• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood geen vrees (52) – Grenzeloos leven zijn

Geen dood geen vrees (52) – Grenzeloos leven zijn

31 december 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Grenzeloos leven zijn

Een van de mooiste verhalen in het boeddhisme vind ik dat van Anathapindika*, die in de tijd van de Boeddha leefde en een van zijn eerste volgelingen was.

Op een dag hoorde de Boeddha dat Anathapindika ziek was en hij vroeg Shariputra om voor hem te zorgen. Bij zijn bezoek vernam hij hoe ernstig ziek Anathapindika was en hij besloot hem een paar geleide meditatie-oefeningen (cursief) te geven.

Deze deel ik hier graag met jullie omdat ze me goed helpen en met het commentaar van Thich Nhat Hanh (tussen de meditaties in) leren ze me om keer op keer naar mijn manifestatie te kijken en onbevreesd met mijn ziekte om te gaan.

Ik ben deze ogen niet. Ik ben niet gevangen in deze ogen.
Ik ben dit lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben het leven, zonder grenzen.
Het verval van dit lichaam betekent niet mijn einde.
Mijn zijn is niet beperkt tot dit lichaam.

Wanneer iemand stervende is, zit hij meestal erg gevangen in het idee dat hij dit lichaam is. Hij zit gevangen in het idee dat het verval van zijn lichaam betekent dat hij vergaat. We zijn allemaal bang om ‘niets’ te worden, maar het verval van het lichaam kan de ware aard van de persoon niet beïnvloeden. Daarom is het zo belangrijk dat we in staat zijn diepgaand te kijken om in te leren zien waarom we niet slechts ons lichaam zijn. Ieder van ons is grenzeloos leven.

Ik ben dit lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben grenzeloos leven.
Ik ben deze ogen niet. Ik ben niet gevangen in deze ogen.
Ik ben deze oren niet. Ik ben niet gevangen in deze oren.
Ik ben deze neus niet. Ik ben niet gevangen in deze neus.
Ik ben deze tong niet. Ik ben niet gevangen in deze tong
Ik ben lichaam niet. Ik ben niet gevangen in dit lichaam.
Ik ben deze geest  niet. Ik ben niet gevangen in deze geest.

Een stervende is misschien, gehecht aan vorm, geluid, het lichaam, de geest en dergelijke en beschouwt deze dingen als zelf. Omdat hij deze dingen verliest gelooft hij dat hij dit zelf verliest. Deze meditatie zijn voor een ziek of stervend persoon heel troostrijk.

Ik ben niet de dingen die ik zie. Ik ben niet gevangen in wat ik zie.
Ik ben deze geluiden niet. Ik ben niet gevangen in deze geluiden.
Ik ben deze geuren niet. Ik ben niet gevangen in de ze geuren.
Ik ben deze smaken niet. Ik ben niet gevangen in deze smaken.
Ik ben deze contacten met het lichaam niet. Ik ben niet gevangen in deze contacten.
Ik ben deze gedachten niet. Ik ben niet gevangen in deze gedachten.

Hoewel Anathapindika ernstig ziek was kon hij de meditaties makkelijk volgen. Shariputra begeleidde hem daarop in de meditatie over tijd.

Ik ben niet het verleden. Ik word niet beperkt door het verleden.
Ik ben het heden niet. Ik word niet beperkt door het heden.
Ik ben de toekomst niet. Ik word niet beperkt door de toekomst.

En als laatste deed Shariputra de meditatie op zijn en niet-zijn, en op komen en gaan. Dit zijn zeer diepgaande leringen.

Alles wat is, komt voort uit oorzaken en voorwaarden.
De ware aard van alles wat is, is niet geboren te worden en niet te sterven,
niet te komen en niet te gaan.
Als het lichaam ontstaat, ontstaat het. Het komt niet ergens vandaan.
Als aan de voorwaarden voldaan is manifesteert het lichaam zich. en neem je het waar als bestaand.
Als de voorwaarden niet langer vervuld zijn, kun je het lichaam niet verder waarnemen, en denk je misschien dat het niet bestaat.
In feite is de ware aard van alle dingen geen-geboorte, geen-dood.

Alles wat er is, ontstaat vanwege een combinatie van oorzaken. Als de oorzaken en voorwaarden toereikend zijn, is het lichaam daar. Als de oorzaken en voorwaarden niet toereikend zijn, is het lichaam er niet. Hetzelfde geldt voor ogen, oren, neus, tong, geest, vorm geluid, geur, smaak, gevoel, enzovoort. Dit lijkt misschien abstract maar het is voor iedereen mogelijk dit diepgaand te begrijpen. Als je de dood begrijpt, begrijp je het leven.

*Vrij naar het boek Angst van Thich Nhat Hanh. Uitgeverij Ten Have. P 57-63

Op 25 januari geeft Jan Veenendaal een avondlezing in Den Bosch. Het onderwerp van de lezing is Onbevreesdheid. Meer informatie kun je hier lezen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: geen dood geen vrees, grenzeloos leven zijn

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (32) – geen  vervolgonderzoek  nodig
  2. Geen dood, geen vrees(36) – Onze grootste angst
  3. Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
  4.  Geen dood geen vrees (50) – Vroegtijdige dood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens