• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (24) – Leven(s)werk

Geen dood, geen vrees (24) – Leven(s)werk

23 april 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Leven(s)werk

Leven is het werk. Waarom zouden we het werk noemen? Wat is werk in de betekenis zoals we het meestal gebruiken, überhaupt? Waarom vinden we werk zo belangrijk? Waarom laten we ons beperken door werk? Waarom maken we een onderscheid tussen vrije tijd en werk tijd.

Uitgaande van een gemiddelde werkweek van 38 uur hebben we 130 uur per week vrij; bij een 8-urige werkdag zijn dat ruim 16 dagen dat we vrij zijn. Per maand hebben we ruim 563 uur vrij en werken we ruim 164 uur. Per jaar is dat 1976 en 6760 uur. Wanneer we achter elkaar door zouden kunnen werken, werken we 82 dagen van 24 uur en hebben we 283 dagen vrij! Wat een ruimte, wat een vrijheid.

En die vrijheid is nog veel groter door niet meer te denken in vrije tijd en werk tijd. Een van de punten van het Edele Achtvoudige Pad gaat over Juist Levensonderhoud. Vaak wordt dat zo geïnterpreteerd dat je geen werk moet doen waarmee je anderen of de aarde schaadt. Terecht. Maar het begint bij jezelf. Heb je je wel eens afgevraagd of je wel gelukkig bent met het werk dat je doet, van het werk dat je doet? Als dat niet zo is, besef je dan wel wat voor impact dat op jezelf en op de mensen om je heen heeft?

Ga je vrolijk naar je werk of ga je er met tegenzin naar toe? Kom je moe en afgepeigerd terug van je werk of heeft je werk je juist energie gegeven? Kom je stralend terug van je werk omdat je lekker gewerkt hebt, iets hebt kunnen bijdragen aan het geluk van de mensen met wie je werkt of aan de kracht of groei van de organisatie of het bedrijf waar je voor werkt?

Als het werk dat je doet je niet gelukkig maakt of je heel veel energie kost, waarom stop je er dan niet mee? Zou je eigenlijk willen stoppen? Maar heb je je zo vast gelegd door een hypotheek, je levensstijl of je relatie of wat dan ook, dat je niet kunt stoppen? Of denk je zelfs dat je onmisbaar bent, en de boel vastloopt als jij er niet bent? Als dat zo is dan kost je werk je ongetwijfeld ongelofelijk veel stress en energie, wat weer ontzettend schadelijk is voor jouw gezondheid en van de gezondheid van de mensen om je heen. Stress is een van de belangrijkste oorzaken van kanker en van vele andere ziekten.

In het prachtige boek ‘Zen battles’ van Thich Nhat Hanh (Thây) laat hij de negende eeuwse Chinese Master Linji aan het woord, die zegt:

“As I see it there isn’t so much to do,
put on your clothes,
drink your tea,
and pass the time doing nothing.”

De Dalai Lama zegt:

“Wat me het meest verbaasd bij de westerse mens is
dat hij zijn gezondheid opoffert om veel geld te verdienen.
Vervolgens offert hij het geld weer op
om zijn gezondheid te herstellen.
En dan is hij weer zo bezorgd over de toekomst,
dat hij niet geniet van het heden,
maar ook niet in de toekomst leeft.
Hij leeft alsof hij nooit zou sterven en
sterft alsof hij nooit geleefd heeft.”

Toen ik op mijn 26e voor het eerst écht ging werken en het verlieslatende bedrijf van mijn zieke vader overnam (zoals dat in die tijd ging, de ene zoon gaat studeren, de andere in het bedrijf) was mijn drijfveer mijn vader en de hele familie laten zien dat ik ook iets kon, wat door mijn slechte schoolervaringen nooit gelukt was. Binnen het jaar was het bedrijf winstgevend en jaar op jaar verdubbelde de omzet en werd er erg veel geld verdiend. Werkweken van 60 uur waren eerder gewoon dan uitzondering. Van het ‘Juiste Levensonderhoud’ had ik nooit gehoord. Mijn werk ging ten koste van mijn gezin en mijn gezondheid. Ik kreeg een burnout.

Naast dat werk was ik altijd als vrijwilliger actief, bijna altijd in bestuurlijke functies als voorzitter. Ook dat gaf geen vervulling meer. Door de inzichten uit het boeddhisme, die met name Thich Nhat Hanh mij aanreikte, ben ik gaan luisteren naar mijn hart en wilde ik op een gelijkwaardige manier aan de slag met en voor mensen die het nodig hebben. Dat is voor mij nu met (ex)gedetineerden en mannen die in een tbs-kliniek zijn opgenomen. Iedere week ga ik bij een paar mensen in de gevangenis en kliniek op bezoek of bel met ze. Ook help ik bij bezinningsbijeenkomsten de geestelijk verzorger.

Het samenzijn met deze mensen geeft me vreugde, inzicht, energie, kracht en het vervult me met dankbaarheid. Als ik weer buiten sta voel ik me vervuld, blij en bovenal verbonden met hen en met alles wat er is. Het gedicht ‘Noem me bij mijn ware namen’ van Thây geeft me de inspiratie dit te doen. Er voor de ander zijn met altijd in mijn hoofd het zinnetje “zij zijn mij, ik ben hen”. Want zo is het, het lijntje tussen de meeste mensen die daarbinnen zitten en wij hier buiten, is meer heel dun.

Als we ons dat beseffen kunnen we op een andere manier naar onze mede- mensen kijken, oordelen we minder, kunnen we onze vooroordelen loslaten. Ook zij willen heel graag gelukkig zijn en voor hun partner en eventuele kinderen zorgen maar hebben net een stap verkeerd gezet. Bij hen waren er net iets andere oorzaken en omstandigheden dan bij ons die ervoor zorgden dat ze die verkeerde stap zetten waardoor ze nu binnen zitten.

Wat ik doe heet vrijwilligerswerk, en daar is het woord werk weer. Wat werk heet is voor mij geen werk, het is voor mij iets doen vanuit mijn hart. Met heel mijn hart in contact zijn met anderen, wie het ook zijn, in welke omstandigheden zij ook verkeren. Dat ik dat nog kan doen, nog mag doen vervult me met dankbaarheid.

Laten we in dankbaarheid leven. Diepe dankbaarheid is het ‘middel’. De essentie dat we het gelukkigst zijn wanneer we dankbaar zijn en niet andersom is een diepgaande oefening. Laat dankbaarheid in ons groeien als een bloem, laten we dankbaar zijn voor alles wat er is, en zeker ook voor de kleinste dingen.

Echte dankbaarheid is een diepgaande oefening die ik me helemaal begon te beseffen toen ik in 2016 de dharmanaam ‘True Ripening Gratitude’ ontving bij mijn toetreden tot de Orde van Interzijn. Wat heb ik ermee geworsteld! Ripening … wat moest er nog gerijpt worden? Mijn lineagenaam ‘Courage Abundance of the Heart’ vond ik destijds vele malen mooier en echt bij me passen. Gelukkig draag ik ze nu beiden in mijn hart en ze zijn een grote rijkdom voor me.

Tegen iemand die al jaren in een tbs-kliniek zit en er waarschijnlijk nog lang in zal blijven vertelde ik recent dat ik ongeneeslijk ziek ben. Zijn reactie was: “als ik iets voor je kan doen, laat het me dan weten.” De week erna zong hij met zijn diepe basstem een prachtig lied door de telefoon voor me. Met tranen in mijn ogen zat ik te luisteren. Dit te mogen ervaren is voor mij Leven!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: 24, levenswerk, Linji, vrijheid

Lees ook:

  1. Taigu – Vrij en blij
  2. Alles gebeurt zonder jou
  3. Misha in Oekraïne (3) – Zhuravka de bodhisattva
  4. Boeddha in de bajes – In vrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.