• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Wedergeboren in lege ervaring

Taigu – Wedergeboren in lege ervaring

21 april 2023 door Jules Prast

Als je ervaart dat alles leeg is, en ook het begrip ‘leeg’ leeg is, dan opent dit een wereld aan inzichten, mogelijkheden en uitdagingen.

Als alles leeg is, dan zijn alle voorstellingen van boeddha’s en bodhisattva’s in alle tijden leeg. Geen reden om broeder Gautama of de bodhisattva Avalokitesvara een bijzondere status toe te kennen; de voorstelling omtrent hen is leeg, zonder onderscheidend zelf, dat telt..

Wat ook telt, is dat levende wezens begiftigd met een zenuwstelsel en bewustzijn beschikken over het vermogen tot de ervaring van leeg te geraken. Dit kiemvermogen heet boeddhanatuur. Geraken betekent niet bereiken; de ervaring van leeg is een surplace waarin ruimte en tijd zich samenballen. Iedere voorstelling van uitgestrektheid is een lege voorstelling.

Er is dientengevolge geen boeddhaweg, geen achtvoudig pad, geen beweging, geen geschiedenis, geen geboorte of dood, geen ouderdom en geen bereiken.

De ervaring van leeg is de gehele inhoud van boeddhistische beoefening. De ervaring van leeg maakt iemand tot (een lege) boeddha. Iedereen kan opstaan en dit inzicht verkondigen. Leerling en leraar zijn lege voorstellingen.

Dat zen een drager is geworden van de transmissie van inzicht van Oost naar West, is een even interessant als onrustbarend weetje. Zen is leeg. Sutra’s zijn leeg. Het inzicht laat zich vanuit allerlei perspectieven verstaan. Geen enkele taal heeft een primaat op de transmissie van het inzicht, omdat lege woorden en lege teksten het inzicht niet kunnen overdragen.

Je kunt ervaringen benoemen, zoals grote twijfel, maar pas wanneer het licht bij jou opgaat, het leeg zich onthult voor wat het is, zul je verstaan dat woorden en teksten op zichzelf slechts een betrekkelijk onderscheidend vermogen hebben, dat ze in zekere zin als hordes tussen levende wezens en de ervaring van het inzicht in staan.

Dus wat nu? Zen is maar een vorm waarin het inzicht kan worden overgedragen. Bijvoorbeeld mantra’s of de nembutsu of yoga kunnen kwalitatief gelijkwaardig zijn aan zitmeditatie. Waarom zitten generaties westerse boeddhisten dan maar te zitten en niet te zingen of te bidden? Wie het weet, mag het zeggen.

Een bijzondere uitdaging is de ervaring van leeg niet te laten uitmonden in een alles verzengend relativisme. Vormen zijn onecht. Waarden zijn waardeloos. De wereld bestaat niet, dus waarom zou je je ermee inlaten? In de beoefening ervaren we een ijle dimensie, een soort etherische atmosfeer waarin alle onderscheid zich opheft. Het maakt niet uit of ‘zelf’ bestaat of niet; allebei kunnen tegelijk waar zijn. Zo kun je van mystiek geraken tot het zegenen van de piloten van zelfmoordvluchten.

Dit terwijl de ervaring van leeg juist verbinding inluidt. Alle beperking staat haaks op deze ervaring. Pragmatiek is het credo van wie tot inzicht geraakt. Het gaat om een naar de wereld toe gericht handelen, niet om een spiritueel ijlen: alle levende wezens tot de ervaring van leeg te brengen, niet door te preken, maar door het voor te leven en dogma’s door te prikken.

Het complement van grote twijfel is groot vertrouwen, omdat de dharma uit voorraad leverbaar is, overal en altijd. De myokonin is voorbeeld voor de zenbeoefenaar en vice versa. Je hoeft Linji niet te lezen en kunt Dogen gevoeglijk op de boekenplank zetten; je hebt ze niet nodig. Speculeren over non-dualiteit is precies dat: zinloos speculeren in de ijle ruimte.

Aldus sprak de auteur dezes tot zichzelve. En hij zag dat het goed was. De avond viel en een nieuwe dag brak aan. Er was niets geschapen; slechts een vaag flakkerend licht bescheen van onder de korenmaat de wereld van de voorstellingen en wie aan de ervaring van leeg deelachtig werd, raakte wedergeboren.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Maatschappij, Zorg Tags: ervaringen, leegte, vorm, yoga, zitmeditatie

Lees ook:

  1. Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.
  2. Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?
  3. Waarheid
  4. Nāgārjuna en het mahāyāna

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dharmapelgrim zegt

    21 april 2023 om 17:20

    Je slaat de spijker. Waar de kop van die spijker zit weet ik niet. De slag was ook naar een slag. Kortom…. mijn reactie slaat ook nergens op.

    • kees moerbeek zegt

      25 april 2023 om 14:33

      Mooie stijloefening Dharmapelgrim en beknopt, zie je zelden. Iedere religie kent haar stijloefeningen, gelukkig maar: het biedt troost.

      De Boeddhadharma biedt echter meer dan troost.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.