• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood geen vrees (52) – Grenzeloos leven zijn

Geen dood geen vrees (52) – Grenzeloos leven zijn

31 december 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Grenzeloos leven zijn

Een van de mooiste verhalen in het boeddhisme vind ik dat van Anathapindika*, die in de tijd van de Boeddha leefde en een van zijn eerste volgelingen was.

Op een dag hoorde de Boeddha dat Anathapindika ziek was en hij vroeg Shariputra om voor hem te zorgen. Bij zijn bezoek vernam hij hoe ernstig ziek Anathapindika was en hij besloot hem een paar geleide meditatie-oefeningen (cursief) te geven.

Deze deel ik hier graag met jullie omdat ze me goed helpen en met het commentaar van Thich Nhat Hanh (tussen de meditaties in) leren ze me om keer op keer naar mijn manifestatie te kijken en onbevreesd met mijn ziekte om te gaan.

Ik ben deze ogen niet. Ik ben niet gevangen in deze ogen.
Ik ben dit lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben het leven, zonder grenzen.
Het verval van dit lichaam betekent niet mijn einde.
Mijn zijn is niet beperkt tot dit lichaam.

Wanneer iemand stervende is, zit hij meestal erg gevangen in het idee dat hij dit lichaam is. Hij zit gevangen in het idee dat het verval van zijn lichaam betekent dat hij vergaat. We zijn allemaal bang om ‘niets’ te worden, maar het verval van het lichaam kan de ware aard van de persoon niet beïnvloeden. Daarom is het zo belangrijk dat we in staat zijn diepgaand te kijken om in te leren zien waarom we niet slechts ons lichaam zijn. Ieder van ons is grenzeloos leven.

Ik ben dit lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben grenzeloos leven.
Ik ben deze ogen niet. Ik ben niet gevangen in deze ogen.
Ik ben deze oren niet. Ik ben niet gevangen in deze oren.
Ik ben deze neus niet. Ik ben niet gevangen in deze neus.
Ik ben deze tong niet. Ik ben niet gevangen in deze tong
Ik ben lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben deze geest  niet. Ik ben niet gevangen in deze geest.

Een stervende is misschien, gehecht aan vorm, geluid, het lichaam, de geest en dergelijke en beschouwt deze dingen als zelf. Omdat hij deze dingen verliest gelooft hij dat hij dit zelf verliest. Deze meditatie zijn voor een ziek of stervend persoon heel troostrijk.

Ik ben niet de dingen die ik zie. Ik ben niet gevangen in wat ik zie.
Ik ben deze geluiden niet. Ik ben niet gevangen in deze geluiden.
Ik ben deze geuren niet. Ik ben niet gevangen in de ze geuren.
Ik ben deze smaken niet. Ik ben niet gevangen in deze smaken.
Ik ben deze contacten met het lichaam niet. Ik ben niet gevangen in deze contacten.
Ik ben deze gedachten niet. Ik ben niet gevangen in deze gedachten.

Hoewel Anathapindika ernstig ziek was kon hij de meditaties makkelijk volgen. Shariputra begeleidde hem daarop in de meditatie over tijd.

Ik ben niet het verleden. Ik word niet beperkt door het verleden.
Ik ben het heden niet. Ik word niet beperkt door het heden.
Ik ben de toekomst niet. Ik word niet beperkt door de toekomst.

En als laatste deed Shariputra de meditatie op zijn en niet-zijn, en op komen en gaan. Dit zijn zeer diepgaande leringen.

Alles wat is, komt voort uit oorzaken en voorwaarden.
De ware aard van alles wat is, is niet geboren te worden en niet te sterven,
niet te komen en niet te gaan.
Als het lichaam ontstaat, ontstaat het. Het komt niet ergens vandaan.
Als aan de voorwaarden voldaan is manifesteert het lichaam zich. en neem je het waar als bestaand.
Als de voorwaarden niet langer vervuld zijn, kun je het lichaam niet verder waarnemen, en denk je misschien dat het niet bestaat.
In feite is de ware aard van alle dingen geen-geboorte, geen-dood.

Alles wat er is, ontstaat vanwege een combinatie van oorzaken. Als de oorzaken en voorwaarden toereikend zijn, is het lichaam daar. Als de oorzaken en voorwaarden niet toereikend zijn, is het lichaam er niet. Hetzelfde geldt voor ogen, oren, neus, tong, geest, vorm geluid, geur, smaak, gevoel, enzovoort. Dit lijkt misschien abstract maar het is voor iedereen mogelijk dit diepgaand te begrijpen. Als je de dood begrijpt, begrijp je het leven.

*Vrij naar het boek Angst van Thich Nhat Hanh. Uitgeverij Ten Have. P 57-63

Op 25 januari geeft Jan Veenendaal een avondlezing in Den Bosch. Het onderwerp van de lezing is Onbevreesdheid. Meer informatie kun je hier lezen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: geen dood geen vrees

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
  2.  Geen dood geen vrees (50) – Vroegtijdige dood
  3. Geen dood geen vrees (59) – Uitslag scans zijn erg slecht
  4. Geen dood geen vrees (68) – Juist sterven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.