart op de goede plek”, terwijl steeds meer van hun collega’s wegvallen. De schouders waar het nu op ligt zijn aan het bezwijken. Kan de politiek er iets aan doen? Ik denk het niet- zij zijn zelf gevangenen van hun eigen bloedserieuze politieke spel, ze zetten zichzelf net zo onder druk als zij ’de boeren, verplegend personeel, leraren, politie, enz. Het is een natuurlijk proces, deze chaos is de orde van het universum, je kunt je er tegen verzetten, boos worden of protesteren of er naar kijken en het doorgronden. Je kunt wel ergens op schelden maar als je niet snapt waarom je auto niet starten wil zal je boosheid hem niet aan de gang krijgen.

Tangen Roshi heeft in het grijze verleden een kalligrafie gemaakt, drie Japanse karakters in een cirkel. De karakters zijn: ‘Dai Shin Gyo’. Dai betekent ‘Groot’ Shin betekent ‘Hart’ en gyo betekent , Beoefenen’ Dat is mijn oefening, het oefenen groothartig te zijn, hartelijk, hartverwarmend, hart voor de zaak hebben, het hart op de goede plaats hebben, enz, enz. Dit is mijn oefening en daarom stel ik mij afhankelijk op. Ik stel mij afhankelijk op omdat ik afhankelijk van alles, ik ben afhankelijk van mijn lichaam en van alles wat zich buiten mijn lichaam bevindt. Maar…wie is het die zich afhankelijk opstelt? De werkelijke les van de Groot hart beoefening is jezelf vergeten, totaal, geen voor of tegen, nog afhankelijk nog zelfstandig. Only doing, zonder uitzicht op resultaat.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zeshin van der Plas Tags: beoefenen, boeren, groot hart, leraren, vrijwilligers

Lees ook:

  1. Het denkhoofd en de schrijfhand
  2. Ontkennen? 
  3. Het jaar 2022 – dag 271 – aanraking
  4. ‘Magische momenten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Mieke zegt

    18 mei 2023 om 09:11

    Je stukje is me uit het hart gegrepen.
    We hebben een wereld gecreëerd waarin we kijken en horen en is er afscheiding gekomen. En wanneer horen luisteren wordt en kijken zién, wordt tegenkomen ontmoeten. Voor mij gaat hier leven uit het hart over.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.