• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

4 februari 2023 door Jan Veenendaal

‘In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van de Hartsoetra en het boek ‘Geen dood, geen vrees’ van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’ en lid van de Sangha Den Bosch.’

In het boek ‘Antwoorden vanuit het hart’ beantwoordt Thich Nhat Hanh (Thay) vragen die hem tijdens retraites werden gesteld. De vragen zijn gebundeld en gerubriceerd. Op de vraag – hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken – geeft hij dit antwoord:

“Wanneer we diep in onze angst kijken, zien we het verlangen naar onvergankelijkheid. We zijn bang voor verandering. Onze boosheid, onze vrees, onze wanhoop vloeien voort uit onze valse waarneming, uit onze denkbeelden over zijn en niet zijn, komen en gaan, rijzen en dalen. Als we diepgaand kijken oefenen, ontdekken we dat deze denkbeelden niet op de werkelijkheid van toepassing zijn. We kunnen in contact komen met onze ware natuur, met de ultieme dimensie en dit maakt ons onbevreesd. Wanneer we vertrouwen hebben in het inzicht van geen geboorte en geen dood, zullen we elk moment van ons leven vreugde ervaren.

Stel je een wolk voor die in de lucht drijft, de wolk wil niet veranderen. Hij is bang om dood te gaan, om tot niets te worden, en hierdoor lijdt hij. Maar als de wolk diep kijken oefent, ontdekt hij dat een wolk onmogelijk kan sterven. Een wolk kan tot regen, sneeuw of hagel omgevormd worden, hij kan onmogelijk niets worden

Zodra de wolk zijn natuur van geen dood ontdekte verdwijnt zijn angst. Hij beseft dat het geweldig is om een in de lucht drijvende wolk te zijn, maar dat het even prachtig is om regen te zijn of sneeuw die op aarde valt. Dus de wolk gaat niet langer gebukt onder zijn angst, omdat hij diep kijken heeft geoefend en zijn natuur van onsterfelijkheid heeft ervaren.

Niets kan sterven. Je kunt zijn niet reduceren tot niet-zijn. Leven is een proces van verandering. Zonder verandering is leven onmogelijk. Als je dit eenmaal met vreugde aanvaardt is er geen angst. Dat is de oefening van diep kijken.” *

In mijn dossier staan de uitslagen van de scans die twee weken geleden gemaakt zijn. Over ruim twee weken spreken we ze door en luisteren we weer eens naar het advies hoe eventueel verder te behandelen. Het oefenen van diepgaand kijken waarover Thay het in het bovenstaande antwoord heeft, heeft me daadwerkelijk geholpen in contact te komen met de ultieme dimensie, en inderdaad, het heeft me ook onbevreesd gemaakt voor de dood. Iedere behandeling die ik nog zou kunnen gaan doen is uitsluitend gericht op het verlengen van de levensduur met een paar maanden. Dat ga ik niet doen, de pijn gaat toch wel komen. Thay zegt het hierboven zo mooi: “Wanneer we vertrouwen hebben in het inzicht van geen geboorte en geen dood, zullen we elk moment van ons leven vreugde ervaren.”

Ja! Vreugde ervaren, plannen maken, dingen doen. Afgelopen week was ik in een stilteretraite in een katholiek klooster. Het heeft me heel diep laten kijken. Ook naar wat ik nog wil doen in dit leven. Een van de dingen is weer een paar retraites geven. Dat geeft me bij voorbaat al heel veel vreugde.

* Antwoorden vanuit het hart, p 64-65

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jan Veenendaal Tags: doodsangst, geen dood geen vrees

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees(36) – Onze grootste angst
  2. Geen dood geen vrees (54) – Knopen doorhakken
  3. Geen dood geen vrees (59) – Uitslag scans zijn erg slecht
  4. Geen dood, geen vrees (72) – pijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob van Keulen zegt

    5 februari 2023 om 19:30

    Mooi & moedig.Uitgasn vh positieve..Inspirerend & hoopvol over wat /wanneer en hoe het leven zich aandient

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.