• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (38) – Ziek zijn

Geen dood, geen vrees (38) – Ziek zijn

13 augustus 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Wat is nou eigenlijk ziek zijn. Wanneer ben je ziek? Bij een goede verkoudheid kan je je echt ziek voelen. In jouw optiek ben je ziek. Je voelt je beroerd, kruipt in bed, hoeft helemaal niets. En voor een ander is het totaal anders. Wie of wat? bepaalt je mate van ziek zijn.

Als kind hoefde ik als ik me ziek voelde niet naar school als ik koorts had, achtendertig graden. Daar beneden was er geen discussie mogelijk, naar school. Hoe beroerd ik me ook voelde. Hopelijk doen ouders dat nu anders. Je kunt je gewoon beroerd voelen, niet lekker in je vel zitten, nergens zin in hebben. Ziek zijn is een raar gebeuren.

Mijn vrijwilligerswerk brengt me op plaatsen waar je als gewoon mens niet komt en brengt me in contact met mensen die ‘normaal gesproken’ niet tegen zou zijn gekomen in mijn leven, laat staan dat ik met ze zou praten. Veel van deze mensen zijn ziek, zo ziek zelfs dat ze niet of nauwelijks te behandelen zijn. Van deze mensen leer ik veel.

Hoe doen we het toch in ons leven, en wat is leven eigenlijk? Aan ziek zijn denken we zo min mogelijk, en als we ziek worden willen we zo snel mogelijk beter worden door naar de dokter te gaan, te rekenen op goede medicatie die ons zo snel mogelijk weer ‘op de been’ helpt. Sommigen stellen zelfs harde eisen, bedreigen, als ze niet krijgen wat ze willen. (tweederde van de doktersassistenten heeft te maken met een vorm van geweld op het werk volgens de NVDA (Nederlandse Vereniging van Dokters-assistenten)).

Waarom, waarom moeten we zo snel mogelijk weer op de been? Om weer deel te nemen aan dat wat we ‘leven’ noemen? Werken, vaak hard werken, sociale contacten onderhouden, erbij willen horen. Gezien worden, de ratrace waarvan we weten dat de stress die het met zich meebrengt ons erg ziek kan maken. We geven ons lichaam in de meeste gevallen niet eens de kans om zichzelf te genezen waar het in veel gevallen prima toe in staat is. We staan er niet bij stil hoe blij we moeten zijn dat ons lichaam het ‘gewoon’ doet. We nemen het voor normaal, voor granted, aan.

En wat doe ikzelf? Zeker met deze warmte me helemaal niet druk maken. Proberen invulling te geven aan mijn leven, wat leven dan ook is. Me overgeven aan niet weten, want is het immers niet de mind die ons gevangen houdt? Proberen dankbaarheid te leven. Te koesteren dat ik in deze omstandigheden op dit plekje op deze planeet, in dit universum mag leven. Proberen mijn dankbaarheid te laten schijnen over de manier waarop ik denk met mijn ziek zijn om te moeten gaan. Nog te kunnen denken, te kunnen schrijven, te kunnen lachen; hoe beroerd ik me soms ook voel.

De weg naar de dood ligt geplaveid met allerlei valkuilen. Het is weliswaar rustgevend om te weten dat er geen dood is, en daarmee geen vrees, alleen de weg er naartoe vind ik soms lastig. Statistisch gezien had dit lichaam al dood moeten zijn. Door bepaalde keuzes van behandelen en zéker van niet behandelen leeft het nog. De bijwerkingen van de behandelingen zijn pittig en er zijn daardoor dingen die ik niet meer kan. Dingen waarvan ik voor de behandeling zei, dacht, dat als me dit overkomt dan hoef ik niet meer te leven. Ondanks dat het helaas wel is gebeurd ben ik tevreden met het leven dat ik leid. Af en toe is er lijden en dat zal ongetwijfeld toenemen. Dat is dan, nu niet.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: geen dood, geen vrees

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (39) – Over leven
  2. Geen dood, geen vrees (42) Dood. Straf?
  3. Geen dood, geen vrees (73) – Waarnemen
  4. Geen dood, geen vrees (74) – Gaten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Remy Hart zegt

    14 augustus 2022 om 10:40

    Dank je wel,Jan

  2. Wulf zegt

    14 augustus 2022 om 13:24

    Dank voor het delen van een indrukwekkend deel van je leven!

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.